• Anonym (Vems ansvar?)

    Vems ansvar för att kläder och saker kommer tillbaka?

    Pappan till mitt barn glömmer nästan alltid skicka tillbaka kläder eller grejer efter sin helg (vh). Vems är ansvaret? Pappans? Mitt att kontrollera att allt är med? Barnets ansvar? Barnet är 10 år.

    Så frustrerande särskilt som pappan bor fem mil bort så inte bara att hämta varken för mig eller barnet.

  • Svar på tråden Vems ansvar för att kläder och saker kommer tillbaka?
  • Brumma

    Det beror lite på.

    En tioåring bör kunna packa en liten väska själv och se till att saker kommer med. Men förälder bör stötta.

    Vad är det för kläder o grejer som glöms?

    Ett alternativ är ju att inte skicka med mer än vad barnet har på sig - sedan får pappan ha extra kläder hos sig. Vill barnet ha grejer med så får barnet också se till att ta dem tillbaka..

    En lista som kryssa av kanske?

  • Anonym (Män...)

    Om du behöver det så får han väl köra en extra runda och lämna tillbaka grejerna. 

    Om du hämtar barnet hos pappan så kan du ju kontrollera att det är med eftersom du vet att han slarvar med det. 

  • taquine

    Varför inte ha två uppsättningar kläder och grejer? En hos pappan och resten hos dig.
    Sedan kan jag nog tycka att en 10- åring ska komma ihåg vad h*n vill ha med tillbaks.


    Goodness me
  • Anonym (Häpp)

    Vi försöker lära våra barn att ta ansvar för saker som skall med 13 åringen klara det galant men 11åringen försöker fortfarande få ihop det. Det är alltid den lämnande föräldern som är ansvarig att allt är med och tvättat.

    Har också så mycket som möjligt dubbelt men skor, jackor, gympapåse och läxböcker är dumt att ha två av.

    Sen bråkar vi inte, saknas det något så får man åka tillbaka och hämta

  • Anonym (Vems ansvar?)
    Brumma skrev 2017-11-08 08:27:15 följande:

    Det beror lite på.

    En tioåring bör kunna packa en liten väska själv och se till att saker kommer med. Men förälder bör stötta.

    Vad är det för kläder o grejer som glöms?

    Ett alternativ är ju att inte skicka med mer än vad barnet har på sig - sedan får pappan ha extra kläder hos sig. Vill barnet ha grejer med så får barnet också se till att ta dem tillbaka..

    En lista som kryssa av kanske?


    Allt möjligt men kläder har vi båda så det är inget problem. Men när det fattas gympapåse med gympakläder eller ett par gummistövlar som man inte har många av så blir det knepigt. Jag ska ärligt säga att jag inte alltid märker det heller förrän grejerna behövs så att säga.

    Men att göra en ny lista att pricka av varje gång barnet ska till pappan (för det varierar ju vad som är med till skolan beroende på vad de gör där. Friluftsdag med skridskor eller gympa osv) tycker jag inte ska behövas utan att jag ska kunna lita på att det som tas dit kommer tillbaka.
  • Anonym (Vems ansvar?)
    taquine skrev 2017-11-08 08:28:23 följande:

    Varför inte ha två uppsättningar kläder och grejer? En hos pappan och resten hos dig.

    Sedan kan jag nog tycka att en 10- åring ska komma ihåg vad h*n vill ha med tillbaks.


    Det har vi men om barnet har gympa på fredagen och pappan hämtar då så blir det gympapåsen från här som åker med så att säga.
  • Anonym (Vems ansvar?)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-11-08 08:37:58 följande:

    Vi försöker lära våra barn att ta ansvar för saker som skall med 13 åringen klara det galant men 11åringen försöker fortfarande få ihop det. Det är alltid den lämnande föräldern som är ansvarig att allt är med och tvättat.

    Har också så mycket som möjligt dubbelt men skor, jackor, gympapåse och läxböcker är dumt att ha två av.

    Sen bråkar vi inte, saknas det något så får man åka tillbaka och hämta


    Men kollar du av det då direkt när barnen kommer hem?
  • Brumma
    Anonym (Vems ansvar?) skrev 2017-11-08 08:38:06 följande:

    Allt möjligt men kläder har vi båda så det är inget problem. Men när det fattas gympapåse med gympakläder eller ett par gummistövlar som man inte har många av så blir det knepigt. Jag ska ärligt säga att jag inte alltid märker det heller förrän grejerna behövs så att säga.

    Men att göra en ny lista att pricka av varje gång barnet ska till pappan (för det varierar ju vad som är med till skolan beroende på vad de gör där. Friluftsdag med skridskor eller gympa osv) tycker jag inte ska behövas utan att jag ska kunna lita på att det som tas dit kommer tillbaka.


    Jo, men om det nu inte funkar får man kanske ha ngt som "inte ska behövas".

    Tioåring en tar förmodligen själv med sakerna från skolan och det är kanske inte så att pappan vet vad som tas med i väskan.

    Det gäller saker som tas med två fredagar i månaden från skolan. Hur ofta har de fruliluftsdagar och liknande? Har barnet alltid gympa på fredagar så vet ni ju allihop att det alltid kommer med hem till pappan? Tex.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Vems ansvar?) skrev 2017-11-08 08:43:19 följande:
    Men kollar du av det då direkt när barnen kommer hem?
    Vi har alltid överlämning på kvällen. Lämnade förälder kommer över med grejerna eftersom barnen inte kan ha med sig allt till skolan. Vi kollar att allt är med, går igenom hur veckan var och vad som händer närmaste vecka. Pratar om läxor, kompisar, problem och om det är nåt som händer den närmsta tiden som är viktigt, tandläkare, lov, kalas med mera.
  • Kasperina

    Jag har samma problem med exet, han tenderar att ta hem alla extrakläder från skolan och sedan glömma att ta dit dem igen. Jag ringer honom då och då så får han köra det till skolan. Vi bor dock på gångavstånd från varandra så för mig är det mer ett irritationsmoment än ett riktigt problem.

    Men om du ringer pappan och säger att han måste åka och lämna gympapåsen på skolan så borde han ju lära sig snabbt?

Svar på tråden Vems ansvar för att kläder och saker kommer tillbaka?