• RosaElefanten123

    Bebis vaknar skrikande i vagn!

    Min dotter på 9 veckor brukar ofta somna utan problem i vagnen. Men när hon vaknar (ofta efter 30 minuter) så skriker hon och gråter som en galning. Det går inte att trösta henne eller få henne att bli lugn eller somna om. Enda lösningen är att ta upp henne. Vilket är fine när det händer man nästan är hemma/på väg hem. Men i andra sammanhang då man inte kan ta upp henne vet jag inte vad jag ska göra. Tex i affär eller i kollektivtrafiken. Jag drar mig för att göra saker pga detta. Tips mottages på hur jag kan trösta henne utan att ta upp???

  • Svar på tråden Bebis vaknar skrikande i vagn!
  • CrazyTown

    Varför kan du inte ta upp ditt barn när du är utanför hemmet? Det har fungerat i årtusenden att bära på barnen fast man inte är hemma.

  • Snuttis2

    Jag skulle tro att hon helt enkelt inte är redo att ligga i vagn o när hon vaknar saknar hon tryggheten som famnen ger! Hon är efter nio månader van med din doft o din kropps alla ljud och finner trygghet i närheten (som majoriteten av alla så små barn gör)!

    Har själv en son på snart fyra lovade som i princip inte gick att lägga ner första 2-3 månaderna ! Han vägrade vagn, spjälsäng o babynest. Istället blev det att sova sittandes med honom på bröstet o bära i famn sjal/sele!

    Ha hennes nära så mkt du kan sp kommer hon visa när hon ör redo för mer distans, man kan inte träna så små barn utan tvingar du henne riskerar du ett otryggt barn!

    Fullt normalt med stort behov av närhet men kanske inget som föräldrar minns i efterhand o förvarnar om!!

    Nu samsover jag med min lillkille o hoppas såsmåningom kunna ha honom i spjälsängen , men vagnen gillar fortfarande inte. Förhoppningsvis funkar det bättre när han klara sittdelen istället !

  • Mälaröbo

    Om hon ligger i vagnen och du absolut inte kan ta upp henne får du klappa, stryka, prata osv tills du kan ta upp henne. Så länge du är där är det ingen fara även om hon skriker!

  • Anonym (Ta upp bebisen)
    RosaElefanten123 skrev 2017-11-06 18:15:31 följande:

    Självklart kan jag göra det, men jag bad om tips och erfarenheter från föräldrar som haft samma problem och som kanske har några råd.


    Ja tipset och rådet är: ta upp bebisen. Förstår verkligen inte problemet.
  • RosaElefanten123
    Anonym (Ta upp bebisen) skrev 2017-11-06 18:52:48 följande:

    Ja tipset och rådet är: ta upp bebisen. Förstår verkligen inte problemet.


    Nä alltså "problemet" är att nästan varje promenad slutar med skrikande bebis som vaknar på väg hem och en stressad mamma. Jag vet att jag KAN ta upp barnet och det är det jag vill men tex i en fullsatt t-bana när man är ensam är det lite svårare att göra detta rent praktiskt.
  • RosaElefanten123
    Snuttis2 skrev 2017-11-06 18:23:02 följande:

    Jag skulle tro att hon helt enkelt inte är redo att ligga i vagn o när hon vaknar saknar hon tryggheten som famnen ger! Hon är efter nio månader van med din doft o din kropps alla ljud och finner trygghet i närheten (som majoriteten av alla så små barn gör)!

    Har själv en son på snart fyra lovade som i princip inte gick att lägga ner första 2-3 månaderna ! Han vägrade vagn, spjälsäng o babynest. Istället blev det att sova sittandes med honom på bröstet o bära i famn sjal/sele!

    Ha hennes nära så mkt du kan sp kommer hon visa när hon ör redo för mer distans, man kan inte träna så små barn utan tvingar du henne riskerar du ett otryggt barn!

    Fullt normalt med stort behov av närhet men kanske inget som föräldrar minns i efterhand o förvarnar om!!

    Nu samsover jag med min lillkille o hoppas såsmåningom kunna ha honom i spjälsängen , men vagnen gillar fortfarande inte. Förhoppningsvis funkar det bättre när han klara sittdelen istället !


    Jag kanske får skippa vagn och testa sele. Grejen är att hon läggs i vagnen vaken och somnar ju då, så jag har alltid trott att hon är trygg i vagnen.
  • RosaElefanten123
    EmberEyes skrev 2017-11-06 15:27:43 följande:

    Prova använda sjal/sele istället för vagn när det går?


    Jag får testa det. Hittills bara använt sele inomhus ????
  • Anonym (Hade likadant)

    Var precis så för mig. Stängde in mig ett tag då jag tyckte det var för jobbigt, men när jag pallade komma ut igen så var selen alltid med i vagnen så när han vaknade var det bara ta upp och sätta i selen, så smidigt. Vet precis den stressade känslan.. Jag blev expert på tajma sömnen med bussåkande/tbaneåkande.. Började åka precis när han somnat, eller så vakna han precis innan jag skulle på och jag kunde hala ner i selen.. För mig blev det bäst att anpassa så för jag mådde skitdåligt av skrikandet på typ bussen och trångt och jaa...

    Jobbigt var det men du får nog räkna med en del stressiga situationer men det går som tur är över, kom ihåg det :)

  • BaeBinkie

    Jag har det precis likadant med min fyramånaders just nu. Har helt enkelt löst det så att jag alltid packar med mig selen i vagnen och plockar upp henne i den när hon blir ledsen. Funkar fint, dessutom kan du köra många matkassar och annat i vagnen när den är tom :D

  • RosaElefanten123
    BaeBinkie skrev 2017-11-06 23:32:13 följande:

    Jag har det precis likadant med min fyramånaders just nu. Har helt enkelt löst det så att jag alltid packar med mig selen i vagnen och plockar upp henne i den när hon blir ledsen. Funkar fint, dessutom kan du köra många matkassar och annat i vagnen när den är tom :D


    Jag ska testa samma! Vore ju guld om det funkade.
  • lillterror

    Min tjej var likadan, jag knöt upp henne i en sjal så fick hon närheten hon ville ha och jag kunde köra vagnen med båda händer:) smidigt om man ammar också!

  • RosaElefanten123
    Anonym (Hade likadant) skrev 2017-11-06 22:24:57 följande:

    Var precis så för mig. Stängde in mig ett tag då jag tyckte det var för jobbigt, men när jag pallade komma ut igen så var selen alltid med i vagnen så när han vaknade var det bara ta upp och sätta i selen, så smidigt. Vet precis den stressade känslan.. Jag blev expert på tajma sömnen med bussåkande/tbaneåkande.. Började åka precis när han somnat, eller så vakna han precis innan jag skulle på och jag kunde hala ner i selen.. För mig blev det bäst att anpassa så för jag mådde skitdåligt av skrikandet på typ bussen och trångt och jaa...

    Jobbigt var det men du får nog räkna med en del stressiga situationer men det går som tur är över, kom ihåg det :)


    Skönt med någon som upplevt samma. Vet att det inte är farligt om hon skriker en stund men det e så stressande och jobbigt. Jag ska testa ta med selen ut. Och hoppas det går över med skrikattacker när hon vaknar! Hon är ju så glad och lugn innan liksom.
Svar på tråden Bebis vaknar skrikande i vagn!