• Jue
    Äldre 9 Nov 12:22
    9864 visningar
    8 svar
    8
    9864

    Tips på recept (städar i skafferiet)

    Ska flytta inom en snar framtid så vill redan nu börja tömma det jag har i kyl&frys + skafferi. (Är student så vill därmed ta vara på så mycket som möjligt ;)). 

    Det som behöver ta slut är:
    Lasagneplattor (tips på recept utöver lasagne)
    Mjöl (tänker pannkakor, vad mer?)
    Sirap
    Majonäs
    Thaisås
    En massa ris

    Kom gärna med idéer på rätter som kräver mycket av det jag raddade upp. Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-09 12:23
    + Röd curry

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-09 12:29
    + Rapsolja (OBS. Ej fritera, för rädd)

  • Svar på tråden Tips på recept (städar i skafferiet)
  • Anonym (hmm)
    Äldre 9 Nov 12:57
    #1

    kanske nån gratäng med thai smak med lite sirap i med

  • Anonym (A)
    Äldre 9 Nov 13:26
    #2

    Knäck och kola, kolasås, toscakaka

    Pastarullar

    Asiatisk mat med ris

    Kakor, bröd, paj

  • Jue
    Äldre 9 Nov 15:55
    #3

    Tack, fler? 

  • Anonym (Inte en stjärn­kock)
    Äldre 9 Nov 16:10
    #4

    Du kommer nog få bättre tips i tråden snart än de jag kommer ge. Ainiie (stavning?) har många idéer, så har du tur kanske hon dyker upp

    Men pannkakor med sirap på är gott ju, ugnspannkaka kan man ju också göra, släng i lite stekt bacon kanske och gör fläskpannkaka. Scones har ju mycket mjöl och inte så mycket av annat (mjölk, ägg m.m) som pannkakor, det är väl mest smör och mjöl och bakpulver och så? mittkok.expressen.se/recept/snabba-frukostbullar-utan-jast/

    Här är bullar med sirap, vatten, mjöl, bakpulver, dessa har jag gjort och de blev goda, dock blir de torra fort tyckte jag, nybakade med smör var jättegott.

    Sen thaisåsen borde ju funka till ris, eller göra risotto, fried rice?

    www.ica.se/recept/pastarullar-med-farskost-och-skinka-4999/ Tyckte detta verkade gott också, och där kan man ju byta ut ingredienser som man vill lite.

    Eller gör pastarullar med skinkstuvning (går ju åt en del mjöl), ett paket skinka i stuvningen och så lite ost på innan den åker in i ugnen. Champinjoner kan man kanske ta istället för skinka?

    Och som någon skrev, kola går det mycket sirap i, finns enkel kola med som man kan göra i micron dessutom.

    Jag har gjort egen kakdeg till glass och fryst in som jag sen tinar upp och delar till glassen. Där går det mycket mjöl och sirap men också socker, jag har uteslutit ägg och bakpulver när det är till glass eftersom den inte ska bakas ändå

  • Stårsc­han
    Äldre 9 Nov 16:16
    #5

    Allt som inte är kylvaror går ju jättebra att ta med sig, så du behöver ju inte göra dig av med något oavsett, men ändå.

    -Baka bullar eller matbröd med sirap i som sötningsmedel, och rapsoljan som matfett.

    Thaichili kan du blanda i lite olika köttgrytor, eller blanda med crème fraiche och ha som kall sås till fisk eller kyckling.

    Om du har mycket ris kan du göra en stor laddning paella och bjuda hem folk på middag. Till den går det ju också en del matolja.

  • Anonym (..)
    Äldre 9 Nov 16:18
    #6

    Coleslaw, dipp-sås, aioli, thaigryta, fried rice, scones, 

  • Jue
    Äldre 9 Nov 19:10
    #7

    Bra tips. Ska nog göra coleslaw med majonäsen :)

  • Äldre 9 Nov 22:08
    #8

    Ge bort majonäsen och thaisåsen, och flytta med resten. Eller stek små kycklingbitar och purjolök med två droppar sirap, häll på thaisås och servera med ris. Koka några ägg och gör en ägg-majonäs-skink-paprika-rissallad med stänk av thaisås.

Svar på tråden Tips på recept (städar i skafferiet)