• Finlandssvensk

    Tips för att få bättre kvällar med en 5 veckors bebis?

    Ja, jag vet att det inte går att få in rutiner med så här små. Men nåt litet tips som kunde underlätta kanske det finns?

    Vi har provat att byta om till pyjamas och amma när vi går och lägger oss vid 22 tiden. Nu har vi bytt till att pyjamasen sätts på vid 19 tiden. Sen får han sitta med oss i soffan där vi släcker ner och sänker ljudet på tvn. Han kan somna i vår famn men vaknar fort. Igår lyckades jag få honom i babynestet (där han sover om nätterna) redan kl 20. Då vaknade han kl 21 och var vaken till 23. Men vanligtvis somnar han inte innan kl 1 på natten. Resten av nätterna sover han bra med några amningar därimellan.

    Tidigare var det mycket kvällsoro men nu kan han sitta och titta runt sig och bara vara pigg. Har provat att bära, vagga, sjunga, lugn musik osv men inget verkar hjälpa...

    Jag hatar kvällarna just nu. Jag är egentligen en morgonmänniska. Min sambo jobbar så han kan bara hjälpa till med nattningarna på helgerna.

    Va skönt att få skriva av sig! Är det nån som har nåt tips så tas det emot med stor tacksamhet! :)

  • Svar på tråden Tips för att få bättre kvällar med en 5 veckors bebis?
  • Tow2Mater

    Du sover 21-23,  mannen väcker dig när han går och lägger sig vid 23. Du tar bebisen mellan 23-1, eller vad som nu behovs.

  • lövet2

    Mina bästa tips:

    *Titta inte på klockan!
    *Förvänta dig inte att babyn ska bry sig om vare sig klocka eller dygnsrytm.
    *Försök inte söva babyn.
    *Håll babyn nöjd. En nöjd baby somnar när den behöver sova och inte en minut tidigare.

    En 5-veckorsbaby delar upp sin sömn i en massa små tupplurar. Den sover normalt sett inte en massa sammanhängande timmar. Särskilt inte på natten. Med tiden blir det mer så att babyn sover många timmar med bara korta avbrott för mat. När den tiden kommer är individuellt.

  • Wolfie13
    Finlandssvensk skrev 2017-11-05 22:38:40 följande:

    Ja, jag vet att det inte går att få in rutiner med så här små. Men nåt litet tips som kunde underlätta kanske det finns?

    Vi har provat att byta om till pyjamas och amma när vi går och lägger oss vid 22 tiden. Nu har vi bytt till att pyjamasen sätts på vid 19 tiden. Sen får han sitta med oss i soffan där vi släcker ner och sänker ljudet på tvn. Han kan somna i vår famn men vaknar fort. Igår lyckades jag få honom i babynestet (där han sover om nätterna) redan kl 20. Då vaknade han kl 21 och var vaken till 23. Men vanligtvis somnar han inte innan kl 1 på natten. Resten av nätterna sover han bra med några amningar därimellan.

    Tidigare var det mycket kvällsoro men nu kan han sitta och titta runt sig och bara vara pigg. Har provat att bära, vagga, sjunga, lugn musik osv men inget verkar hjälpa...

    Jag hatar kvällarna just nu. Jag är egentligen en morgonmänniska. Min sambo jobbar så han kan bara hjälpa till med nattningarna på helgerna.

    Va skönt att få skriva av sig! Är det nån som har nåt tips så tas det emot med stor tacksamhet! :)


    Som jag alltid säger typ; natta inte barn som inte är trötta, stora som små. Låter min yngsta på några månader vara uppe och aktiverar henne så gott det går. De blir tröttare då än av att man försökt söva dem i evighet iaf. Plus trevligare kväll totalt.
  • Annelie 76

    Mitt tredje som nu är 4 månader började med att somna kl.3 på morgonen. Väldigt drygt när de andra går upp kl.6... Vartefter hon växer har somnandet skjutits bakåt, först till kl.1, sen tidigare och tidigare. Nu somnar hon ofta vid 8-9 men aldrig senare än 11.

    Nu är ju bebisar individuella men precis som med min kommer det troligtvis bli bättre för dig med tiden. Sen blir det sämre, sen blir det bättre igen. Det kommer gå fram och tillbaka hela tiden. Vid ungefär 8 månader har jag kunnat få sovrutiner på mina med mer fasta läggtider och tupplurar.

Svar på tråden Tips för att få bättre kvällar med en 5 veckors bebis?