• Nilssad

    Du som bor i lägenhet - Accepterar ni högt musik från grannar på nätter?

    Hej,
    Har ett dilemma här som jag vill ha hjälp med;

    Det är så att hemma hos min mamma som bor i lägenhet så har det nyligen från somras ung 3-4 månader tillbaka pågått en del festande från en granne nedanför. Nu vet inte jag exakt hur ofta det har hänt men som jag kommer ihåg att det har varit ca 4 gånger nu på kanske 3 månader period festande från vår granne med hög ljudvolym till i alla fall 2 på natten på helgen. Jag bor inte hemma men har små syskon på 4 och 14 år som bor hemma, har varit hemma på helgen ibland och hört ljudvolymen vilket är väldigt högt när ungdomen har fest. I alla fall så fick min mamma nog nyligen då detta inträffade igen på en helg och min mamma jobbade den helgen kvällen, kom hem 22,00 och skulle upp 06,00 igen. Hon skrev en lapp som hon la in på morgonen till grannen där det ungefär stod att "nu har festandet pågott ofta och skulle vara bra om ni sänker volymen efter kl 12,00 på natten för vår del då antingen jag har barn hemma som försöker sova eller är själv trött efter ha jobbat kväll och dagen på helgen....." inget otrevligt ändå i det hela som skrevs. Jag tror många fler personer här skulle ha gått första gången ner och sagt till om det störde deras sömn och barn men min mamma är alltid mer passiv när det gäller något som kan göra en annan arg.

    Nästa dag så kom en kvinna upp (grannen) med lappen och började direkt visa sig agressiv genom att säga något med "Jag tycker inte alls att dessa fester händer ofta, det är mitt barn på ca 17-19 år som har haft fest men inte så sent, vi tycker samt det är störande när ni har er tvättmaskin på efter 21,00 tiden samt att ditt yngsta barn hörs mycket och gör att det är svårt att sova ibland" (jag var hemma under den tiden och var med i samtalet)

    Jag blev arg men hållde emot och sa något med att "det får man acceptera att småbarn kan låta och föra oväsen ibland utan man kan stoppa det, finns inget skrivet att det får inte tillåtas men då vet vi att vi inte ska tvätta efter 21 eller 22 här hemma, jag ska kolla upp exakt för tider som gäller med det men då ska ni inte ha fester med hög ljudvolym efter 22,00 i fortsättningen, Okej?" sa jag. (jag har läst på hemsidan för hyresvärden att det ska inte vara högljudvolym av musik som stör grannar efter kl 22,00 till 07,00. Så jag förstår inte varför mamman kom och tjafsade emot, hon var mest arg för att på pappret stod det att detta med festandet händer ofta, alla kan tycka olika vad ofta är. (En student kanske inte tycker det medan en barnfamilj tycker det.). mamman säger sedan något med "jag tycker att det är inte ofta mitt barn har fester och varför har inte ni gått ner tidigare och sagt till?"
    Mest för att vi trodde inte att det skulle bli en konstant sak att barnet skulle ha fester när morsan är borta. Det är väl deras ansvar att informera grannar och fråga om det är okej om vi kan ha hög ljudvolym till midnatt etc??

    Om de hade kommit upp med en snällare attityd, speciellt ungdomen själv och inte mamman och inte attackerat med lösa anklagelser som småbarnet för oväsen ibland och det accepterar inte då vi, så hade jag sagt det att nästa gång kom upp när du ska ha fest innan så kan vi komma överens om en tid som passar för den dagen, för ibland så är mina syskon inte hemma på helgerna (hos sin pappa) och vi kanske inte stör oss lika mycket då kan ni ha fest till 4 på natten, men nej detta inställning på denna morsa accepterar jag inte speciellt, klagar över min lilla syskon att hon ibland för oväsen, snälla ring till störningsjouren och säg att ett småbarn för oväsen ibland på kvällen och se vad de kommer att säga, troligtvis bara lägga på luren, så kan jag ringa i forts varje gång ditt barn har fest med hög ljudvolym hemma till störningsjouren.

