• Magdalonna

    Bipolär / sköldkörtel kan det hänga ihop?

    Hej . Blev diagnosired som bipolär typ 2 . Tar Lamotrigin 150mg. Senaste tiden så blev det bara sämre och sämre . Tröttheten tar över mitt liv . Bli aldrig utvilad . Minne ,dåligt syn ,dåsighet,trög är mitt liv . Tänkte att jag är kanske överdoserat så sänkte vi från 200mg till 150 .

    Tog några prover som visade ingenting . Läkare sa att min sköldskörtel är lite svullen men prover är ok.

    Så började jag läsa om sköldskörtel och symptom stämmer till 90% men dem liknar Lamotrigin biverkningar . Ringde läkare och frågade om det finns andra prover som jag kan ta men svaret blev -nej . Läkare sa att jag ska lugna mig och sluta läsa massa på internet.

    Min fråga är om det finns nån som hade liknande ?

    Eller så överdriver jag? Allt känns hopplöst.

    Symptom på sköldkörteln hade jag långt innan jG började med Lamotrigin .

    Tacksam för lite feedback

  • Svar på tråden Bipolär / sköldkörtel kan det hänga ihop?
  • Anonym (R)

    Men i utredningen för bipolär så ingår det ett blodprov för att utesluta problem med sköldkörteln just eftersom det ger samma symptom, fick du inte göra det?

  • Anonym (Liknande)

    Jag har med lamotrigin+ lithium, och har förstorad sköldkörtel. Alla mina prover är bra, inga avvikelser alls. Lämnar ju till psyk, pga lithiumet+ att jag fått lämna extra utförliga pga sköldkörteln, men som sagt så är alla värden bra..

  • Magdalonna
    Anonym (Liknande) skrev 2017-11-10 11:20:45 följande:

    Jag har med lamotrigin+ lithium, och har förstorad sköldkörtel. Alla mina prover är bra, inga avvikelser alls. Lämnar ju till psyk, pga lithiumet+ att jag fått lämna extra utförliga pga sköldkörteln, men som sagt så är alla värden bra..


    Ok. Så det finns andra sköldkörteln prover man kan ta?

    Du behöver ingen sköldkörteln medicin då?
  • Anonym (Liknande)

    Jag vet inte riktigt vad för prover det är jag tagit, det har varit så många jag lämnat. Lämnade till psyk och till kirurgen samtidigt sist, så där blev det 9 rör totalt. Men det var nog bla för att kolla hormonnivåer, värden för att kolla så funktion på sköldkörtel funkade. Förlåt, men jag har dålig koll..

    jag har varit på 2 ultraljud, och nästa vecka ska jag till kirurgen för första gången, då den är såpass förstorad som den är så kommer den troligtvis tas bort enligt vårdcentralen, men jag får ju veta mer nästa vecka förhoppningsvis, vad det innebär och påverkar mig om den tas bort.

    Nej, jag har inte fått någon medicin mot/för det, troligtvis pga att alla prover varit bra.

  • Magdalonna
    Anonym (Liknande) skrev 2017-11-10 11:38:54 följande:

    Jag vet inte riktigt vad för prover det är jag tagit, det har varit så många jag lämnat. Lämnade till psyk och till kirurgen samtidigt sist, så där blev det 9 rör totalt. Men det var nog bla för att kolla hormonnivåer, värden för att kolla så funktion på sköldkörtel funkade. Förlåt, men jag har dålig koll..

    jag har varit på 2 ultraljud, och nästa vecka ska jag till kirurgen för första gången, då den är såpass förstorad som den är så kommer den troligtvis tas bort enligt vårdcentralen, men jag får ju veta mer nästa vecka förhoppningsvis, vad det innebär och påverkar mig om den tas bort.

    Nej, jag har inte fått någon medicin mot/för det, troligtvis pga att alla prover varit bra.


    Ok. Tråkigt att höra men jag hoppas att det kommer gå bra.??

    Jag är så trött på att ringa och be och tjata på läkare nej jag få bara negativ respons . Börjar tro att jag överdriver . Men mitt liv är ingen liv just nu.
  • Anonym (Hypo)

    Vad har dina TSH värden varit?? Många läkare läser fel och tror att det är acceptabelt med mycket högre värden än vad som faktiskt är sanningen... Dessutom behöver man ha koll på T3 och T4... Kräv ut dina provsvar och se vad du har för TSH, T3 och T4!!

