• murof

    få skolpedagog sparkad?

    finns en bisarr skolpedagog där min dotter går som ringer runt till föräldrar och kallar dom dåliga människor och liknande, framkom när vi föräldrar i klassen hade möte och diskuterade om henne, minst 6 st i hennes klass vars föräldrar har fått dessa samtal .det har varit allt ifrån att en mamma glömt sett till att sonen hade handskar med sig en kall dag. (dom går i 7an) till att dom inte kommit överens under möten med mera.
    hon är helt omöjlig att ha och göra med och förpestar allas vardag.

    nu har det framkommit att hon är utbildad lärare inom språk men har 0 utbildning för att vara skolpedagog och verkar vara fast anställd som pedagog på skolan.

    vi föräldrar i den klassen har ställt rektorn mot väggen som tyvärr är släkt med kvinnan och skyddar henne såklart . vi föräldrar ska ringa skolinspektionen för att få det här utträtt men får hon ens jobba som pedagog på heltid utan den utbildningen ?

  • Svar på tråden få skolpedagog sparkad?
  • Kerubmamman

    Ni kan börja med att få över huvudet på rektorn. Men sparkad lär ni knappast få henne, det är oerhört svårt att bli av med någon som har fast anställning.
    Vad är det för utbildning som ni anser att hon saknar? Skolpedagog är ingen skyddad yrkestitel.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • AndreaBD
    Kodia skrev 2017-11-08 17:26:25 följande:

    Vad menar ni med "skolpedagog"? 


    Antagligen specialpedagog. Det är tre terminer till i utbildning, men det finns alldeles för få. Plötsligt ska alla skolor ha dem och det finns helt enkelt inte tillräckligt många. Och en erfaren lärare kan mycket väl ha samma kunskaper som en ung specialpedagog. Det är väldigt vanligt att skolor har specialpedagoger som inte har gått utbildningen (än), och det finns inte absolut krav på att läraren måste vara behörig .

    Andra lärare är inte alltid behöriga heller. Man skulle ju ändra på det i.o.m. lärarlegitimation, men man får ju inte alltid tag på behöriga lärare. Och reglerna som finns har sina undantag.
  • tvillingmammaVastmanland

    En lärare som ställer lite krav på att föräldrar tar ansvar för sina barn?

    Applåd!!!

    Vi behöver fler sådana modiga lärare.

  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-09 08:41:04 följande:

    En lärare som ställer lite krav på att föräldrar tar ansvar för sina barn?

    Applåd!!!

    Vi behöver fler sådana modiga lärare.


    Japp. Och jag tolkar det också som en lärare som vill informera föräldrar ifall deras barn t.ex. har haft någon konflikt i skolan som inte är helt löst ännu. Jag brukade tycka att det var mycket positivt när mina barn gick i skolan, om en lärare ringde och berättade att något hade hänt som man kan behöva prata vidare med barnet om hemma. 

    Det kanske snarare är TS och några andra som tar allt som kritik som kanske inte ens är det?
Svar på tråden få skolpedagog sparkad?