• Ilse79

    Rädd inför familjeresa till Kapstaden

    Hej! Jag och min familj (man och tre barn, 8,6 och 1 år) ska åka till Kapstaden på sportlovet. Jag vet, sjukt långt kvar och ändå går jag runt med klump i magen över detta. Främst gällande att jag inte varit där och därför målar upp bilder om att det är livsfarligt där. Jag vet ju att det är hög kriminalitet och att man ska följa vissa säkerhetsanvisningar. Vi kommer ju bo på hotell, ta taxi, och inte va ute när det mörkt och sådär..

    Sen har vi många kompisar som har varit där som ALLA säger att det var helt fantastiskt och perfekt för barn och sådär. Och att vi kommer älska det. Men jag fokuserar bara på risker och mår pyton. Men kommer inte beröva mig och min familj den här resan. Så vi kommer ju åka, önskar bara att jag kunde se fram emot det istället för att må såhär.

    Nån som har lugnande erfarenheter eller tips?

  • Svar på tråden Rädd inför familjeresa till Kapstaden
  • pigglet

    Det där känner jag igen. För 2 år sedan skulle vi åka till Israel, en resa som var planerad sedan länge, tillsammans med mina föräldrar. Och Israel är väl alltid Israel, men veckorna innan blev det helt galet där nere. Det var skjutningar, knivattacker, attacker med bil som körde på folk vid busshållplatser... Varje dag nya hemskheter. Och dit skulle jag frivilligt ta med mina barn?!?

    Jag grät en hel vecka innan vi åkte. Dag och natt, typ. Mådde så fruktansvärt dåligt. Vi var riktigt på gränsen att avboka, men hittade ingen alternativ resa heller. Och precis som du skriver så ville jag liksom inte sabba hela resan för hela sällskapet.

    Dygnet innan hade vi landat i att vi ändå kommer att åka. Från det infann sig ändå en slags lugn, nu var det bara att gilla läget och försöka ta vettiga beslut där nere liksom. Vi gjorde om resrutten en del, och även färdsätten.

    Resan blev underbar. Jag var orolig - visst. På helspänn, absolut. Men det gick att njuta av upplevelserna ändå. Ingen mer gråt. Bara att jag kände mig på alerten och vaksam.

    Jag trodde aldrig att vi skulle åka dit igen, men för en månad sedan åkte vi tillbaks. Den här gången var det inte lika oroligt i landet, och framför allt hade jag ju med mig i bagaget att vi hade överlevt resan en gång tidigare. Jag kände mig inte alls orolig, inte vaksam heller. En helt avslappnad semester. Skönt.

    Jag har inga goda råd att ge, inga tips som funkade för mig. Skulle vilja säga: Släpp oron och njut! Men det är ju inte så det funkar, inte för mig i alla fall....

  • FruNyfiken

    Om man följer de råd som UD ger; inte visa värdesaker öppet, vara vaksam vid uttag av pengar alt ta ut på bankkontor, använda taxi på kvällar och nätter och inte promenera på vissa/folktomma gator, så är inte Kapstaden farligare än andra storstäder.
    Det finns en svensk som bor där och som bl.a. skrivit en reseguide för Aftonbladet, den är riktigt bra. Tror att han har gjort en film också.

  • FruNyfiken

    Om man följer de råd som UD ger; inte visa värdesaker öppet, vara vaksam vid uttag av pengar alt ta ut på bankkontor, använda taxi på kvällar och nätter och inte promenera på vissa/folktomma gator, så är inte Kapstaden farligare än andra storstäder.
    Det finns en svensk som bor där och som bl.a. skrivit en reseguide för Aftonbladet, den är riktigt bra. Tror att han har gjort en film också.

Svar på tråden Rädd inför familjeresa till Kapstaden