  • Magdalonna
    Anonym (Hypo) skrev 2017-11-10 11:48:23 följande:

    Vad har dina TSH värden varit?? Många läkare läser fel och tror att det är acceptabelt med mycket högre värden än vad som faktiskt är sanningen... Dessutom behöver man ha koll på T3 och T4... Kräv ut dina provsvar och se vad du har för TSH, T3 och T4!!


    Dem tog T4 som var 17 och TSH som var 0.85.Värden är bra .

    Ingen T3
  • Anonym (Liknande)

    Nu skriver jag igen :)

    Jag tar 600 mg lamotrigin. Har du hört/läst något samband mellan lamotrigin och förstorad sköldkörtel?

  • Magdalonna
    Anonym (Liknande) skrev 2017-11-10 11:54:59 följande:

    Nu skriver jag igen :)

    Jag tar 600 mg lamotrigin. Har du hört/läst något samband mellan lamotrigin och förstorad sköldkörtel?


    Ja-att man kan bli feldiagnoserat eller svullen sköldkörteln pga. Lamotrigin
  • Anonym (Hypo)
    Magdalonna skrev 2017-11-10 11:54:05 följande:
    Dem tog T4 som var 17 och TSH som var 0.85.Värden är bra .

    Ingen T3
    TSH låter väldigt lågt..... Så lågt är den visserligen för mig också, med det är för att jag har hypo och tar medicin och min läkare tror på att ha pressat TSH (vilket funkar för mig!! Jag mår toppen så och urkasst när det ligger på normala nivåer) Men annars skall du inte ha så lågt TSH, jag skulle kräva att utredas för HYPERtyreos (alltså motsatsen till till hypo som jag har) 
  • Anonym (Hypo)
    Magdalonna skrev 2017-11-10 11:54:05 följande:
    Dem tog T4 som var 17 och TSH som var 0.85.Värden är bra .

    Ingen T3
    Kräv att få T3 mätt också... 
  • Magdalonna
    Anonym (Hypo) skrev 2017-11-10 12:12:20 följande:

    TSH låter väldigt lågt..... Så lågt är den visserligen för mig också, med det är för att jag har hypo och tar medicin och min läkare tror på att ha pressat TSH (vilket funkar för mig!! Jag mår toppen så och urkasst när det ligger på normala nivåer) Men annars skall du inte ha så lågt TSH, jag skulle kräva att utredas för HYPERtyreos (alltså motsatsen till till hypo som jag har) 


    Är den lågt ? Och enligt läkare helt ok. Tänker byta vårdcentralen för att i min får jag inte mer hjälp .

    Jag vet att Lamotrigin ge mig biverkningar som liknar sköldkörteln problem . Mer symptom stämmer på sköldkörteln än bipolär . Jag fryser alltid -kalla fötter och händerna . Alltid torr i huden . Har ryckningar i kroppen sen många år tillbaka .

    Tack för hjälpen
  • Meriall

    Men lågt tsh är symptom på överproduktion av sköldkörtelhormon. Du borde vara varm, ha snabb ämnesomsättning etc och inte tvärtom.

  • Magdalonna
    Meriall skrev 2017-11-10 15:29:46 följande:

    Men lågt tsh är symptom på överproduktion av sköldkörtelhormon. Du borde vara varm, ha snabb ämnesomsättning etc och inte tvärtom.


    Varm är jag bara på ansikte /alltid. Har allt tvärtom -deppig , trött ,orkeslös mm
  • Anonym (Gina)

    Kopplingen sköldkörtel/bipolaritet ligger i att bakteriella infektioner som inte behandlas till slut blir till inflammation i hjärnan (neuroborrelios) viljet ofta orsakar sköldkörtelproblem men också psykiska sjukdomar som depression och bipolaritet. Set är ingen slump att väldigt många med smärtdiagnos också har sköldkörtelproblem eftersom inflammatoriska tillstånd orsakar bla fibromyalgi och reumatism.

  • Magdalonna
    Anonym (Gina) skrev 2017-11-11 17:44:18 följande:

    Kopplingen sköldkörtel/bipolaritet ligger i att bakteriella infektioner som inte behandlas till slut blir till inflammation i hjärnan (neuroborrelios) viljet ofta orsakar sköldkörtelproblem men också psykiska sjukdomar som depression och bipolaritet. Set är ingen slump att väldigt många med smärtdiagnos också har sköldkörtelproblem eftersom inflammatoriska tillstånd orsakar bla fibromyalgi och reumatism.


    Tack så mycket för info????
Svar på tråden Bipolär / sköldkörtel kan det hänga ihop?