• Snufflan

    Byta jobb eller säga upp sig

    Hej på er!

    Jag har ett dilemma jag skulle behöva hjälp med att reda ut. Vi planerar barn nu och vi har börjat försöka.

    En sak som oroar mig är mitt arbete. Jag är redan idag ganska trött på mitt jobb, eller snarare den långa resvägen. Jag har 20 mils bilpendling varje dag.. Jag har tyvärr inte hittat något jobb i min stad än och nu börjar det kännas lite för sent.

    Jag är rädd att inte orka med pendlingen som gravid, jag är redan väldigt trött när jag kör bilen efter jobbet utan att va gravid. Kollektivt går inte, till mitt jobb går inga bussar och tåg. Hade offrat min högra hand för att kunna åka kollektivt. Men det skulle innebära 6 timmar till och från jobbet.

    Nu undrar jag om jag ska säga upp mig när jag blir gravid för att slippa pendla. Eller byta jobb under graviditeten (vem anställer en gravid?). Jag vet att det inte kommer funka att åka den där biten. Varken som gravid eller när man väl börjar arbeta igen. Man kan ju inte lämna kl 06.00 på förskolan och komma och hämta 18!

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Byta jobb eller säga upp sig
  • Smultron93

    Leta jobb för fullt redan nu och hoppas på det bästa :). Jag hade nog övervägt att söka annat jobb närmre. Du behöver ju inte nämna att du försöker skaffa barn, för det borde man väl ändå inte vara skyldig att nämna?

  • Tow2Mater

    1. Skaffa inte barn innan du hittat annat jobb (och helst jobbat där ett år eller så for att inte vara elak mot arbetskamraterna)?
    2. Flytta närmare ditt jobb?
    3. Hitta en billig övernattningslght och veckopendla?
    4. Säg upp dig och låt maken försörja dig tills du (om nånsin) börjar jobba igen.

  • Eps1106
    Tow2Mater skrev 2017-11-06 15:21:23 följande:

    1. Skaffa inte barn innan du hittat annat jobb (och helst jobbat där ett år eller så for att inte vara elak mot arbetskamraterna)?

    2. Flytta närmare ditt jobb?

    3. Hitta en billig övernattningslght och veckopendla?

    4. Säg upp dig och låt maken försörja dig tills du (om nånsin) börjar jobba igen.


    Villan konstiga råd. Det kan ju ta lång tid att bli med barn, och sedan jobbar de flesta långt in i graviditeten, så jag hade letat nytt jobb med ljus och lykta direkt. Självklart har du ingen skyldighet att berätta för arbetsgivaren att du försöker bli med barn och det är inte lagligt för dem att fråga. Dock är det ju trist att komma till en arbetsplats och sen gå på ledighet innan man hunnit komma in i slöat, så därför vore det ju bra om du hittade nåt nytt snabbt. Lycka till!
  • Snufflan
    Tow2Mater skrev 2017-11-06 15:21:23 följande:

    1. Skaffa inte barn innan du hittat annat jobb (och helst jobbat där ett år eller så for att inte vara elak mot arbetskamraterna)?
    2. Flytta närmare ditt jobb?
    3. Hitta en billig övernattningslght och veckopendla?
    4. Säg upp dig och låt maken försörja dig tills du (om nånsin) börjar jobba igen.


    1. Jag tänker inte vänta på rätt tillfälle längre. Har gjort det i flera år. Tex, när man slutat plugga, när man hittat ett hus, när man hittat ett jobb, när man jobbat tillräcklig länge mm. Finns alltid en anledning till att vänta. 

    2. Nej, har köpt ett hus för ett år sen. Nära makens jobb. Hade förhoppning att hitta jobb i samma stad efter studierna. Men hittade inte det utan 10 mil bort!

    3. Nej.

    4. Absolut inte. Någon slags jämställdhet vill vi ha!
  • Snufflan
    Eps1106 skrev 2017-11-06 15:27:28 följande:
    Villan konstiga råd. Det kan ju ta lång tid att bli med barn, och sedan jobbar de flesta långt in i graviditeten, så jag hade letat nytt jobb med ljus och lykta direkt. Självklart har du ingen skyldighet att berätta för arbetsgivaren att du försöker bli med barn och det är inte lagligt för dem att fråga. Dock är det ju trist att komma till en arbetsplats och sen gå på ledighet innan man hunnit komma in i slöat, så därför vore det ju bra om du hittade nåt nytt snabbt. Lycka till!
    Det är väl det jag får göra. Hålla utkik efter jobb nära. Eller det har jag gjort i över ett års tid så det är inget nytt. Men kanske jag behöver bredda min tanke på vad jag ska göra. Det som bär emot är ju att jag studerat i flera år och vill ju jobba med det jag är utbildad till.
  • Snufflan
    Smultron93 skrev 2017-11-06 14:58:06 följande:

    Leta jobb för fullt redan nu och hoppas på det bästa :). Jag hade nog övervägt att söka annat jobb närmre. Du behöver ju inte nämna att du försöker skaffa barn, för det borde man väl ändå inte vara skyldig att nämna?


    Jag har fått lite erbjudanden nu, men det är på timmar. Så frågan är om det är värt att byta ett 80% fast mot timanställning. Dock så känns det frestande att jobba när man har lust. Jag vet att det skulle innebära förslut ekonomiskt för oss hemma. Men bara tanken känns lockande. ;)
Svar på tråden Byta jobb eller säga upp sig