• Litalillan

    Ni med bf dec-17 vad har ni för Sf- mått?

    Hej

    väntar mitt 2a barn nu i början på dec-17 beräknat 15dec men har ett planerat kejsarsnitt den 4 dec pga stor bebis.

    Min dotter förstfödda är precis 1,5 år och vägde 4910g när hon föddes med akut kejsarsnitt tillslut då jag inte fick ut henne efter ca 16 timmars kämpande. Hon var 55cm lång.

    Nu väntar jag mitt 2a barn en pojke, som också ter sig bli stor och hör kommer min fråga.

    Jag är ca 164cm lång och väger normalt 54kg men får jätte bebisar, mitt sf mått är galet och jag ligger långt långt upp över översta kurvan, är nu i v34+4 har ett sf mått på 42cm.

    jag gick upp 35kg med dottern och nu har jag gått upp ca 21kg.

    Jag har alltid varit pytteliten och jätte smal så min kropp kollapsar av dessa jätte bebisar, jag kan varken gå eller böja mig, ta på mig strumpor eller något då magen är gigantisk till min kropp. Jag äter normalt och ingen i familjen har haft det såhär innan, min mamma gick upp 6kg med mig och kunde ha samma kläder hela graviditeten och dölja magen, jag får byta kläder i v14 och går från xxs- xl pga graviditeten.

    ska tillägga att jag har lite mer fostervatten men annars bara stor bebis.

    pojken ligger +33% på tul senast och var ca 3-4 veckor större än sin egen "vecka"

    nu ska jag in på tul igen den 15e november och hoppas dom tar ut den här tidigare än 4 dec för jag orkar inte mer. Men hoppet är inte så stort så får vel kämpa på tills den 4e dec.

    Men är det någon mer än mig som är liten normalt och får jätte bebisar ?

    jag fattar inte varför jag får så stora barn när jag är så liten normalt min kropp brakar ihop av detta, fick kryckor m.m sist men har ju en livlig dotter hemma så kan inte jaga henne med kryckor utan försöker härda ut smärtan jag har i hela kroppen framför allt fötterna och ryggen.

    hoppas hitta någon med liknande besvär :)


    högt Sf-mått
  • Svar på tråden Ni med bf dec-17 vad har ni för Sf- mått?
  • Treasures

    Hej!

    Det där verkar inte kul för dig...vad säger bm/läkare om det? Var din man/sambo stor som bebis så de brås på honom?

    Jag har samma BF som dig och är lika lång men väger ca 10 kg mer normalt sett. Förra vrckan var mitt SF-mått 34 cm och jag har gått upp knappt 10 kg. Har bara en stor mage, i övrigt känns kroppen typ som vanligt. Men jag känner mig ändå stor och otymplig så det går ju bara att drömma om hur det känns för dig. Håll ut och hoppas de lan snitta dig lite tidigare ändå.


    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Litalillan

    Dom säger inte så mycket mer än att det bara är att kämpa på, har gjort glukos å alla tester har alltid varit bra m.m har bra blodtryck etc inget som avviker mer än att bebisarna växer som övergödda grisar. Hehe

    Sambon var inte direkt stor närmare 4 kg men hans bror liten, och hans mamma var inte direkt stor som gravid. Och sambon e jätte smal dock lång :)

    Jag har denna graviditeten nästan bara ätit vanlig mat och fikat med morötter och Loka för att se om det hjälpte då jag gärna fikade lite extra med dottern men inte överdrivet, men det har ju inte hjälpt direkt mer än att jag inte gått upp lika mkt än, bebisen e ju fort stor.

    Håller en tumme för att dom flyttar fram snittet den 15e men jag tvivlar på det, är rädd att förlossningen sätter igång själv några dagar innan å jag måste försöka föda en jätte bebis ändå, eller får man snitt akut om förlossningen startar själv innan planerat snitt ? Jag får inte ut dom här stora bebisarna, öppnar mig jätte fint upp till 10cm sen tar de tvärstopp och jag vill inte uppleva den smärtan eller risken igen.

    Men kämpar på lite kul å se hur olika vi är :)

    Huvudsaken är ju ändå att bebis mår bra och är frisk men min mage alltså att den inte sprängs, skinnet ser ut att ge upp när som helst haha och jag med!

Svar på tråden Ni med bf dec-17 vad har ni för Sf- mått?