• Ammandeochundrande

    Hur ofta ammar ni 3 veckors bebis

    Har en tre veckors bebis som vill amma OFTA.. jag kan amma konstant i typ två timmar och byta bröst bara. Ibland ammar jag varje 20 minut när hon är vaken. Somnar hon så kan hon sova någon timma innan hon vaknar och vill amma. På natten går det bra, hon sover 4 timmar i sträck som längst och sen vaknar Hon, ammar och somnar om någon timma igen. Men på dagarna kan hon va vaken många långa stunder och vill amma var 20 minut då.. Hon går upp i vikt och följer sin kurva bra. Denna vecka har hon gått upp 350 gram. Men är det normalt att hon äter så ofta när hon är vaken?? Får hon inte i sig nog mycket och Därför måste ammas så ofta? Bör jag ge ersättning?? Läser om folk som ammar en gång i timman och blir orolig att jag inte har tillräckligt näringsrik mjölk!

  • Svar på tråden Hur ofta ammar ni 3 veckors bebis
  • Sisisisi

    Det är helt normalt att en så liten vill amma så ofta. Det gjorde båda mina barn oxå. När de var runt 2 månader så glesades amningstillfällena ut till varannan - var tredje timme.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • emc85

    Helt normalt att amma så ofta, min lille son låg vid bröstet nästan all vaken tid på dagen och nätterna var lika bra sömn som dina. De jobbar upp mjölkproduktionen och ökar storleken på magsäcken, vid 2 månader ungefär så blir det mer sällan. Går bebisen upp i vikt så bra som den gör och du vill fortsätta amma så lägg den tiden som behövs och greja inte med ersättning. Se serier och mys i soffan (ät matlådor, be närstående om hjälp med hushållet, strunta i alla måsten), nu när min son är 6 månader kan jag vara glad om jag hinner se min favoritserie en gång per vecka ;).

  • Pemmis88

    Jag har också en bebis på 3 veckor och han är precis som du beskriver! BVC sa att det är helt normalt och mjölken räcker eftersom att han går upp stadigt i vikt. Så det är bara att köpa situationen och försöka njuta av bebistiden även om man gärna iaf hade hunnit städa eller baka eller laga ordentlig mat :)

  • Carambolan

    Alla mina tre barn har varit som du beskriver. Någon gång mellan 6-8 veckor har det släppt och de har gradvis börjat amma kortare stunder och mer och mer sällan. Från att äta i princip konstant till att äta ungefär tio minuter var 2-3:e timme vid 8 veckor.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni 3 veckors bebis