Mandelmann: "En väldigt bra avslutning"
Forum Hälsa: Barnhälsa - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Nagelbitning

Fre 10 nov 13:50 Läst 5872 gånger Totalt 10 svar
    Fre 10 nov 13:50

Har en dotter på 8 år som bitit på naglarna sedan 2-3 års ålder. På senare tid har det blivit värre, hon biter väldigt långt in samt även på skinnet runt om naglarna. Ibland biter hon så mycket så det blöder.

Jag har försökt med allt känns det som, beställt olika medel att pensla på men det hjälper inte. Jag har pratat med vc och det enda tips de hade var att pensla på med det jag redan provat. Jag pratar med henne ofta om detta och hon säger att hon inte kan sluta men att hon försöker.

Någon som har tips?

• Fre 10 nov 14:05 #1

Har inget tips tyvärr. Det är jättesvårt att sluta bita på naglarna.
    Jag har själv bitit under många år av mitt liv. Den stora vändningen kom när jag var så pass gammal att jag kunde unna mig naglar på salong. Även i vuxen ålder får jag återfall, inte ofta, men det händer.
    Så länge hon själv inte vill det nog mycket tror jag att det är kört. På mig hjälpte inte Stoppochväx ex.

• Fre 10 nov 14:18 #2

Det kallas dermatillomani och är ett slags tvångsbeteende. Haft det hela mitt liv också, stundtals bitit ner naglarna helt och stundtals bitit ner nagelbanden så det är sår ner till knogarna. Stoppochväx fungerade aldrig för mig. Däremot fungerar det någorlunda att måla naglarna i någon fin färg, då kan jag ställa om tvångstankarna till att försöka hålla naglarna fina istället. Det är ingen långvarig lösning men hjälper så alla sår och inflammationer i fingertopparna får läka i några veckor.

• Fre 10 nov 14:32 #3

Lotesse, jag har kvar lite av mitt beteende i form av att jag kan fila naglarna i evigheter i jakt på den perfekta formen. Bästa för mig är också att ha de lackade i en färg.

• Fre 10 nov 15:43 #4

Ofta är det pga mental stress. Hände det något när hon var i den åldern som har påverkat henne.

• Fre 10 nov 15:47 #5

tunna vantar?

• Lör 11 nov 01:02 #6

Jag har samma problem med mitt barn, hin har också bitit på naglarna sen hon var 2-3 år. Idag är hon sju år, biter även på tånaglarna.

Känns dom att det inte finns så mycket att göra åt saken, kanske växer de ifrån det...

• Lör 11 nov 07:40 #7
    Myloveolivia skrev 2017-11-11 01:02:57 följande:

Jag har samma problem med mitt barn, hin har också bitit på naglarna sen hon var 2-3 år. Idag är hon sju år, biter även på tånaglarna.

Känns dom att det inte finns så mycket att göra åt saken, kanske växer de ifrån det...

Tja, jag växte i alla fall från tånagelbitandet när jag var en sisådär 10 år
  • Lör 11 nov 07:55 #8

Jag har också bitit på naglarna i många år.  Men jag slutade när jag började vara i stallet. Då var man ofta smutsig om händerna och då smakar det blä att bita på naglarna. 

• Lör 11 nov 18:29 #9
    milli79 skrev 2017-11-10 15:43:17 följande:

Ofta är det pga mental stress. Hände det något när hon var i den åldern som har påverkat henne.

Nej, det gjorde det inte. Tror hon slutade i samma veva hon slutade med napp.
  • Lör 11 nov 18:29 #10
    Myloveolivia skrev 2017-11-11 01:02:57 följande:

Min dotter biter också på tånaglarna... ????
Svara i tråden: Nagelbitning
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Kropp & själ
Svara i tråden...

Innehåll