• A81

    jobbat hur länge för full ersättning av föräldrapenning?

    Jag är i v. 16 och fick en tillsvidaretjänst 1 juni i år. BF är i slutet av April 2018.
    Jag har fått höra olika saker om rätt att få ut full ersättning av föräldrapenning. En del säger att man ska ha varit anställd i 8 mån innan man anmäler ledigheten till försäkringskassan och en del säger att det går bra med 6 mån. Vad är det som gäller? Är det någon som vet exakt?
    Har mailat FK och väntar på svar men tänkte kolla här med er som kanske vart med om detta?
    Sen förstod jag som så att jag kan få gå hemma 60 dagar innan BF, stämmer det och behöver man styrka det med ett läkarintyg då?
    Är orolig att gå hemma och få liten penning och önskar få 80% av min inkomst.
    Någon snäll själ som kan svara för hur det är? Tycker det är svårt det här med FK.

    Mvh
    Karin

  • Svar på tråden jobbat hur länge för full ersättning av föräldrapenning?
  • Anotherone

    Enligt föräldraledighetslagen har man rätt att vara föräldraledig from 7 veckor före beräknad förlossning. De 60 dagarna du skriver om gäller om du blir beviljad gravidpenning . Det kan man söka hos Försäkringskassan om man har ett arbete som är så fysiskt (och i vissa fall psykiskt) tungt att man inte klarar av det som gravid och det finns inga möjligheter att omplaceras. Den kan man i så fall få från 60 dagar före bf tom 11:e dagen innan barnet är beräknat.

    Nivån på ersättning är jag inte helt säker på då jag haft fast anställning lång tid före båda mina barn har fötts men det finns säkert någon annan här som är en fena på det!

Svar på tråden jobbat hur länge för full ersättning av föräldrapenning?