• jackiep

    Våltdagen --> Rädd för förhållande

    För ett år sedan var jag tillsammans med en kille som både psykiskt misshandlade och våldtog mig. Jag har alltid varit rädd för förhållanden, men valde att våga satsa när jag mötte den här "fantastiska" killen. Han var jättecharmig, snäll och söt tyckte jag i början, men så fort vi kom bort från våra liv här i Sverige så hände någonting med honom. Mina föräldrar har alltid sagt att man tar reda på om ett förhållande funkar när man reser utomlands tillsammans. Jag tror verkligen att det ligger någonting i det nu. Vi kom i alla fall dit och han började direkt göra grejer jag inte var okej med. Jag sade ifrån, jag sparkade och jag slogs, men det slutade ändå med att han fick sin vilja igenom. Min fråga är nu om någon av er varit med om ett förhållande som mitt och hur ni hanterat det i efter hand? För jag har svårt att vara ensam i rum tillsammans med killar och män.

    Det är inte bara det. Jag tvingas även se den här killen VARJE dag och jag kan inte göra ett skit åt det för dessvärre så går vi i samma skola och han bor i mitt område. Varje gång jag ser honom blir jag påmind om att jag inte ska skaffa en pojkvän och att jag ska hålla mig undan från killar som honom. Jag tycker absolut inte illa om män, vill påpeka det. Dock har detta lett till att jag inte har så många killkompisar som jag umgås med ensam i nu läget. Det är tråkigt för jag vet att långt ifrån alla killar är som honom, men det jag stör mig på mer är att jag är rädd för tanken att ha ett förhållande, men jag är lika rädd för att sluta upp ensam. Så min fråga är nu, blir det bättre? Jag vet att jag bara är 18 och jag bara har haft ett förhållande och att nästa lär bli bättre, men jag vågar inte tänka på ett nästa förhållande. För tanken på att ha en kille i min säng eller i mina armar får mig bara att skaka och vilja spy. 


    Så blir det bättre? Har ni några tips på hur det ska bli enklare? Har någon varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Våltdagen --> Rädd för förhållande
  • Milkway

    Du har blivit rejält uppskakad och det är naturligt att avskräckas från män efter en sådan upplevelse. Jag har varit med om överfall övergrepp våldtäkter till och från hela livet (tyvärr) och jag är mycket äldre än dig. Även om jag blivit skrämd, så har jag varit alldeles för envis och bestämd om godheten i människor för att tänka att jag kommer aldrig vara med om en man som är fin mot mig. Jag kunde aldrig tillåta någon annan få sätta hinder för mig att ge mig ut i kärlekslivet igen, jag förtjänar attraktion kärlek intimitet och lycka och det gör du med. Jag råder dig att du kan prova träffa och dejta lite lätt, och ta allt i små steg, utmana rädslan men du behöver inte ha sex med någon, jag hade det inte på flera år och jag klarade mig jättebra, jag kunde flirta dejta men jag ville pausa sexet ett tag tills det kändes okej. När jag var i din ålder var jag med om en jävligt grov våldtäkt i relation och jag trodde att jag aldrig skulle kunna vara nära en kille/man igen jag kände som dig, jag fick panikattack att vara på tåg buss flyg och behöva vara nära män det var ren fobi. Det var så obehagligt. Men det gick över. Otroligt nog. Jag accepterade mina känslor och lät tiden göra sitt jobb. Idag har jag inga som helst problem med sex intimitet jag har lärt mig leva med mina erfarenheter och vet om att jag är alltid starkare än det som hänt mig. Men i varje ny relation har det varit extra känsligt just att vara intim, något jag fått acceptera och i början såg jag hallucinationer av exet som våldtog mig och jag kunde se honom i andra män och bli rädd för de,även nya pojkvänner, men även där lät jag tiden läka mig och den lyckades verkligen vilket jag absolut inte hade någon tillit till då, då kändes allt förstört med mig. Så du vet att du måste bli vän med reaktionerna du har efteråt, acceptera hur du känner och var mild mot dig själv. Tiden kan verkligen läka allt, men mycket beror på vad du gör med tiden också. Precis som alltid. Lägg energin på det du behöver och blir glad av. Människor du trivs med. Våga nya saker som gör dig pirrig och levsnde, utmana dig själv, följ dina drömmar. Förlåt dig själv för att du inte visste då vad du vet nu. Det allra viktigaste. Förlåt dig själv.

Svar på tråden Våltdagen --> Rädd för förhållande