• Anonym (Usch)

    Hur ska jag klara mig igenom kursen? Hjälp...

    Ska läsa en kurs jag bara måste klara. Kurslitteratur enbart engelsk och det är INTE min styrka. Till råga på allt har jag koncentrationssvårigheter. Hur ska jag klara detta? Övriga kurser har jag alltid fixat eftersom det varit blandat engelsk/svensk litteratur och då har jag kunnat satsa för fullt på den svenska delen. Men nu har jag inget val, 1100 sidor facklitteratur ska fixas. Tankar? 
    Lite för sent nu att läsa engelsk skönlitteratur för att öka ordförrådet. :(

  • Svar på tråden Hur ska jag klara mig igenom kursen? Hjälp...
  • riboflavin

    Kan du alls ta till dig kunskap på engelska via böcker? Annars tycker jag du ska strunta i det och satsa på föreläsningar och annat material. Jag gissar att det finns publicerat material inom området på svenska, läs det istället. Målet med kursen är ju att du ska förstå det kursen handlar om, inte att du ska ha läst litteraturen. Hur du skaffar dig förståelsen är upp till dig.

    Helt utan förkunskaper? Hitta dokumentärer eller liknande så du får en bas att bygga på.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Usch)
    riboflavin skrev 2017-11-09 14:57:43 följande:

    Kan du alls ta till dig kunskap på engelska via böcker? Annars tycker jag du ska strunta i det och satsa på föreläsningar och annat material. Jag gissar att det finns publicerat material inom området på svenska, läs det istället. Målet med kursen är ju att du ska förstå det kursen handlar om, inte att du ska ha läst litteraturen. Hur du skaffar dig förståelsen är upp till dig.

    Helt utan förkunskaper? Hitta dokumentärer eller liknande så du får en bas att bygga på.


    Förlåt, glömde att säga att jag läser på distans så det finns inga föreläsningar. Det kommer förhoppningsvis finnas någon via webben. Finns massor att läsa i ämnet och jag har rejäl kunskap i området ändå. Men kommer det en uppgift där jag ska hänvisa till kurslitteraturen så spelar ju det ingen roll. 

    Tack fina för att du svarade!
  • border1
    riboflavin skrev 2017-11-09 14:57:43 följande:

    Kan du alls ta till dig kunskap på engelska via böcker? Annars tycker jag du ska strunta i det och satsa på föreläsningar och annat material. Jag gissar att det finns publicerat material inom området på svenska, läs det istället. Målet med kursen är ju att du ska förstå det kursen handlar om, inte att du ska ha läst litteraturen. Hur du skaffar dig förståelsen är upp till dig.

    Helt utan förkunskaper? Hitta dokumentärer eller liknande så du får en bas att bygga på.


    Jag läser en utbildning på universitetsnivå, och det är ofta så att tentor baseras på den aktuella kurslitteraturen. Om vi svarar rätt enligt annan litteratur, så får vi fel för det på tentan. Så, i vissa fall måste man tyvärr läsa den aktuella specifika litteraturen. 
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • riboflavin
    Anonym (Usch) skrev 2017-11-09 15:01:20 följande:

    Förlåt, glömde att säga att jag läser på distans så det finns inga föreläsningar. Det kommer förhoppningsvis finnas någon via webben. Finns massor att läsa i ämnet och jag har rejäl kunskap i området ändå. Men kommer det en uppgift där jag ska hänvisa till kurslitteraturen så spelar ju det ingen roll. 

    Tack fina för att du svarade!


    Du behöver sällan ha läst litteraturen för att kunna leta i index efter ett visst stycke, kommer en sån uppgift så får du läsa just de styckena, jag uppfattar det som att du kan läsa engelska och förstå men det är svårt för dig?

    Att investera i en översättningspenna kan vara en bra idé, den hjälper dig snabbt med svåra ord utan att du behöver avbryta och leta i ordböcker.

    Att har baskunskaper är jättebra, då är det lättare att förstå sammanhang även om språket är svårt. Jag tror du klarar dig bra.

