• Äldre 9 Nov 22:46
    1022 visningar
    1 svar
    1
    1022

    Ny undersökning: närhet till mor- och farföräldrar minskar sjukskrivningar

    Ny undersökning: närhet till mor- och farföräldrar minskar sjukskrivningar
    Att det är skönt att lämna över ansvaret till barnens mor- och farföräldrar för en stund är vi nog alla överens om. Men nu visar det sig dessutom att närheten till mor- och farföräldrar minskar risken för sjukskrivning bland småbarnsföräldrar (statistik från SCB).  

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Ny undersökning: närhet till mor- och farföräldrar minskar sjukskrivningar
  • Äldre 9 Nov 22:46
    #1

    Att föräldrar får hjälp med att få ihop det sk livspusslet av sina föräldrar är naturligtvis jättebra. Men en förutsättning för det är att far- och morföräldrar vill vara med sina barnbarn. Vad händer när den äldre generationen bor i samma stad men aldrig skulle komma på idén att hjälpa till med sina barnbarn?
    Jag skiljde mig från mina barns far när barnen var 1, 5 och 7 år gamla. Pappan vägrade att ha barnen att göra. Att också mormor, morfar, farmor och farfar avvisade barnen var så ledsamt. Inte bara för att jag gick på knäna med heltidsarbete och tre barn att på egen hand ge uppfostran och omvårdnad utan också för att barnen snabbt insåg att ingen frågade efter dem som de såg att kompisarnas släktingar gjorde. Nej utgå inte från att geografisk närhet innebär att mor- och farföräldrar ställer upp och att de underlättar livet för föräldrar och barn, närheten kan gör känslan av ensamhet ännu mycket större.

Svar på tråden Ny undersökning: närhet till mor- och farföräldrar minskar sjukskrivningar