• carpediem86

    Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning

    Vad kan man göra extra nu för att lyckas sälja en bostadsrätt? Få kommer på visningar, det ges ibland bud långt under utgångspris pga att endast en person bjuder något. Tips på vad man som säljare kan göra för att sticka ut och få köpare intresserad?

    Har en mäklare som är bra, första visningen är inte gjord än. Jag är däremot rädd att det kommer vara väldigt få intresserade och vill förstås göra allt för att slippa gå ner i pris då det handlar om mycket pengar. Delat annonsen på FB osv, men vad kan man mer göra?

  • Svar på tråden Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning
  • Anonym (Bubblan)
    magelita80 skrev 2017-11-10 08:50:49 följande:

    När ska du sälja? Vi är i samma sits men vi ska gå ut i feb och får vi inte sålt då så har vi hela våren på oss eftersom vi har inflytt i juni. Tror det stabiliseras lite efter årsskiftet kanske inte till de summorna som var i våras men det blir lättare att sälja. Sedan beror det på var i landet, i storstäderna tror jag inte det är några problem.

    Sedan har jag läst på väldigt mycket för vi funderade på att gå ut redan nu men alla experter säger att det inte är en bubbla eller bostadskris. Det är journalisterna som skrämmer upp en. När detta inte är en nyhet längre så kommer de sluta skriva om det och folk kommer våga buda igen.

    Som svar på frågan så kan du inte göra jättemycket men bra styling kommer du långt med. Det ska vara vitt och stilrent. Hur har du tänkt kring pris? Jag tror inte man ska lägga sig lågt för att få igång en budgivning för det händer inte just nu. På sin höjd så går det upp 100-200 000 kr.


    Det är en bostadsbubbla. Priserna i många städer i Sverige är lika höga och ibland högre än liknande bostäder i efterfrågade städer i t. ex USA. Det säger väl en hel del? Journalister kan inte påverka bostadspriserna. Det är efterfrågan som styr. Luften har gått ur marknaden och många kommer att bli sittande med höga lån på bostäder som inte går att sälja pga värdeminskningen. Många kommer att hamna hos kronofogden. Leken är slut. Det är dags att börja betala för luftslotten och lyxliven som har byggts med lånade pengar de senaste åren.
  • carpediem86
    Anonym (Bubblan) skrev 2017-11-10 18:15:00 följande:
    Det är en bostadsbubbla. Priserna i många städer i Sverige är lika höga och ibland högre än liknande bostäder i efterfrågade städer i t. ex USA. Det säger väl en hel del? Journalister kan inte påverka bostadspriserna. Det är efterfrågan som styr. Luften har gått ur marknaden och många kommer att bli sittande med höga lån på bostäder som inte går att sälja pga värdeminskningen. Många kommer att hamna hos kronofogden. Leken är slut. Det är dags att börja betala för luftslotten och lyxliven som har byggts med lånade pengar de senaste åren.

    Nu handlar tråden inte om detta. Att det är en bostadsbubbla håller väldigt många med om. Däremot priser jämfört med USA beror på hur du jämför. Nu är priserna centralt där jämfört med centralt i Sverige mer än dubbelt så dyrt, så i så fall kan vi öka på rätt ordentligt innan vi når upp till toppen ;) Helt olika förutsättningar, så det är som att jämföra äpplen med päron.


    www.globalpropertyguide.com/North-America/United-States/square-meter-prices
    www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/square-meter-prices

    Jag tror också att vi är i en bostadsbubbla, men läs gärna startfrågan och svara på den ifall du ska skriva mer här.

  • Anonym (Hanna)
    carpediem86 skrev 2017-11-10 18:01:56 följande:
    Det är senaste månaderna som priserna dippat. Det är nu något hänt, och det är inte räntan för styrräntan har legat stilla. Medierna tror jag personligen är det som påverkat mest eftersom det är enda större saken som ändrats nu senaste månaderna. Att det är troligt att en större negång kommer däremot är nog de flesta med på, men i det läger har vi varit länge nu i Sverige som helhet.
    "De senaste åren har det kommit en hel del nya regler, är inte jätteinsatt eftersom vi inte har varit aktiva på bostadsmarknaden.."
    Vad som händer för 1 eller 2 år sedan t.ex. bör inte vara det som orsakat prispressningen nu senaste månaderna.
    Jag menade inte att räntan påverkat senaste tidens fall, utan att du skrev att folk har mkt pengar att lägga på sitt boende. Det beror på att räntan är låg.
  • Anonym (Bubblan)
    carpediem86 skrev 2017-11-10 18:26:01 följande:

