Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Borde jag åka in akut?

    Jag tror jag har fått missfall, men jag är osäker. Jag blir GALEN av att inte veta. Jag har ringt två ställen både igår och idag med rådet att vänta ut och sen ta nytt test om fyra veckor. Jag KAN inte vänta så länge. Vad ska jag göra???? Är i vecka 7...

  • Svar på tråden Borde jag åka in akut?
  • Anonym (Anonym)

    Jag förstår att jag inte bör ta upp tiden för något som inte är akut på riktigt. Samtidigt måste ni förstå min situation av att inte ha en aning om vad som händer. Och frustrationen över att det tar dem några minuter att konstatera om det är ett missfall eller inte.

  • Anonym (Anonym)

    Jag har ringt gyn i både Örebro och Västerås men ingen hjälp.

  • Anonym (Anonym)

    Sambon ringde idag. Nu ville hon hjälpa oss, och försökte verkligen. Men det var tydligen helt fullbokat och då kollade hon även privatkliniker... efter helgen var också fullt. Vill inte ha det så här :( är svullen i magen och väldigt öm. Känns inte alls bra och blod kommer det titt som tätt. Inte överdrivet mycket men senast rann det ner längs benen..

  • Anonym (Anonym)

    Någon som varit med om att graviditetstesten efter missfall blivit negativa tidigare än efter 4-9 veckor? Funderar på att ta ett test redan idag.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2017-11-10 19:00:09 följande:

    Det är bäl bara att ringa kvinnokliniken och be att få en tid för VUL?! Att åka in akut är som flera andra skrivit olämpligt eftersom du tar upp tid för någon annan och du kommer dessutom att få sitta där i typ 13 timmar. Men kvinnokliniken har tider för mindre akuta grejer också. Det brukar vara max två veckor fram i tiden och du är ju inte direkt döende. Jag har gjort flera VUL i Örebro pga ofostrig graviditet och sedan ett tidigt VUL i nästa graviditet för att bekräfta att foster fanns. Inga som helst problem.


    Du behöver inte bli otrevlig. Jag har ringt Örebro och Västerås varje dag i 3 dagar. I dag ville Västerås boka in mig men det var fullt även efter helgen och därmed fick jag ingen tid. Det är klart att jag försökt med gynklinik, kvinnoklinik först.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-11-11 08:42:08 följande:

    Ett alternativ (vet inte hur det ser ut med det på helgen förstås) är att försöka få lämna blodprov för att mäta hcg. Jag lämnade två gånger med en knapp veckas mellanrum efter att ha börjat blöda i vecka 5. Efter att svaret på det andra kom i vad som skulle ha varit början på vecka 6 visade även ett graviditetstest negativt.


    Tack för tipset, ska försöka med detta. Gjorde ett test igår och det var fortfarande starkt positivt. Blödde onsdag-fredag och nu idag blöder jag inte ett smack längre. Detta gör mig ännu mer förvirrad... trots att tre sköterskor över telefon sagt att det inte bör vara något annat än missfall har man ändå hoppet kvar :(
  • Anonym (Anonym)
    nevermind skrev 2017-11-11 16:29:02 följande:

    Får man inte plus på test ändå? Det tar väl ett tag för hormonerna att gå ner? Eller? Jag vet inte, en tanke bara...


    Jo jag vet, efter 4-9veckor ska man testa egentligen. Men är man desperat så är man... vissa får negativt tidigare.
  • Anonym (Anonym)
    fkh skrev 2017-11-11 17:24:03 följande:

    Det är klart att du ska försöka få en tid på gynakuten, det är ju för fan det den är till för. Så typiskt svenskt tankesätt jag läser här, jag menar, alla västvärldsländer jag känner till är faktiskt det första man gör att bekräfta en graviditet med ul runt v 7 och försäkra sig om att den sitter på rätt ställe. Så sitter en massa jävla människor här och menar att man inte har rätt till akuttid hos gynkan när man blöder i tidig graviditet... vad betalar ni skatt för?! Har du dessutom lite molvärk och regelbundna spottings är det ganska viktigt att utesluta ev utomkveds. Så sitter folk och försöker övertala dig att du inte skulle ha rätt till vård. Helt jävla sjukt, så glad att jag inte bor i sverige, ni har ju fanimej den sämsta mödravård jag hört talas om och alldeles för många ärthjärnor som övertygar varandra om att det skulle vara normalt.

    Kan tillägga att jag också haft blödning i tidig graviditet och det slutade bra ändå! Lycka till


    TACK<3
  • Anonym (Anonym)
    Fliselisan skrev 2017-11-11 17:57:19 följande:

    Kanske finns någon privat klinik i närheten du kan gå till? De brukar kunna ordna tider fort. Tänker att det kan ju vara värt att betala för ett ultraljud för att stilla oron?


    När det var fullt i Västerås kollade hon även med privatkliniker. Men det var samma sak där :/
  • Anonym (Anonym)
    Regndamen skrev 2017-11-11 18:47:03 följande:

    Men det är ju bara att boka tid hos mvc.


    Om du läst allt så ser du att jag försökt allt :/
  • Anonym (Anonym)

    Idag sa dom åt mig att komma in så fort som möjligt. Avstannad blödning dock men dom ville ändå kolla. Vul visade en tidig graviditet som var mindre än vad den borde vara. Fick en ny tid om en vecka för att säkerställa om det är en avstannad graviditet eller inte. Någon med erfarenhet av detta? :(

  • Anonym (Anonym)
    fkh skrev 2017-11-13 19:34:40 följande:

    Dessutom så tror jag att ett gravtest borde bli negativt ganska snabbt när man inte är så långt gången, sjävl fick jag missfall i v6 och testet var helt blankt redan innan jag började blöda (testade bara för att en morgon, ett par timmar sen började jag få spottings) så om du tar ett gravtest och det fortfarande är positivt så skulle jag våga se det som ett ganska gott tecken, iaf utifrån min egen erfarenhet.


    Läkaren sa att graviditetstesten kommer fortsätta vara positiva så länge det finns något kvar i livmodern... åtminstone ett tag till lät det som.
  • Anonym (Anonym)

    Tack för alla svar. Det går ju egentligen inte att spekulera mer med tanke på att vissa haft som jag och det gått bra och andra inte bra. Vi får vänta och se på måndag helt enkelt. Håller alla tummar som finns

  • Anonym (Anonym)

    Idag var jag på andra vul:et och det visade sig vara en krabat med hjärtslag därinne i precis rätt storlek. Gissningen från läkaren var att det kan ha varit en tvilling som lämnade därav allt blod men det kan vi aldrig veta. Vi är glada över att vår tös ser ut att bli storasyster trots allt

Svar på tråden Borde jag åka in akut?