• Äldre 7 Nov 17:53
    2869 visningar
    14 svar
    14
    2869

    Hyresvärden kräver att få komma in med kort varsel. Vi kan inte vara hemma.

    Fick precis brev av hyresvärden att de vill in i lägenheten. Varken jag eller min man kan vara lediga och släppa in dom.

    Sist de ville in (samma ärende och samma korta varsel) så mailade jag dem och erbjöd en dag då jag var hemma, men fick inte ens svar på mitt mail... Hade de hört av sig då hade vi kunnat hitta en lösning.

    Om jag förstått rätt så måste vi få en månads varsel. Eller? Sex dagar är i alla fall väldigt kort varsel, tror väldigt få jobb ger ledigt med så kort varsel och våra jobb gör det garanterat inte.

    Någon som vet vad som kan hända? Vräkta blir vi ju inte, men ändå.

    Tänker såklart ringa dem imorgon (de har stängt nu) men är lite nyfiken på vad som väntar.

  • Svar på tråden Hyresvärden kräver att få komma in med kort varsel. Vi kan inte vara hemma.
  • Caramb­olan
    Äldre 7 Nov 17:55
    #1

    Kan du inte bara ge dem en nyckel om de inte redan har huvudnyckel? De flesta kan ju inte ta ledigt för att vara där och släppa in...

  • Äldre 7 Nov 18:00
    #2
    Carambolan skrev 2017-11-07 17:55:04 följande:

    Kan du inte bara ge dem en nyckel om de inte redan har huvudnyckel? De flesta kan ju inte ta ledigt för att vara där och släppa in...


    Antingen det eller prata med en granne eller närstående och be dem öppna.
  • Äldre 7 Nov 18:02
    #4
    Drittutt skrev 2017-11-07 18:00:57 följande:

    All hantverkare Hatar sådana som ni som MÅSTE VA HEMMA när vi hantverkre ska göra nåt.för att ni är så jävla nojiga. -vanligt folk lämnar en nyckel eller sätter låset i seviceläge.


    Jag har erbjudit dem att gå in men fick inget svar på det.
  • Äldre 7 Nov 18:03
    #5
    Carambolan skrev 2017-11-07 17:55:04 följande:

    Kan du inte bara ge dem en nyckel om de inte redan har huvudnyckel? De flesta kan ju inte ta ledigt för att vara där och släppa in...


    De har inte svarat på det erbjudandet...
  • Äldre 7 Nov 18:03
    #6
    EmberEyes skrev 2017-11-07 18:00:43 följande:
    Antingen det eller prata med en granne eller närstående och be dem öppna.
    Känner inte grannarna och har ingen närstående. Bor i Sthlm men växte upp på annan ort och har alla där.
  • Äldre 7 Nov 18:05
    #7
    Drittutt skrev 2017-11-07 18:00:57 följande:

    All hantverkare Hatar sådana som ni som MÅSTE VA HEMMA när vi hantverkre ska göra nåt.för att ni är så jävla nojiga. -vanligt folk lämnar en nyckel eller sätter låset i seviceläge.


    Har inget serviceläge heller.
  • Äldre 7 Nov 19:39
    #8

    Jordabalken kap 12 §26:

    "Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. "

    Är det akut, gas- eller vattenläcka eller liknande gäller givetvis andra regler.

  • Äldre 7 Nov 20:18
    #9
    Drittutt skrev 2017-11-07 18:00:57 följande:

    All hantverkare Hatar sådana som ni som MÅSTE VA HEMMA när vi hantverkre ska göra nåt.för att ni är så jävla nojiga. -vanligt folk lämnar en nyckel eller sätter låset i seviceläge.


    Aldrig att jag skulle släppa in någon i min lägenhet utan tillsyn.

    Försäkringen gäller inte om saker får fötter.
  • Äldre 7 Nov 21:56
    #10
    TQR735 skrev 2017-11-07 20:18:53 följande:
    Aldrig att jag skulle släppa in någon i min lägenhet utan tillsyn.

    Försäkringen gäller inte om saker får fötter.
    Va, på riktigt??? :-O
  • Äldre 8 Nov 09:52
    #11
    nevermind skrev 2017-11-07 21:56:41 följande:
    Va, på riktigt??? :-O

    Släpper man in någon så är man mer eller mindre rättslös.


    https://www.hemhyra.se/tips-rad/det-har-galler-om-du-lamnar-ut-hemnyckeln/


    Allvarliga sidor - www.allvarligasidor.se/
  • Äldre 8 Nov 09:56
    #12
    Leracutio skrev 2017-11-08 09:52:47 följande:

    Släpper man in någon så är man mer eller mindre rättslös.


    https://www.hemhyra.se/tips-rad/det-har-galler-om-du-lamnar-ut-hemnyckeln/


    Allvarliga sidor - www.allvarligasidor.se/
    Oj shit. Ska jag nobba alltså?
  • Äldre 8 Nov 09:57
    #13

    Så fort jag får en sån lapp så ringer jag till dom och vill ha datum och klockslag. Inget vecka 32-35 här inte. Jag vill inte ha folk springande här när det inte är något vi själva beställt.

    Vi har en stor hund, så därför vill jag veta datum och klockslag så jag kan ta en promenad medan dom styr med ventiler eller vad det kan vara.

  • Äldre 8 Nov 10:07
    #14

    Jag anser att man aldrig ska låta någon vara ensam i ens hem om man inte har en personlig relation och litar på människan. Du har ju inte en aning om vad människan gör när du inte är hemma.
    TV:n kanske står kvar när du kommer hem men hur mycket kan det ha snokats i skåp och lådor? Vad har hänt med din tandborste? Du vet ingenting alls om hur den människan är eller vilka intentioner den har.

    Juridiskt sett är du bara körd om det händer något.

    Jag ser det inte på något sätt som sjuklig paranoia att se till sitt eget hem.


    Allvarliga sidor - www.allvarligasidor.se/
Svar på tråden Hyresvärden kräver att få komma in med kort varsel. Vi kan inte vara hemma.