• UngMamma20

    Ska jag skaffa syskon till lillen?

    Hej! vet inte om det blev rätt tråd nu men jag behöver verkligen hjälp!

    Jag är 20 år och fick mitt första barn för exakt 8 veckor sedan. Jag avskydde att vara gravid för jag tyckte det var tråkigt men vill inte påstå att jag hade en dålig graviditet eller förlossning, snarare tvärt om! Att föda min son gjorde såklart fruktansvärt ont!!! (AAAAAAJ!) men har redan förträngt bort smärtan..

    SÅÅ, nu kommer jag till dilemmat
    Min sambo som är 30 som även e far till min första son, vill gärna ha ett litet knyt till o gärna nu (han har sagt att han bara vill om jag går med på det förstås) 

    men jag har ingen aning om vad jag vill.. 

    Jag tänker att det kan vara kul för lillkillen med ett syskon, men jag vill inte förstöra min kropp ÄNNU mer och en gång till! o andra sidan är det skönt att vara mammaledig och det är ju superkul med barn!

    Jag har ett jobb att gå tillbaka till men inget som jag tjänar sådär bra på och jag vill egentligen satsa på min karriär, då jag inte har någon speciell utbildning. ( kan ju plugga hemifrån) 

    Vi bor i en 3a på fjärde våningen UTAN hiss, kan man ens ha 2 barn då? 

    Ska man skaffa barnen tätt OM man nu ändå tänker skaffa ett till någon gång?
    eller ska jag/vi vänta?

    jag vill ju gärna flytta till hus.. :(

    UURHRHH STRUGGLE IS REAL!


    Angelina Anderberg
  • Svar på tråden Ska jag skaffa syskon till lillen?
  • ellinoras

    Ta det lugnt! Du behöver inte bestämma något nu. Det är ingen brådska. Känn efter i lugn och ro. När första barnet är 1-2 kan ni fundera mer aktivt.

    Bor för övrigt själv 3 trappor upp utan hiss, har en 1,5-åring och är tidigt gravid. Det funkar men är lite kämpigt.

    Lycka till!

  • emc85

    Njut av tiden med ditt första barn nu, ni behöver inte ens fundera på syskon förrän det är 2 år och vill du plugga innan så gör det. Lite åldersskillnad mellan syskon är inget fel.

  • Prima

    Är du inte redo, skaffa inte. Det blir inte bra.

    Men sedan är det du (och pappan såklart) som avgör vad en lämplig ålderskillnad är för ER. Man kan inte "vänta i 2 år och sedan fundera på syskon" om man vill ha 1 år mellan dem, tillexempel. Är du dock okej med flera års skillnad så kan du absolut vänta.

    Själv är jag 19 år med en 1 åring och har alltid önskat mig två barn med 1-2 årsskillnad. Tyvärr kommer det inte bli av då vi måste vänta några år.. men då kan vi förhoppningsvis skaffa 2:an och 3:an tätt.

    Så tänk på det och bestäm dig sedan hur du vill ha det.

  • HLI

    Min syster är 22 ar och 2 manader äldre än jag; samma mamma!

    I tillägg kan sägas att min mammas mamma föddes 86 ar före mig, samt att hennes pappa föddes 140 ar före mig.

  • ninjamamman

    Har flera barn och rekommenderar inte att skaffa syskon så tätt. 3 år är mer att rekommendera ;). Det visar även studier i ämnet.

  • mammalovis

    Det går bra att ha flera barn även om man bor i hus utan hiss, men jag skulle rekommendera en åldersskillnad på ca 2,5 år så den äldre hinner bli lite självständig i t ex trappor.

    Mina är nu 7 år, 4,5 år och minstingen är 2 år. Det kändes riktigt konstigt att inse att jag för första gången har en
    2-åring utan att vara gravid. Vi bor i en 3:a på 2:a våningen. 

    Dock låter det som att du inte ska hasta in i en graviditet till, utan känna dig redo för en graviditet både fysiskt och psykiskt. En andra graviditet kan man inte vila lika lätt som med första då man redan har ett barn som behöver uppmärksamhet.

  • Makoto

    VÄNTA! Jag har själv 2 barn på 13 och 10år. Det är perfekt! Det är 1år mellan mig och min lillebror. Det var inte kul.
    Som tidigare nämndes, så finns det också studier som visat att 2,5 - 3 år mellan syskonen är bäst. Så knip ihop! :)

  • Glinda från Oz

    Jag tycker du ska ta tid på dig att känna efter vad du känner, strunta i vad din man och olika studier säger, du känner själv vad som är bäst för dig och er. Landa med ert nya barn ett tag och fokusera på honom/henne så tror jag du automatiskt kommer känna vad som är rätt.

Svar på tråden Ska jag skaffa syskon till lillen?