• Anonym (hmm)
    Äldre 6 Nov 16:26
    32280 visningar
    61 svar
    61
    32280

    Kan chefen kräva att jag kommer in på ett möte under min sjukskrivning?

    Ok, det här kommer bli ett långt inlägg och jag undanber påhopp då jag redan mår så fruktansvärt dåligt att jag känner inte att jag orkar med att försvara mig.
    Jag vet att man får tåla påhopp härinne och jag har inte skrivit härinne på flera år just pga det men jag vet verkligen var jag ska vända mig eller vad jag ska googla på. Så här kommer bakgrunden till min fråga:

    Jag har varit sjukskriven till och från under 3 års tid, först för att jag var deprimerad och hade svår ångest, var sjukskriven i 6 månader och blev medicinerad. Det hjälpte ett par månader och jag återgick till arbetet på 50%.

    Dock så fortsatte de "dåliga" perioderna komma med ett par veckors mellanrum, så jag var hemma på 100% 1-1,5 vecka per månad. 

    Jag bytte psykolog och bytte medicin, och det verkade hjälpa. Jag arbetade på 50% ett par månader och kände sedan att jag ville prova 75 %. Det gick inte alls utan det blev ett stort kliv bakåt och jag blev helt sjukskriven igen i ca 3 månader. 

    Jag gick igen tillbaka på 50%, och nu började läkaren misstänka att jag är bipolär och inte bara deprimerad. Så jag fick en remiss till sjukhuset där dom satte in mig på en ny medicin och tog bort de andra.

    Detta höll på fram och tillbaka, jag fick fortfarande djupa svackor där jag i princip bara låg i sängen och stirrade och inte klarade av eller brydde mig om nånting. Jag har hela tiden haft kontakt med min chef om mitt mående och förklarat att när jag är så djupt nere så klarar jag inte av nånting alls och att det är nästintill omöjligt för mig att ringa ett samtal, så jag har inte alltid ringt och sjukanmält mig, dock alltid skickat sms eller mail (vilket hon visserligen sagt att jag inte ska göra för "vi arbetar med telefoni, inte sms")

    Nu arbetar jag alltså 50 % igen, men för tre veckor sedan hamnade jag i en djup svacka igen och har sen dess varit hemma. Jag ringde och sjukanmälde mig den första dagen och informerade om att jag kommer vara hemma den veckan. 
    Sedan ringde jag igen måndagen efter för att informera att jag kommer vara hemma den veckan också, och då sa chefen att jag borde ha ringt varje dag den första veckan och att det inte räcker att jag ringer på måndagen. 

    Så jag sa att jag inte visste det, eftersom min tidigare chef (på samma ställe) sa att det räckte att tala om att man kommer vara borta några dagar om man vet det redan innan. 

    Hon sa också att då det nu gått 7 dagar så kommer jag behöva ett läkarintyg. Jag sa att jag kommer ordna med det och frågade om jag ändå måste ringa varje dag den här veckan? Och hon sa då att nej när man ska få läkarintyg på sjukskrivning så behöver man inte ringa varje dag. 

    På söndagen så skickade jag ett sms och talade om att jag kommer vara borta även den veckan (vilket är förra veckan). Hon svarade inte. 

    I fredags skickade hon ett sms och sa att jag ska ringa henne när jag ser det smset eftersom jag inte ringt henne på hela veckan. (?!) 
    Jag såg smset sent på kvällen och svarade då på det att hon sa att man inte måste ringa om man är sjukskriven med läkarintyg så jag förstår inte varför jag skulle ringa under veckan när det borde räckt med smset på söndagen?
    Hon svarade inte. 
    Imorse smsade jag att jag skulle till läkaren idag och att jag hör av mig efteråt.

    Idag var jag alltså till läkaren och blev sjukskriven i två veckor till (utöver de tre som jag varit hemma), och skickade ett sms till henne med den informationen samt att jag kommer maila intyget till henne. 

    Sedan ringde hon upp mig och sa att imorgon ska jag komma in på ett möte med henne och HR. Jag frågade om det inte kan vänta tills jag kommer tillbaka eftersom jag har väldigt svårt att lämna lägenheten när jag mår så här dåligt, men det kan det inte sa hon, för hon och HR vill absolut prata med mig.

    Så min fråga är, kan hon verkligen kräva av mig att jag ska komma in på ett möte under min sjukskrivning? Jag har sån fruktansvärd ångest över det här nu så jag vet inte var jag ska ta vägen, jag är ju hemma av en anledning så det känns inte riktigt rätt att hon ska kunna kräva det av mig. Men om jag ringer henne och säger att det inte går så kommer hon bara prata omkull mig, jag vet inte vad jag ska göra :/ 

  • Svar på tråden Kan chefen kräva att jag kommer in på ett möte under min sjukskrivning?
  • Äldre 6 Nov 16:29
    #1

    Nej, men du behöver prata med ditt fack.

