• Ano5

    Rimlig lön

    Jag älskar mitt jobb men håller på att galen av all oro över min ekonomi samt irritation över hur underbetald jag känner mig.

    Jag jobbar heltid på ett välkänt företag som det går mycket bra för och som har funnits i väldigt många år. Jag fotar, filmar, redigerar, skapar nyhetsbrev osv så det är ett otroligt roligt jobb och dagarna går väldigt snabbt. Jag har pluggat media, foto och redigering på Universitet och har en kandidatexamen inom detta.

    Nu till min fråga, finns det någon som har liknande arbetsuppgifter eller som vet på ett ungefär vad som är en rimlig lön för detta? Jag har extremt hög arbetsmoral och lägger verkligen ner hela min själ i allt jag gör. Jag får väldigt många komplimanger och mycket beröm över mitt arbete men samtidigt känns det som att det jag gör värderas så lågt när jag får så låg lön. Jag känner att min motivation börjar dala pga detta och det blir allt svårare att vara mitt vanliga glada jag. Min lön ligger på 18 000 före skatt och jag kan verkligen inte leva på den lönen. Det är svindyrt att bo i Stockholm och jag har kvar 1300kr att leva på efter att mina fasta räkningar är betalda varje månad. Vet inte vad jag ska göra. Kommer ha lönesamtal inom 2 veckor och jag är så nervös. De kommer förmodligen va väldigt hårda och är rädd att det blir omöjligt att komma över 20 000. Vet inte vad jag ska göra om så blir fallet, antingen får jag fortsätta leva på enbart havregrynsgröt, eller så får jag söka ett extrajobb men då kommer jag aldrig vara ledig. Vad hade ni gjort i min sits? Trivs SÅ bra i övrigt så att säga upp mig är tyvärr inte ett alternativ. Finns det någon som har världens bästa tips på hur man löneförhandlar?

  • Svar på tråden Rimlig lön
  • Ano5

    Tack så mycket för era svar! Jag ska löneförhandla imorgon och jag är så rädd för att det kommer gå dåligt och jag ska bli kvar med en skamlön. Vet inte hur mycket som är rimligt att begära men jag känner verkligen att jag bör tjäna minst 25000 med tanke på den utbildning och de arbetsuppgifter jag har. Det är dock en stor löneökning med 7000kr i månaden så tror de kan bli väldigt svårt :(

  • Ano5
    Carambolan skrev 2017-11-21 20:59:05 följande:

    Enda läget då du verkligen är i position att löneförhandla är när du byter jobb. Så länge du stannar kvar kommer det alltid vara arbetsgivaren som helt ensidigt sätter lönen, oavsett hur mycket de får lönesamtalet att kännas som en förhandlingssituation.


    Så kanske det kan vara men man vill ju ändå hoppas att de har ett samvete och att de vill känna att deras arbetare får rimligt betalt för det dom gör. Om folk inte är nöjda/inte kan klara sig på sina löner kommer de ju tillslut säga upp sig och det borde de ju vilja undvika..
  • Ano5
    Anonym (Maria) skrev 2017-11-21 22:14:52 följande:

    Det där är typiskt kvinnligt tror jag, antar att du är kvinna. Att du måste få en rättvis lön kan inte hindras av att det är en rejäl höjning. Det ska till en rejäl höjning. Var lite förbannad och inse att arbetsgivaren utnyttjat dig och stulit din tid.


    Tack Maria det har du verkligen rätt i. Ska försöka stå på mig ordentligt!
  • Ano5
    Carambolan skrev 2017-11-22 00:04:44 följande:

    Hur kommer det sig att din ingångslön blev så låg? Hur såg diskussionerna ut när du tog jobbet? Du har lägre lön än vad en outbildad 20-åring har på McDonalds så det verkar inte som att ditt företag har vare sig samvete eller skrupler. De utnyttjar dig.


    Duskussionen såg ut som så att jag inte hade något att säga till om. De sa på arbetsintervjun att ingångslönen skulle va 18000 och ville jag ha jobbet så skulle jag tvungen acceptera det. Sa självklart att det var extremt lågt och att jag ville ha mer men det var inte förhandlingsbart :(
  • Ano5
    Anonym (Rimlig lön) skrev 2017-11-22 07:11:40 följande:

    Klart du kan höja din lön med flera tusen på gång! Att ligga på 18000 kr brutto i Stockholm idag är fullständigt galet. Mer rimlig lön kan jag tänka mig är minimum 27500 kronor men att du helst ligger runt 30000.

