• Maria2­8
    Äldre 7 Nov 11:20
    18162 visningar
    19 svar
    19
    18162

    Boendesituation, villa eller radhus?

    Hej!

    Skriver till er som bott eller bor i radhus eller hus. Jag är sjukt kluven just nu om vårt boende och kan inte sluta fundera..

    Jag och min man flyttade för 1 år sedan till ett helt nybyggt hus en bit utanför Stockholm (ca 30 min med bil). Vi byggde huset själva och kom undan relativt "billigt". Huset ligger lite avsides men med flera grannar inom synhåll så att säga. Fint läge nära natur och sjöutsikt. Tomt på ca 2000 m2 med fina ekar osv. Dock går vägen relativt nära huset (50km/h). Vi väntar vårt första barn nu i januari och vägen är redan något som oroar mig. Nu på hösten och vintern är dessutom vägen hem från stan/jobb ganska mörk, dvs inga gatulampor finns som lyser upp vägen. Allt detta skapa mest oro hos mig just nu. Risk för krock med vilt på vägen, inbrottsrisk, stora kommande utgifter på huset. Visserligen är huset helt nytt och fräsch och förhoppningsvis kommer inga sådana utgifter än på ett tag.

    Jag har mer och mer tänkt på om inte radhus skulle vara ett bättre alternativ till oss. Mindre skötsel, mindre utgifter, närmare kompisar till vårt barn och bilfria vägar. Dessutom närmare stan och till mina föräldrar som bor i samma område. Idag har vi ca 1 timme bilväg till mina föräldrar.

    Problemet är att jag inte VET vart jag skulle trivas bäst. Är uppvuxen i hus och har inga som helst erfarenheter av radhus. Min man dock har bott i kedjehus tidigare och tycker att det är väldigt o-charmigt, att det inte känns som ens eget och att det är jobbigt att ha grannar vägg i vägg, att vara tvungen att anpassa sig till andra och ha "ögon" på sig när man är ute på tomten. Han trivs dessutom KANONBRA i vårt nuvarande hus.

    Hur känner ni? Dela gärna med er av era erfarenheter :)

Svar på tråden Boendesituation, villa eller radhus?