• Äldre 9 Nov 02:15
    2283 visningar
    5 svar
    5
    2283

    Tumör i kattens käke

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att min älskade katt har en tumör i käkbenet. Dom har sagt att vi ska avlida katten då det inte finns något att göra.

    Dock så sa dom att man kan genomgå en operation och strålbehandling, men att det kommer kosta en del (då vi inte har försäkring tyvärr) och att katten troligen kan lida.

    Jag känner att om en operation faktiskt skulle hjälpa och att han blir frisk efter, är det inte värt det då?

    Undrar mest över kostnaden också, hur mycket kan de gå på? Och är det värt det i slutändan?

    Katten är relativt pigg och glad, han har inte helt tappat livslusten ännu. Och de är det som får mig att tvivla på om vi faktisk ska låta bli att avliva honom.

    Hade han varit riktig sjuk och dålig så hade det varit annorlunda.

    Är väldigt desperat efter åsikter då veterinärer oavsett vad alltid ser till att låta katten somna in istället för att försöka rädda katten.

    Så snälla hjälp mig, vad ska jag göra? Jag är i princip villig att göra vad som helst just nu..

  • Svar på tråden Tumör i kattens käke
  • Äldre 9 Nov 04:04
    #1

    Vad tråkigt!! Har själv fyra katter. Rådfråga veterinären om för och nackdelar vid en eventuell behandling. Jag tror och hoppas att alla veterinärer vill och jobbar för djurets bästa. Om djuret lider och prognosen är dålig efter behandling är det skonsammast att låta katten somna in. Men kanske inte ännu om katten fortfarande är pigg och inte verkar lida? En av våra katter lider av njurproblem och kommer bli sämre men hon är fortfarande pigg ett år efter diagnosen. Hoppas på det bästa för er.

  • Äldre 9 Nov 04:31
    #2

    Med en helt oförsäkrad katt kan det kosta flera 100 000kr.

  • Äldre 9 Nov 07:10
    #3

    Utan försäkring kommer det bli fruktansvärt dyrt. Så avliva är nog bäst då en ev behandling ändå inte hjälper och då har du kastat pengarna i sjön. Nästa gång ser du till att försäkra ditt djur.

  • Äldre 9 Nov 07:47
    #4

    Beklagar :(

    Men jag skulle aldrig låta vår katt genomgå en sådan behandling. Det kommer med största sannolikhet vara väldigt smärtsamt, och de tusentals och åter tusentals kronorna skulle kunna hjälpa många hemlösa friska katter som riskerar att avlivas till ett lyckligt liv. Kan tycka att det är lite själviskt att prompt hålla just er katt vid liv för att du har ett emotionellt band till den. Alla djur är personliga, mysiga och värda ett gott liv, men när det inte är rimligt att få katten frisk och kry utan smärta är det ägarens skyldighet att sätta stopp. Kan ni inte ta bort katten som lider och för att hedra er kära katt adoptera en eller två hemlösa katter?

  • Äldre 9 Nov 08:35
    #5

    När min brors hund fick strupcancer så sa veterinären till dem att låta hunden leva då länge den inte verkade lida. När han senare sa att de avlivas hunden så frågade jag om den hade lidit. Han sa nej men det hade börjat rinna blod ur nos och mun. Låt Missemurr leva så länge den verkar må bra.

Svar på tråden Tumör i kattens käke