    För att ha fest är tillåtet men att ha dunkande musik till 2 på natten är inte det, speciellt när mina små syskon är på helgerna hemma eller då mamma jobbar långa dagar och tidiga mornar på helger. Detta sa jag men då kom mamman med och sa "vi kan inte anpassa oss efter er när mitt barn kan ha party". Jag sa bara "det finns en regel där man inte får ha hög musik efter 22,00 och den finns av en orsak". 
    Läste någonstans att ofta anses när det händer 4-5 gånger med hög ljudvolym så grannar störs under en period på några månaders tid. Detta kan vara nog att vräka en granne från bostadslägenhet om störningsjouren har varit där och godtycket. 

    Hatar bara grannar som argumenterar uruselt och inte fattar. Några timmar senare kom sonen upp och sa om ursäkt men han själv kunde inte samtycka att han har fest med högljudvolym efter midnatt, troligtvis för att mamman stod nere i trappuppgången och lyssnade och kom sedan upp. Dock då jag skulle precis avsluta med att" okej, vi vill bara säga att vi samtycker inte  att ni har hög ljud musik efter kl 22,00. och kommer ringa störningsjouren i fortsättningen. Så sa min mamma, den som är mer lösaren att "vi kan väl säga detta att ditt barn kan ha hög musik till 12,00 på natten på helgen när han har fest men sedan ska det inte vara hög ljudvolym och vi har inte tvättmaskin på efter 21,00 längre. så att vi kan gå ifrån detta och vara goda grannar mot varandra igen" De tog det erbjudandet snabbt och gick in till sin lägenhet under oss. 

    Efteråt vet så vet jag inte om jag ska gå ner imorn och säga till dem att "vi tar tillbaka det och i fortsättningen om ditt barn ska ha fest med hög ljudmusik och volym från personer efter 22,00, kom upp till oss och fråga om det är okej, men för det mesta så kommer vi säga nej."
    (Hoppas att grannarna ser detta!)

    Vad tycker ni andra jag ska göra, låta det vara eller säga det sistnämnda??

  • Svar på tråden Du som bor i lägenhet - Accepterar ni högt musik från grannar på nätter?
  • äldreochklokare

    Nu har ju din mamma sagt som hon sa, så hon får nog ge det en chans i af. Fungerar det trots allt inte, kan ni gå vidare , tex om 2 veckor, men det kommer inte hjälpa med ditt förslag tror jag. Hellre då ta det med värden och säg att ni försökt hitta en gyllene medelväg men det inte fungerade. Man kan också kontakta Hyresnämnden om man inte tycker att värden hjälper till. 

  • Nilssad
    äldreochklokare skrev 2017-11-06 21:22:59 följande:

    Nu har ju din mamma sagt som hon sa, så hon får nog ge det en chans i af. Fungerar det trots allt inte, kan ni gå vidare , tex om 2 veckor, men det kommer inte hjälpa med ditt förslag tror jag. Hellre då ta det med värden och säg att ni försökt hitta en gyllene medelväg men det inte fungerade. Man kan också kontakta Hyresnämnden om man inte tycker att värden hjälper till. 


    Okej, jag väntar väl och ger det en chans. 
  • llindaaa

    Varför ska din mamma gå med på att inte ha på tvättmaskinen efter kl 21 när det är efter 22 det ska vara tyst?
    Jävligt dålig kompromiss som jag ALDRIG skulle gått med på.
    Det ska vara tyst kl 22 i hyreslägenheter och då gäller det inte bara din mamma, utan ALLA. 

  • Nilssad
    llindaaa skrev 2017-11-06 21:52:30 följande:

    Varför ska din mamma gå med på att inte ha på tvättmaskinen efter kl 21 när det är efter 22 det ska vara tyst?
    Jävligt dålig kompromiss som jag ALDRIG skulle gått med på.
    Det ska vara tyst kl 22 i hyreslägenheter och då gäller det inte bara din mamma, utan ALLA. 



