• scrapparlotta

    Jordärtskocka

    Jag tänkte försöka lära mig att äta lite mer grönsaker....är dålig på det. Så jag vill prova nya grönsaker. Och jag är lite nyfiken på jordärtskocka. Hur funkar den, hur äter man den? Kan den typ ersätta potatisen? Eller funkar den som en morot typ, som ett tillbehör? Hur tillagar man den bäst? Rå kan man inte äta den va?

    Vill ha tips på andra grönsaker åxå, just nu äter jag ju typ bara morätter, paprika, majs, lök i alla former, champinjoner och sallad, gurka och tomat.

  • Svar på tråden Jordärtskocka
  • BuoBä

    Man kan koka och äta, göra puré, rosta i bitar eller skivor i ugnen, eller göra krämig soppa till exempel.

  • Lena

    Jag byter ut lite av potatisen till jordärtskocka när jag ska göra mos eller så gör jag en soppa

  • Carambolan

    Jag rekommenderar kokboken "Grönsaker" av Myllymäki. Det är en snygg bok med mycket praktiska tips och recepten är indelade efter olika typer av grönsaker

  • modsey

    Riktigt gott att göra soppa på !

    Nu på vintern äter vi mycket rotsaker, rödbetor i ugn med fetaost. Rostade rotsaker med honung. Rotsaksgratäng i stället för potatisgratäng.

    En annan favortit är kronärtskocka som får mosa i ugnen med en röra på riven parmesan och majonnäs.

    Vitkålssallad , antingen vanlig eller cole slawe.

    Riven rödkål snabbt stekt i olivolja med vitlök sugarsnaps äpple o lite örtsalt

  • Bananen o biffen

    Biffar är mitt tips för ökat grönsaksätande! Bort med köttbiffen och in med gröna biffar!

    Det går att hälla i nästan vad som helst: morötter, rödbetor, baljväxter, quinoa, broccoli, spenat, nötter, blomkål mm. Sen kläcker man i ett ägg eller två och häller på lite potatis- eller vetemjöl, och så kryddor. Om man vill kan man panera dem. Kikärtor är en bra bas för nybörjaren. Kanske funkar bra ihop med jordärtsskocka... Kan vara värt att prova!

  • scrapparlotta

    Tusen tack för era svar ????

    Bananen & biffen.... vad serverar du till dom gröna biffarna sen då?

    Carambolan..ska kolla efter den boken.

    Och tack för alla tips om jordärtskocka. Soppa lät ju gott...går kolla recept på det ????

  • scanmia

    Jag älskar jordärtsskocka i soppa och mos. Heads up på att man kan bli lös i magen av stor konsumtion. Kan vara värt det dock... Mmmm.

  • Aniiee

    Just nu är i princip alla rötter och betor, kålsorter, lökar och pumpor i säsong. Alla är väldigt tacksamma att soppa, ungsrosta, mosa och riva, i princip.

    Vi har ätit rödbetsbiffar med getostkräm och bulgursallad till middag idag, urgott. Imorgon tilll lunch finns det pumpasoppa. Så är grönsaksbehovet täckt för typ resten av veckan =P


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Deb123

    detta passar till en god köttbit.

    vit kokad sparris, stekta champinjoner, baconinlindad haricoverts, Steka paprika och squash(så gott! Man kan också lägga i liten klick honung).

    Goda maträtter:

    Spenatsoppa m bacon/ägg

    Squash pasta med tomatsås(låter sådär men är de godaste veganska receptet jag ätit)

    Jag kan göra en lång lista på olika sätt att använda grönsaker.

    Mina enda talanger jag har är just matlagning och grönsaker. Så fråga mig (nästan) vad du vill så mina kunskaper kan komma till nytta!!

Svar på tråden Jordärtskocka