• sötnosen

    9-åring klagar hela tiden på olika saker som gör ont

    Hej!
    Min 9-åring började för ca. ett halvår sedan med att komma ut varje kväll strax efter läggdags för att säga att hon inte kan sova.  Jag har gått tillbaka med henne, pratat lite, försökt att höra om det är något hon grubblar på, och sedan stoppat om henne.
    Men senaste månaderna har det börjat komma mer och mer saker som "gör ont". Och nu kommer det även någon gång under dagen. Ont i tanden, i armen, i fingret, på benet, det kliar, ljud i öronen, ett litet sår. Det är aldrig samma "ont" och jag upplever att det inte gör ont utan att hon liksom söker en anledning för att få lite uppmärksamhet och medkänsla. Jag bekräftar till henne att jag lyssnar och bryr mig, men jag spelar ned det för att inte låta det eskalera.

    Någon som har en tanke kring detta?
    Tips hur man ska bete sig?

  • Svar på tråden 9-åring klagar hela tiden på olika saker som gör ont
  • tvillingmammaVastmanland

    Mer tid tillsammans? Mer bekräftelse dagtid? När min dotter var i den åldern brukade hon komma till mig och säga , krama mig, annars fryser jag till is. Vi låg och kramades i minst trettio minuter varje kväll eller eftermiddag. Barn behöver mycket tid och kärlek i den åldern när de börjar bli lite stora.

Svar på tråden 9-åring klagar hela tiden på olika saker som gör ont