• Anonym (Ts)

    Elevassistent eller förskolelärare?

    Jag vill komma bort från mitt nuvarande jobb och det enda som finns att söka är som timvikarie, elevassistent eller förskolelärare. Vad hade ni valt och varför? Jag har ingen erfarenhet av något och känner mig osäker, men det är kanske alla gör när en ska börja ett nytt jobb? Jag vet inte men orkar inte med mitt nuvarande jobb längre så måste därifrån...

    Hur jobbigt är det att vara timvikarie, åker man till olika ställen varje dag? Och ser man efter en elev som elevassistent eller är man i en klass och hjälper alla? I annonsen låter det som det är en elev. 

  • Svar på tråden Elevassistent eller förskolelärare?
  • Anonym (Ts)

    Som sagt, båda jobben är som timvikarie. 

  • En glad tjej

    Okej. Då hade jag valt förskollärare, att arbeta som elevassistent är oftast ett tufft jobb med krävande elever osv.

  • Anonym (Prova på)

    Jag tycker absolut du ska prova på att arbeta som timvikarie först. Dels eftersom det är mer ansvarsfullt att arbeta som elevassistent för barn med särskilda behov. Tror det är bra om du har lite erfarenhet av barn innan du tar ett sådant uppdrag. Lyssna inte på vad alla säger utan bilda dig en egen uppfattning. jag vet fler som trivs med att vara timvikarie. Fördelen är att du väljer själv hur mycket och vilka dagar du vill arbeta.

  • Anonym (Ts)

    Jag kanske var otydlig men både elevassistent och förskolelärare är på timmar.

  • Anonym (lärare)

    Jag är lärare. Tyvärr ser jag ganska ofta att de vi får som ska vara elevassistenter inte alls är rätt personer för jobbet. De elever som behöver en assistent skulle egentligen behöva de allra bästa personerna för att det ska fungera bra, oftast är det snarare väldigt unga, arbetslösa människor som hoppar in på timvik för att ha ett jobb, men som kanske inte alls är utbildade för det här över huvud taget. Gör så klart så gott de kan men ibland är det skrämmande tycker jag. 

    Nu säger jag inte att du TS, inte klarar av jobbet för det vet jag ju inget om, men jag tycker det är viktigt att det finns viss kvalitet även om det är ett vik det handlar om. Tycker du att du är bra rustad för den här typen av jobb så kör! 

  • Anonym (Ts)

    Ja alltså jag har tidigare tänkt att jag vill jobba som elevassistent. Jag har gått diverse kurser och har en stor egen erfarenhet av en svår skolgång. Dock saknar jag som sagt helt erfarenhet och känner mig osäker. Men jag känner mig osäker till alla jobb och någonstans måste man ju börja.

  • Anonym (Ts)

    Jag har en fast anställning nu men trivs inte alls...

    kanske dumt att börja jobba på timmar då men mår väldigt dåligt av jobbet....

Svar på tråden Elevassistent eller förskolelärare?