    Nu handlar tråden inte om detta. Att det är en bostadsbubbla håller väldigt många med om. Däremot priser jämfört med USA beror på hur du jämför. Nu är priserna centralt där jämfört med centralt i Sverige mer än dubbelt så dyrt, så i så fall kan vi öka på rätt ordentligt innan vi når upp till toppen ;) Helt olika förutsättningar, så det är som att jämföra äpplen med päron.

    www.globalpropertyguide.com/North-America/United-States/square-meter-prices

    www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/square-meter-prices

    Jag tror också att vi är i en bostadsbubbla, men läs gärna startfrågan och svara på den ifall du ska skriva mer här.


    Det finns inga genvägar. De som har råd och är intresserade kommer att komma på visning. Du har råd att ta en viss lägsta summa. Var inte snål och försök inte vänta ut fler bud utan ta det bud som du blir erbjuden, om något. Om ett halvår har du förlorat ännu mer pengar om du inte har fått den såld innan dess.
  • Anonym (12345)
    carpediem86 skrev 2017-11-10 08:52:30 följande:
    Problemet är att jag måste sälja nu pga att jag köper en annan lägenhet. Jag fick ett väldigt bra pris på den (troligen pga svaga marknaden just nu) så även om jag får lite lägre bud än väntat är det väl okej. Men lyckas jag få normala bud skulle det vara mycket värt! Därför jag funderar vad man mer kan göra som säljare. 
    Det är just det som är grejen, du köper och säljer till samma marknad, köper du en bostad till bra pris pga det har gått ned så får du räkna med att få mindre för din bostad, marknaden påverkar ju åt båda hållen.

    Räknar du med vinst i ditt nuvarande försäljningspris?
  • magelita80
    Anonym (Bubblan) skrev 2017-11-10 18:15:00 följande:
    Det är en bostadsbubbla. Priserna i många städer i Sverige är lika höga och ibland högre än liknande bostäder i efterfrågade städer i t. ex USA. Det säger väl en hel del? Journalister kan inte påverka bostadspriserna. Det är efterfrågan som styr. Luften har gått ur marknaden och många kommer att bli sittande med höga lån på bostäder som inte går att sälja pga värdeminskningen. Många kommer att hamna hos kronofogden. Leken är slut. Det är dags att börja betala för luftslotten och lyxliven som har byggts med lånade pengar de senaste åren.
    Skrev lite snabbt men menar att det är ingen bostadsbubbla som kommer spricka... enligt experter men de kan ju ha fel.

    Sen håller jag med att folk är överbelånade. Men det gäller inte oss. Vi har lån på 2,7 och köpte lägenheten för 3,7 milj. I våras såldes liknande lägenheter för 6-6,2 och nu säljs de för 5,6-5,8. Efter årsskiftet kanske vi bara får 5 milj men det är egentligen fantasipengar som vi aldrig har haft och det viktigaste är väl att vi inte sitter i skiten.

    Sen är vi väl oense ang. Journalister för jag tror det påverkar mycket. Folk läser att bostadsbubblan håller på att spricks och då vågar man inte buda.
  • Anonym (Bubblan)
    magelita80 skrev 2017-11-10 20:07:42 följande:

    Skrev lite snabbt men menar att det är ingen bostadsbubbla som kommer spricka... enligt experter men de kan ju ha fel.

    Sen håller jag med att folk är överbelånade. Men det gäller inte oss. Vi har lån på 2,7 och köpte lägenheten för 3,7 milj. I våras såldes liknande lägenheter för 6-6,2 och nu säljs de för 5,6-5,8. Efter årsskiftet kanske vi bara får 5 milj men det är egentligen fantasipengar som vi aldrig har haft och det viktigaste är väl att vi inte sitter i skiten.

    Sen är vi väl oense ang. Journalister för jag tror det påverkar mycket. Folk läser att bostadsbubblan håller på att spricks och då vågar man inte buda.