    Se till att vara hård här. Lägg fram din utbildning och dina arbetsuppgifter och se till att de förstår att du accepterar inte ditt nuvarande löneläge. Ditt bästa förhandlingaläge är när du startar ett nytt jobb så snöa inte in dig på att "det inte är något alternativ att säga upp dig".

    Gå vidare med en ny arbetsplats om dina chefer fortsätter att utnyttja dig. För det är precis det de gör med tanke på din lön.

    För ca 15 år sedan var jag runt 25 år. Jag fick en lön på 17750 kronor (heltid). Visst kändes det väldigt pirrigt och svårt att sitta i ett rum med tre välklädda "herrar" och löneförhandla men jag tuffade till mig och klargjorde att om de inte ökade min lön rejält skulle de få leta efter en annan till min tjänst. Jag gick ifrån det rummet med 25500 kronor i lön. Och detta är snart 15 år sedan!

    Kom igen! Lycka till!


    Tack för ditt svar det gjorde det gjorde mig mycket mer peppad! Sjukt bra gjort av dig och att du klarade av att få upp lönen så pass mycket för 15 år sen! Då borde det vara möjligt för mig idag! :)
  • Ano5
    Anonym (realist) skrev 2017-11-22 09:27:56 följande:

    Då har du inte så mycket att komma med i ett lönesamtal.

    Du har gått in på en mycket låg lön, men det är ett eget val. Det är svårt att justera en låg ingångslön. Glöm allt om att det inte är "rättvist" eller de borde av "moraliska" skäl betala mer.

    Du har ett anställningsavtal där du gått med på en låg lön, frågan är varför du gjorde det valet?

    Är det en bransch där det finns väldigt många sökande på varje tjänst?

    Kände du att du inte var så pass kompetent så du egentligen undrade varför de anställde dig?

    Försöker inte vara elak men det handlar om i ditt fall ha svaret på frågorna.

    Det viktigaste i en löneförhandling är hur stort förhandlingsutrymme har du det vill säga hur intressant är du för arbetsgivaren. Vem har makten i detta? Med detta menar jag om du skulle sluta är det då lätt för dig att få ett nytt jobb?

    Hur lätt har arbetsgivaren att ersätta dig?


    Jag gjorde det valet eftersom jag inte hade fått jobbet annars. Det var drygt 200 sökande på tjänsten så hade jag inte accepterat ingångslönen hade de valt någon annan. Det skulle va lätt för mig att få ett nytt jobb men kan se inte se hur jag skulle hitta något annat som var lika roligt. Arbetsgivaren skulle absolut kunna ersätta mig men jag vet att de tycker om mig väldigt mycket och tycker att jag gör ett fantastiskt jobb så de vill inte förlora mig.
  • Ano5
    alltvarupptaget skrev 2017-11-21 22:46:17 följande:

    Vill veta hur de gick!


    Det känns som att det gick väldigt bra, absolut över förväntan iallafall! Känns så otroligt skönt! Har pratat med min chef idag och berättade att jag ville ha 27000. Hon reser iväg för prata budget med vår utländska ledning imorgon och då kommer hon kämpa för att jag ska få så nära det som möjligt. Lät som att jag skulle kunna få absolut minst 24000 iallafall och även om det inte skulle bli mer än så så är ju det iallafall en lön som man kan leva på till skillnad från hur jag har det nu. Så jag är så extremt lättad!! :)
  • Ano5
    Carambolan skrev 2017-11-22 21:36:59 följande:

    Jag hoppas att det blir som du vill TS! Skönt att samtalet kändes bra.

    Det låter lite konstigt att en utländsk ledning lägger sig i lönesättningen av enskilda anställda, men jag hoppas för din skull att det stämmer och att inte chefen bara gjorde en fuling för att bryta samtalet och kunna ge dig en mycket lägre höjning sen.


    Tack så mycket! :) Hon är en fantastisk människa och chef så vet att hon aldrig skulle försöka "lura" mig :)
Svar på tråden Rimlig lön