• Äldre 8 Nov 03:56
    2167 visningar
    4 svar
    4
    2167

    Vill studera sjuksköterskeprogrammet men har ett barn på 9 månader!

    Hej jag har tagit examen i statsvetenskap men har länge velat bli sjuksköterska och har därför sökt till sjuksköterskeprogrammet som startar våren 2018 på karolinska i Huddinge men jag har nu ett barn på nio månader och undrar om det finns någon som har varit eller är i samma sits som mig. 


    Går det att studera med en så liten bebis hemma? hur lägger ni upp era dagar och vem tar hand om barnet under tiden ni är på campus? och hur mycket VFU är det i början av utbildningen? 


    Uppskattar alla svar :)

  • Svar på tråden Vill studera sjuksköterskeprogrammet men har ett barn på 9 månader!
  • Anonym (Ssk. Studer­ande)
    Äldre 8 Nov 06:04
    #1
    +1

    Jag har förvisso ett mycket äldre barn än dig, men jag svarar ändå :)

    Utbildningen är riktigt tuff, vissa kurser (eller terminsvis) finns där man definitivt behöver lägga mer tid än andra. På de svårare kurserna har det vart mer än 40h/vecka för majoriteten av studenterna, och sen har vi ett par ljushuvuden som fixar anatomi/sjukdomar-kurserna utan att gå upp i heltid, så det är individuellt! :)

    Har du partner som kan vara hemma med barnet? Det är få obligatoriska moment, så många med mindre barn är inte 8h i skolan varje dag som jag t ex, men de ligger också lite efter OM de inte har barnomsorg fulltid.

    Jag tycker du ska söka för utbildningen är sjukt intressant och rolig!! Tips att göra innan är att söka all information du hittar om studieteknik, vissa föreläsningar rabblas igenom och då måste man hänga med ordentligt då mål för kursen alltid tas upp under föreläsningar.

    Vi har haft och ska ha 6v. Praktik i termin 2, 10v t4, och 15 i t6. Tiderna är förmiddag/eftermiddag samt helgspass.

    Är du motiverad, har barnomsorg och ett någorlunda huvud så söööök :)

    Sedan behöver du förmodligen fundera om en ettåring verkligen ska ha 8+ timmar om dagen på verksamhet, finns det någon släkting som kan hjälpa till om inte partner finns? Om inte hade jag nog väntat ett par år, om jag kunnat!

  • Anonym (Ssk. Studer­ande)
    Äldre 8 Nov 06:08
    #2
    +1

    Tillägger att om du kan studera hemma med barn är ju så individuellt, beror på vad för slags barn du har litegrann. Men de växer ju de med, och de som har små barn studerar när de inte är hemma, och/eller 3 timmar efter barnet lagt sig. Där är nog samma för mig också fast min är äldre.

    Inte ultimata förutsättningar med en liten, givetvis. Men du kanske fixar det? Det vet du inte förens du provat:)

  • Caramb­olan
    Äldre 8 Nov 06:44
    #3
    +1

    Det är ju väldigt vanligt att barnets andra förälder påbörjar sin halva av föräldraledigheten någon gång runt 8-10 månader och då kan du ju plugga eller jobba vad du vill. Eller är du ensamstående? I så fall hade jag nog skjutit upp studiestarten tills barnet är gammalt nog för förskola. Det är ändå ganska mycket obligatorisk tid i skolan och blir ett himla meck att lösa barnvakt flera gånger i veckan.

  • Äldre 8 Nov 15:41
    #4

    Stort tack för alla svar!

    egentligen är jag inte ensamstående men pappa till barnet studerar sin master på heltid så jag har i princip varit ensamstående på det sättet haha :P

    men sen har jag stor familj som skulle kunna ta hand om mitt barn några timmar som jag e borta under dagen, mamma och min stora syster har ställt upp de dagarna dem kan men eftersom scheman på universitetet är så himla blandade varje vecka/månad blir det svårt att planera. 


    Min fördel är ju att jag redan har en examen på 180hp och därmed vet att oavsett med barn eller inte måste jag lägga ner många timmar på studier och det är fine liksom.. men det där med obligatoriska träffar/seminarier och VFU oroar mig lite. vet ni på ett ungefär hur många seminarier det är första kurserna, på statsvetenskapen hade vi ett obligatoriskt seminarium varje vecka. 
    och det där med grupp arbeten kan vara lite jobbigt då studenter oftast vill sitta kvar i skolan eller ses på ett cafe och plugga osv.. 


    uppskattar alla tips och svar :D 

Svar på tråden Vill studera sjuksköterskeprogrammet men har ett barn på 9 månader!