• Anonym (Djurvän)

    När har djur inte livskvalitet längre?

    När djur blir sjuka eller väldigt gamla så måste man ju ta beslutet om dom ska få vara kvar ett tag till eller inte. Bortsett från uppenbara plågor och när dom måste avlivas direkt pga svår sjukdom så när tycker du att djuret inte har livskvalitet längre?

    Bortse från om du inte skulle ha råd med alla veterinärskostnader och tänk bara på djurets välmående i ditt svar.

  • Svar på tråden När har djur inte livskvalitet längre?
  • Jemp

    Det går inte att svara på bara sådär. Art, instinkter, temperament (kan acceptera större fysiska begränsningar hos min lata sällskapshund än unga brukshund) osv spelar in.

    Jag vet inte om du tänker på några särskilda saker som kan drabba djuret. Generellt ska den ha möjlighet att utföra de beteenden den behöver för att må bra samt inte lida av tex stora rädslor odyl.

  • Glinda från Oz

    Jag tycker det är något man ska diskutera med veterinären. Jag har alltid tagit mina djur till veterinären då jag har sett att de börjat må dåligt, de har blivit undersökta och ibland kan man göra något fast de är gamla, ibland kan man inte det. Jag och veterinären har pratat om olika behandlingar, möjligheter och hur djuret mår av dessa, utefter den informationen fattar man ett beslut.

    Det går inte att rabbla olika symtom för när det är dags att låta djuret somna in för det beror helt på om det är behandlingsbart eller inte, hur djuret kommer må efter behandlingen och hur länge djuret förväntas leva efteråt. Jag skulle t.ex operera bort en tumör på en 2 år gammal katt fast katten skulle må dåligt några månader efteråt, för katten har så lång tid kvar att leva. Om en 18 år gammal katt fick exakt samma tumör hade jag kanske valt att avliva för jag vill inte att katten ska plågas, katten kommer ändå dö av ålder snart. Handlade det däremot om en enkel antibiotika kur på några dagar och katten skulle bli frisk så fort den var över skulle jag behandla den 18- åriga katten också fast hon/han led och mådde dåligt av sin sjukdom.

  • Anonym (Hm)
    Glinda från Oz skrev 2017-11-09 16:04:15 följande:
    Jag tycker det är något man ska diskutera med veterinären. Jag har alltid tagit mina djur till veterinären då jag har sett att de börjat må dåligt, de har blivit undersökta och ibland kan man göra något fast de är gamla, ibland kan man inte det. Jag och veterinären har pratat om olika behandlingar, möjligheter och hur djuret mår av dessa, utefter den informationen fattar man ett beslut.

    Det går inte att rabbla olika symtom för när det är dags att låta djuret somna in för det beror helt på om det är behandlingsbart eller inte, hur djuret kommer må efter behandlingen och hur länge djuret förväntas leva efteråt. Jag skulle t.ex operera bort en tumör på en 2 år gammal katt fast katten skulle må dåligt några månader efteråt, för katten har så lång tid kvar att leva. Om en 18 år gammal katt fick exakt samma tumör hade jag kanske valt att avliva för jag vill inte att katten ska plågas, katten kommer ändå dö av ålder snart. Handlade det däremot om en enkel antibiotika kur på några dagar och katten skulle bli frisk så fort den var över skulle jag behandla den 18- åriga katten också fast hon/han led och mådde dåligt av sin sjukdom.
    Håller med
  • Anonym (Djurvän)

    Jag tycker att om djuret inte vill äta och dricka längre eller om djuret bara ligger för sig själv nånstans och kanske missar att använda lådan och verkar förvirrad och ledsen t ex så är det nog dags att tänka över det hela noga. Nu menar jag naturligtvis inte om det är något som kan botas utan när man vet att det bara är en tidsfråga innan det är kört ändå. Om djuret plågas pga sin sjukdom -som inte går att bota- så är det också snällast att ta det jobbiga beslutet.

  • DeathByPickles
    Anonym (Djurvän) skrev 2017-11-10 20:26:12 följande:

    Jag tycker att om djuret inte vill äta och dricka längre eller om djuret bara ligger för sig själv nånstans och kanske missar att använda lådan och verkar förvirrad och ledsen t ex så är det nog dags att tänka över det hela noga. Nu menar jag naturligtvis inte om det är något som kan botas utan när man vet att det bara är en tidsfråga innan det är kört ändå. Om djuret plågas pga sin sjukdom -som inte går att bota- så är det också snällast att ta det jobbiga beslutet.


    Och jag tycker att gränsen är nådd långt innan djuret blivit så illa däran att det ligger i ett hörn utan att dricka eller äta. 


    För mig är det sedan länge dags när det inte längre finns glädje i en promenad, till exempel; när en gammal korthårig kattt inte längre kan hålla pälsen ren från tovor, när det börjar bli svårt att hålla tätt om natten och medicin inte biter. När man på tre dagar bara har En som är Riktigt bra! 


    Hellre för snart än för sent. Hur ont det än gör. 


     


    Förhoppningsvis känner de flesta sina djur och Vet, men jag tycker alldeles för ofta man ser hundar, katter och hästar vagga fram på gränsen. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Queennr1
    Anonym (Djurvän) skrev 2017-11-10 20:26:12 följande:

    Jag tycker att om djuret inte vill äta och dricka längre eller om djuret bara ligger för sig själv nånstans och kanske missar att använda lådan och verkar förvirrad och ledsen t ex så är det nog dags att tänka över det hela noga. Nu menar jag naturligtvis inte om det är något som kan botas utan när man vet att det bara är en tidsfråga innan det är kört ändå. Om djuret plågas pga sin sjukdom -som inte går att bota- så är det också snällast att ta det jobbiga beslutet.


    När det gått så långt har det gått på tok för långt.
  • Anonym (Djurvän)

    Nu skrev jag ju inte att djuret skulle ha haft alla tecken på en gång i flera veckor och att man har ignorerat det. Obestämd

    Ett annat tecken jag kom på är när dom kissar på sig i sömnen. Då får man nog börja tänka seriöst på vad man ska göra.

Svar på tråden När har djur inte livskvalitet längre?