    Med reservation för att det du ska läsa är skönlitteratur så har så gott som alla kursböcker och vetenskapliga publikationer index tillhjölp för att hitta rätt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    border1 skrev 2017-11-09 15:03:00 följande:

    Jag läser en utbildning på universitetsnivå, och det är ofta så att tentor baseras på den aktuella kurslitteraturen. Om vi svarar rätt enligt annan litteratur, så får vi fel för det på tentan. Så, i vissa fall måste man tyvärr läsa den aktuella specifika litteraturen. 


    Absolut, men i de fallen brukar man ju också få använda böckerna på tentan. Har aldrig fått en fråga där man varit tvungen att ha memorera text eller bildmaterial. Det jag föreslår är att TS ska lära sig med hjälp av svensk litteratur, och applicera kunskaperna med fakta ur den engelska vid behov.

    TS läser ju dessutom på distans.

    Jag har helt ärligt aldrig läst en kursbok från pärm till pärm, jag har plockat bitar här och var och använt som referensmaterial. Känner ingen som läser saker de inte förstår bara för att det "ska göras".
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • border1
    riboflavin skrev 2017-11-09 15:18:54 följande:
    Absolut, men i de fallen brukar man ju också få använda böckerna på tentan. Har aldrig fått en fråga där man varit tvungen att ha memorera text eller bildmaterial. Det jag föreslår är att TS ska lära sig med hjälp av svensk litteratur, och applicera kunskaperna med fakta ur den engelska vid behov.

    TS läser ju dessutom på distans.

    Jag har helt ärligt aldrig läst en kursbok från pärm till pärm, jag har plockat bitar här och var och använt som referensmaterial. Känner ingen som läser saker de inte förstår bara för att det "ska göras".
    Nej, vi får aldrig ha med böckerna till tentan.
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • border1
    riboflavin skrev 2017-11-09 15:18:54 följande:
    Absolut, men i de fallen brukar man ju också få använda böckerna på tentan. Har aldrig fått en fråga där man varit tvungen att ha memorera text eller bildmaterial. Det jag föreslår är att TS ska lära sig med hjälp av svensk litteratur, och applicera kunskaperna med fakta ur den engelska vid behov.

    TS läser ju dessutom på distans.

    Jag har helt ärligt aldrig läst en kursbok från pärm till pärm, jag har plockat bitar här och var och använt som referensmaterial. Känner ingen som läser saker de inte förstår bara för att det "ska göras".
    Som sagt, så får vi aldrig ha med böckerna till tentan. Jag antar att sådana här saker dock kan bero på vid vilket universitet man studerar, och vilket program. 

    Om TS inte behöver läsa allt i kurslitteraturen, så är dutt förslag jättebra
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Usch)

    Tenta har jag aldrig haft på distanskurs, i så fall hemtenta där man har typ 48 timmar på sig att svara och skriva rätt långa svar. Mycket har varit inlämningsuppgifter.

    Jag kan läsa engelska, men det går så trögt. Genom min svårighet till koncentration blir det jättetufft.

  • riboflavin
    border1 skrev 2017-11-09 15:20:04 följande:

    Nej, vi får aldrig ha med böckerna till tentan.


    Vad läser du? Jag har en strikt naturvetenskaplig bakgrund och har aldrig stött på något liknande. Kräver frågan en hänvisning till litteratur så ska man ha tillgång till den litteraturen.

    Kan du ge ett exempel på en fråga? Blir ju jättenyfiken här.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (.)

    Hur lång tid har du på dig att läsa 1100 sidor? Är det tex 100 dagar så krävs ju 11 sidor per dag. Kanske du kan klara det? I så fall kan du göra snabba sammanfattningar av de 11 sidorna på svenska direkt efteråt (med hänvisning till vilka sidor du sammanfattat) så har du något att utgå ifrån när du skriver tentan sedan.
    Du kommer säkerligen snabbt förbättra din engelska inom ditt område. Då är snarare koncentrationen problemet. Skall du läsa 11 sidor på en dag kanske du kan dela upp det i 3 delar och läsa 4 sidor i taget med några timmars paus emellan. Håll dig strikt till ditt schema. Det blir mycket värre om man tar ledigt en dag och har 22 sidor att läsa sedan.

Svar på tråden Hur ska jag klara mig igenom kursen? Hjälp...