• Anonym (Kaffedraken)

    "Fel" kön vid rutinultraljudet, eller kan man lita på det?

    Idag var jag på rutinultraljud. Vi ville veta kön och barnmorskan fick hålla på bra länge då bebisen låg ihopkrupen och inte riktigt ville visa sig. Till slut sa hon "jo men detta tror jag minsann är en flicka, jag ser de tre typiska strecken som vi tittar efter och jag tyckte även att jag såg dessa tidigare under undersökningen men jag ville dubbelkolla. Tyvärr får jag ingen bra bild så att jag kan visa er detta men mitt tränade öga säger det. Hade det varit en pojke hade jag velat se en pung och snopp här (pekar på skärmen). Men det är ingen garanti, ni kan inte reklamera barnet sedan, hohoho". Till saken hör att vi gjorde ett ultraljud i vecka 16 och den läkaren trodde att det var en pojke.

    Hur ofta blir det fel på RUL egentligen? Har bara hört om ett fall i min närhet där de sa flicka och det kom ut en pojke, annars tycker jag alltid att det stämmer.. Kan jag lita på att det är en flicka tro? Givetvis spelar det ingen roll, det blir min tredje flicka och jag är lika glad oavsett, men jag vill ju så gärna veta! :) :)

  • Svar på tråden "Fel" kön vid rutinultraljudet, eller kan man lita på det?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad jag har fått höra är det lätt att missta en pojke för flicka men sällan tvärtom. Men enda säkra sättet att veta är fostervattensprov.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Lita helt kan du ju inte eftersom du fått två olika svar.
    Mitt tips är att boka in ett privat könsultraljud. Det gjorde jag när barnmorskan på RUL sa att hon "tror det är en flicka".

  • Anonym (Kaffedraken)
    Miggo1990 skrev 2017-11-08 23:13:04 följande:

    Gissade på flicka då nubben pekade rakt vilket tyder på flicka


    Nubben syns ej på ultraljudsbilden.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Glitterpinnar skrev 2017-11-09 23:11:05 följande:

    Puffar upp, ngn mer som fått veta fel kön på RUL?


    här gjorde vi ultraljud a var 3e vecka med tvillingarna för några år sen och det ändrades lika ofta som vi gjorde ultraljuden; 2 flickor/1 av varje/2 pojkar osv.. i slutet var de säkra ena var en pojke och nr 2 var olika kön var gång nästan.. ut kom ju en av varje men iom det ändrades varje gång nästan så fick man ju vänta och se :) 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har hört om två fall där bm trott flicka men det varit en pojke. Inga fall där det varit tvärtom. I båda fallen var bm tydlig med att hon "trodde" flicka men ej var säker.

Svar på tråden "Fel" kön vid rutinultraljudet, eller kan man lita på det?