    Senare kan det bli tal om rehabmöten men det ska ske i samråd med fk.

  • Äldre 6 Nov 16:35
    #2

    Prata även med ditt skyddsombud/arbetsmiljöombud också, de är mer insatta och bör ha både kunskap och befogenheter som facket inte har vad gäller arbetsmiljö och rehab.

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 16:36
    #3

    Ja jag funderade på om jag ska prata med mitt fack, men jag vet inte vad dom kan göra, vad ska jag säga till dom liksom? Rehab möten har vi haft flera gånger, jag får snarare känslan av att dom tänker säga upp mig imorgon...

  • Maysa
    Äldre 6 Nov 16:42
    #4

    Innan du går med på något möte med HR och chefen så tar du kontakt med facket och tar med dig en representant på mötet.

  • Äldre 6 Nov 16:44
    #5

    Om du har känslan att de ska säga upp dig är det viktigt att en representant från facket är med och hjälper dig. 
    Kanske vill de bara höra hur du ser på framtiden eller omplacera dig.
    Du behöver någon som står på din sida.
    Om chefen kan kräva att du infinner dig på mötet vet jag inte men du blir ju en mindre jobbig medarbetare om du går.

  • Maysa
    Äldre 6 Nov 16:48
    #6
    enmamma skrev 2017-11-06 16:44:51 följande:

    Om du har känslan att de ska säga upp dig är det viktigt att en representant från facket är med och hjälper dig. 

    Kanske vill de bara höra hur du ser på framtiden eller omplacera dig.

    Du behöver någon som står på din sida.

    Om chefen kan kräva att du infinner dig på mötet vet jag inte men du blir ju en mindre jobbig medarbetare om du går.


    Vid sådana möten har man alltid rätt att ha en fackrepresentant med sig. Kan inte fackreoresentnten den aktuella dagen så har man rätt att ändra till annan dag.
  • Äldre 6 Nov 16:50
    #7
    Maysa skrev 2017-11-06 16:42:41 följande:

    Innan du går med på något möte med HR och chefen så tar du kontakt med facket och tar med dig en representant på mötet.


    Min tanke också. Absolut ha med dig någon. Det bästa är ju att gå ts, och kanske som skrivits bli omplacerad till något lättare.
    Svårt när man inte vet vad du jobbar med. Men att du mår dåligt ska ju inte vara skäl till uppsägning.
    Goodness me
  • Äldre 6 Nov 16:51
    #8
    Anonym (hmm) skrev 2017-11-06 16:36:53 följande:

    Ja jag funderade på om jag ska prata med mitt fack, men jag vet inte vad dom kan göra, vad ska jag säga till dom liksom? Rehab möten har vi haft flera gånger, jag får snarare känslan av att dom tänker säga upp mig imorgon...


    Säg samma som du skrev ungefär. Säg sen vad du vill. Fråga sen hur ni ska gå vidare.
  • Anonym (Aom)
    Äldre 6 Nov 16:53
    #9

    Nej, de kan inte tvinga dit till möte med så kort varsel, de kan be om ett möte men tidigast lägga det när din sjukskrivning går ut. Tills dess är du ju sjukskriven.

    Däremot så för står jag att din chef vill ha mer kontinuerlig kontakt, inte nödvändigtvis att du ringer och sjukanmäler men att ni pratar med varandra om ditt mående och alternativen, det är nämligen hens jobb att delta i din rehabilitering. Om ingen kommunikation sker er emellan så uppfyller inte din chef de krav som ställs på hen.

    Det är ganska sannolikt att det är detta mötet handlar om, din chef och HR har fått tillsägelse att de har nte gör tillräckligt för att uppfylla de krav som ställs på deras arbete.

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 16:56
    #10

    Jag jobbar i kundtjänst, det finns inget dom kan omplacera mig till... 
    Jag tror inte dom fattar exakt hur jävla dåligt jag mår, jag tog mig knappt iväg till läkaren idag och skakade hela tiden, det kommer inte vara fysiskt möjligt för mig att gå och jag vet att jag inte kan förklara det för chefen på ett klokt sätt, det känns som att dom satt en fälla typ. jag förklarade att jag mår för dåligt för att gå nånstans och det enda hon sa var "ja.. men klockan xx så vill vi att du är här." Så det känns som att om jag inte kommer dit oavsett anledning så kommer dom sparka mig pga att jag inte dök upp. 

    Men grejen är att jag blir i princip förlamad när ångesten är som värst, det enda jag har som är lugnande just nu är atarax och det är helt värdelöst. Jag har sån panik nu att jag funderar på att länsa spritskåpet och då är jag rädd att det kommer att sluta illa

Svar på tråden Kan chefen kräva att jag kommer in på ett möte under min sjukskrivning?