• Äldre 8 Nov 16:55
    3050 visningar
    3 svar
    3
    3050

    Farmakologitenta

    Jag läser farmakologi nu och blir tokig på en tentafråga som jag bara inte hittar något svar på. Frågan lyder:

    Via sympatikusaktivering kommer urinblåsans vägg att slappna av medan sfinktermuskulaturen kontraheras, vad är den anatomiska/fysiologiska förklaringen till det skilda svaret?

    Jag har verkligen ingen aning om vilket svar de är ute efter. Jag vet att de båda inte kontraheras samtidigt och att den ena är mer verksam än den andra beroende på om det är sympatikus som dominerar eller inte. 

    Jag tycker att den är konstigt formulerad. Om du kan detta skulle jag vara oerhört tacksam om du formulerade ett vettigt svar.

  • Svar på tråden Farmakologitenta
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 8 Nov 22:45
    #1

    Det var länge sen jag läste det där, men är det inte för att receptorerna är olika? alfa1 i detrusorn och beta2 (?) i interna sfinktern, därför kan samma samma nerv ha två helt olika effekter. 

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 8 Nov 22:57
    #2
    Image result for detrusor muscle innervation
  • Äldre 11 Nov 20:58
    #3

    Detta är rena kinesiskan för mig. Jag fattar inte. 

    Jag har hittat ett svar som jag kan leva med:

    I blåsan finns kolinerga receptorer som förmedlar kontraktion och adrenerga betareceptorer som förmedlar relaxation. 
    I urinrörets glatta muskulatur finns adrenerga alfa-receptorer som står för kontraktion, men även några betareceptorer.

    Vad tror du om detta svaret? Jag har lite svårt att tolka bilder. Obestämd

    Kan du förenkla detta svar ännu mer? 

Svar på tråden Farmakologitenta