• Äldre 9 Nov 14:36
    944 visningar
    2 svar
    2
    944

    Barns röresefrihet i Stockholms innerstad

    Hej! Jag läser mitt sista år på samhällsplanerarprogrammet på Stockholms universitet och utför i samband med min C-uppsats en undersökning av barns rörelsefrihet i Stockholms innerstad. Tidigare studier har visat att barns rörlighet idag, framförallt i storstäder har minskat de senaste årtiondena.
    Jag söker föräldrar med barn 6-12 år som vill svara på min enkätundersökning.
    Jag skulle bli jätte glad om ni vill dela med er av era erfarenheter i den här enkäten. Det tar 3-5 minuter att delta.
    Jag lottar en chokladask till 3 deltagare efter enkäten avslutats.
    Följ länken för att komma till enkäten ????
    https://www.webbenkater.com/s/8dbc427
  • Svar på tråden Barns röresefrihet i Stockholms innerstad
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Nov 15:17
    #1

    En övergripande fråga är väl huruvida det är ett problem eller inte? Folk som bosätter sig mitt på Kungsholmen eller i Vasastan lär ju inte göra det med förhoppningen/förväntningen att deras sexåringar ska kunna springa vind för våg

  • Äldre 9 Nov 16:16
    #2

    Absolut är det så, det är möjligt att föräldrar bosatta i Stockholms innerstad inte ser detta som en problem, men det kan jag inte veta utan att fråga. Sen kan man ju fortfarande ha en efterfrågan på specifika platser eller förbättringar även fast man var medveten om hur situationen skulle se ut när man valde att flytta till ett visst område. Man kan ju välja att bosätta sig i ett område av flera anledningar än för barnens förutsättningar. Föräldrar har troligen även olika strategier för att lösa problematiken kring att lek- och naturområden är mindre tillgängliga i tätbebyggda områden vilket i sig också är intressant.  

Svar på tråden Barns röresefrihet i Stockholms innerstad