    Jag håller med dig men också tycker jag om man kommer och frågar om det går bra att ha högt volym av musik efter 22 så kan man ha mer översikt med det om det inte händer frekvent, jag vet att grannen ovanför oss frågade oss om de kunde ha tvättmaskin igång sent på kvällen vilket gick bra eftersom det störde inte oss. Vi har haft så många olika grannar nedanför oss så vi glömde bort att fråga om det till dem om tvättmaskinen. Men rätt ska väl vara rätt. Men det med tvättmaskin så vet jag inte om det gäller 21 eller 22, borde vara 22 med det också. Ska ringa till bostadsbolaget eller liknande och fråga vad som gäller med det. Men annars med högljudvolym så tror jag ändå efter jag sansat mig lite ge det en chans av det som sades nu om detta inte händer frekvent. Tråkigt att man tänker ibland mer visare efter ett samtal har varit. 
  • Grande Rock

    Om det nu är din mamma som bor där tycker jag du ska låta henne komma överens med grannen. Jag ser ingen anledning till att du ska gå och ta tillbaka den överenskommelse de har gjort.


    Att tro är att inte veta
  • Griseknoen35

    Har din mammas hyresvärd ingen störningsjour hyresgästerna kan ringa när en granne stör och festar på det där sättet? I så fall är det bara att ringa dit och din mamma behöver inte själv ta någon konflikt mer än om grannen får veta att hon ringt men då behöver hon inte öppna dörren. 

  • Nilssad
    Griseknoen35 skrev 2017-11-07 10:13:38 följande:

    Har din mammas hyresvärd ingen störningsjour hyresgästerna kan ringa när en granne stör och festar på det där sättet? I så fall är det bara att ringa dit och din mamma behöver inte själv ta någon konflikt mer än om grannen får veta att hon ringt men då behöver hon inte öppna dörren. 


    Ja exakt, störningsjour finns, det får det bli annars om detta inte blir hållbart. Samma med dem om de tycker att det lilla barnet i familjen "för väsen" nån gång ibland så får vi se vad störningsjouren tycker x) haha, helt absurt.
  • Nilssad
    Griseknoen35 skrev 2017-11-07 10:13:38 följande:

    Har din mammas hyresvärd ingen störningsjour hyresgästerna kan ringa när en granne stör och festar på det där sättet? I så fall är det bara att ringa dit och din mamma behöver inte själv ta någon konflikt mer än om grannen får veta att hon ringt men då behöver hon inte öppna dörren. 


    Ja exakt, störningsjour finns, det får det bli annars om detta inte blir hållbart. Samma med dem om de tycker att det lilla barnet i familjen "för väsen" nån gång ibland så får vi se vad störningsjouren tycker x) haha, helt absurt.
  • nevermind

    Orkade inte ens läsa hela din trådstart...

    Jag hade inte accepterat fester beroende på ljudnivå, veckodag, tillfälle etc.

    Jag hade inte heller accepterat barn beroende på ljudnivå, ålder, tid på dygnet etc. En femåring som hoppar jämfota fem på morgonen till exempel hade jag ringt hyresvärden om.

  • Kasperina

    Jag har en granne som har sitt vardagsrum vägg i vägg med barnens sovrum, och en musikanläggning med kraftig bas.
    Hans 17-åriga dotter började ha fest när han var bortrest (var 4:e vecka) och jag gick in och bad dem sänka eller flytta stereon, första gången vid 22, sista gången framåt 03. Gissa hur bra det gick
    Efter andra tillfället pratade jag med pappan och sa att om vi får en veckas förvarning kan vi sova någon annanstans och då funkar det, men han tycker inte hon ska ha fest alls och bad mig ringa honom nästa gång. Sen var det tyst i flera månader, tills de kom förbi en eftermiddag och sa att de ville ha fest.
    Jag bad dem ställa stereon i köket och försöka hålla volymen hyfsad och det gjorde de. De var ett jäkla liv ute på gården, men i vårt sovrum hördes bara lite dov musik

    Min backup-plan hade varit att ringa polisen eftersom flickan är minderårig Drömmer

    Två tankar:
    1. Jag tycker att din mamman kan kräva att det är tyst hemma hos grannen kl 21 eftersom de kräver att hon inte tvättar då
    2. Jag tror att de är skyldiga att sätta upp lappar i trapphuset veckan före festen för att förvarna, gör de inte det så kan ni ringa störningsjouren efter 22.

Svar på tråden Du som bor i lägenhet - Accepterar ni högt musik från grannar på nätter?