• Anonym (Matte)

    Får okastrerade katter gå ute själva?

    Bråk här hemma! Vi har en okastrerad hankatt, får han gå ut eller inte? Han har varit ute förr och är riktigt rastlös inne.

  • Svar på tråden Får okastrerade katter gå ute själva?
  • LauraPalmer

    Det finns ingen lag mot det vad jag vet. Men det är inte särskilt smart att släppa ut en orkestrerad katt. Lösningen är ju att boka tid för kastrering så snart som möjligt och få det gjort.  

  • Anonym (I)

    Varför är han inte kasterad?

    Är det en raskatt som används i avel borde du hålla honom inne , annars bör han kasteras.

    Släpp inte ut en okasterad katt!

  • Anonym (Hm)
    LauraPalmer skrev 2017-11-09 20:43:51 följande:
    Det finns ingen lag mot det vad jag vet. Men det är inte särskilt smart att släppa ut en orkestrerad katt. Lösningen är ju att boka tid för kastrering så snart som möjligt och få det gjort.  
    Anonym (I) skrev 2017-11-09 20:44:03 följande:
    Varför är han inte kasterad?
    Är det en raskatt som används i avel borde du hålla honom inne , annars bör han kasteras.

    Släpp inte ut en okasterad katt!
    Håller med, kastrera

  • Rappakalja

    Finns som sagt ingen lag på att de inte får gå ut, men min åsikt är att man är en både korkad och egoistisk människa om man låter okastrerade katter gå ute. Det finns uppskattningsvis ca 100 000 hemlösa katter i Sverige, man bör ta sitt ansvar som kattägare och inte öka på den siffran.

  • Rappakalja

    Finns som sagt ingen lag på att de inte får gå ut, men min åsikt är att man är en både korkad och egoistisk människa om man låter okastrerade katter gå ute. Det finns uppskattningsvis ca 100 000 hemlösa katter i Sverige, man bör ta sitt ansvar som kattägare och inte öka på den siffran.

  • Queennr1

    Finns ingen lag, men det är sjukt ansvarslöst och underbegåvat att släppa ut en okastrerad katt. Folk som gör så borde beläggas med djurförbud och sättas under förvaltare.

  • Vargaflickan

    Instämmer med tidigare svar, är extremt oansvarigt att inte kastrera en hankatt eller sterilisera en honkatt som inte används inom aveln. Jag hade ett antal kompisar i skolan som fick kattungar i princip hela tiden på grund av det.

  • sebbe420

    Det är väl inget fel med att släppa ut sin okastrerade honkatt, så länge man tar ansvar för de kattungar som blir till?

Svar på tråden Får okastrerade katter gå ute själva?