    Jag har sett det förut och jag är säker på att det blir ett kraftigt ras igen. Lågkonjunkturen knackar snart på dörren och när den kommer så sitter folk i skiten. Många kommer att ha stora lån som de inte har råd att betala. Det har varit en lång lånefest och många unga som har kommit in på bostadsmarknaden har fått för sig att det alltid är en bra investering att köpa bostad. De tror inte på att man kan gå med förlust. Men vad gör de när de blir friställda och inte kan hitta annat jobb samtidigt som räntorna stiger? Det kommer att bli tufft ekonomiskt för de som lever på marginalerna och de som förlorar jobbet eller blir sjuka.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Bubblan) skrev 2017-11-10 20:49:24 följande:
    Jag har sett det förut och jag är säker på att det blir ett kraftigt ras igen. Lågkonjunkturen knackar snart på dörren och när den kommer så sitter folk i skiten. Många kommer att ha stora lån som de inte har råd att betala. Det har varit en lång lånefest och många unga som har kommit in på bostadsmarknaden har fått för sig att det alltid är en bra investering att köpa bostad. De tror inte på att man kan gå med förlust. Men vad gör de när de blir friställda och inte kan hitta annat jobb samtidigt som räntorna stiger? Det kommer att bli tufft ekonomiskt för de som lever på marginalerna och de som förlorar jobbet eller blir sjuka.
    Det tror jag med.
    Många unga har gjort miljonvinster på bara ett par år när bostaden säljs.
    Vinster som inte allt för sällan efter man köpte ny bostad har konsumerats upp.
    Pengar som är en pengamaskin som kan generera avkastning eller bäst av allt användas till att amortera ned bolån för lägre kostnad.

    Många räknar kallt med att dom ska göra en miljon på nästa boende då de aldrig sett något annat.
  • carpediem86
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-10 18:36:05 följande:
    Jag menade inte att räntan påverkat senaste tidens fall, utan att du skrev att folk har mkt pengar att lägga på sitt boende. Det beror på att räntan är låg.
    Det stämmer inte heller så bra. Den disponibla inkomsten har ökat markant i Sverige över tid (i länken ca 70 års statistik) vilket gör störst skillnad till att folk har mycket pengar över att lägga på boende om de väljer att göra så. Det gör att även de som inte äger en lägenhet har mycket mer pengar över och kan spara till en högre kontantinsats osv. Kolla på blå linjen som är inflationsjusterad.

    Men ja, räntekostnaderna/mån är totalt sett låga just nu för bostadsmarknaden. De är ungefär lika låga som de var på 70-talet i Sverige. Räntan är däremot lägre nu, men då man har större lån blir räntekostnaden per månad ändå ungefär samma som på 70-talet.
  • carpediem86
    Anonym (12345) skrev 2017-11-10 19:30:06 följande:
    Det är just det som är grejen, du köper och säljer till samma marknad, köper du en bostad till bra pris pga det har gått ned så får du räkna med att få mindre för din bostad, marknaden påverkar ju åt båda hållen.

    Räknar du med vinst i ditt nuvarande försäljningspris?
    Jag räknar med en rejäl vinst i mitt nuvarande försäljningspris då jag ägt den en längre tid och priserna gått upp extremt mycket. Liknande lägenheter på samma område har sålts för 2-3 gånger mer än det jag köpte för nu senaste två åren. I min egen kalkyl räknade jag däremot med att få 100k mindre än det mäklaren säger att jag bör få. Samt att jag köpte nya nu för ett väldigt bra pris, så även om jag får mindre än jag räknat med är det okej. Däremot vill jag förstås få ut så mycket som möjligt. Har fått ett bra tips tror jag här i tråden, samt ett bra tips på ett annat forum, men även lite mer input och tankar.

    Hoppas på det bästa nu då det är väldigt mycket värt ifall man får köpa billigt och sälja för ett "normalt" pris. Jag har ägt två lägenheter tidigare och köpt billigt jämfört med dåvarande marknad (men sålt dyrt, fick däremot lov då att lägga ut annons igen sist och hyra ut i andrahand under ett halvår osv) vilket tillsammans kanske ger en extra årslön för mig jämfört med dem som bara budar och bestämmer sig att de ska ha just det huset eller just den lägenheten. 
Svar på tråden Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning