• Tihi

    Förbrukningssaker i julklapp men vad kan man ge?

    Minimalister gillar att få förbrukningsvaror bättre än prylar men jag behöver förslag på bra sådana saker att ge bort. Förslag på både dyra och billiga saker uppskattas.

  • Svar på tråden Förbrukningssaker i julklapp men vad kan man ge?
  • Mortiscia

    Du skulle också kunna tänka på praktiska saker, en skärbräda är t ex en bra grej för de ska man ändå byta ut 1-2 ggr per år.

    En matkorg kan vara bra, det går ju åt åtminstone :)

  • Carambolan

    Jag gillar att få ätbara saker som till exempel choklad, te, kryddor, etc. Där är det dels roligt att testa nya saker och dels roligt att få lite finare än sånt man annars brukar köpa på ica. Även tvål, hudkräm och liknande gillar jag att få "finare än vanligt". Sen kan jag också uppskatta utbytesvaror som innebär att jag kan byta ut något gammalt och slitet mot något nytt och fint, oavsett om det handlar om vantar, underlakan eller grytlappar men då är det viktigt att det verkligen finns ett behov och att den nya kan ersätta den gamla och inte bara bli en till. Upplevelser i form av teaterbiljetter, museiebesök eller pocketböcker ("läs och ge vidare") är alltid säkra kort hos mig också.

  • Kusin Krakel

    Personligen skulle jag vilja ha: badskum, kroppskrubb eller liknande, hudkräm ftån Body Shop, handkräm, choklad, en pocketbok, lite udda livsmedel tex nån speciell kryddblanding eller ett annorlunda mjöl,torkad ingefära och dyl, doftljus, nån rolig tidskrift, vanliga stearinljus, en fin anteckningsbok rller kanske nåt gott vin.

    Presentkort på upplevelser kan också vara kul eller att helt enkelt bli utbjuden på nåt som tex ett restaurangbesök.

  • FuckGoggleAskMe

    Bra presenter jag fått: rotborste, knäckebrödsask, trådvisp och vitlökspress av god kvalitet, min favoritlikör, fin och funktionell vinkylare, suverän knivslipare, handbagage-väska, intressanta böcker, god olivolja, fint och praktiskt syskrin, påslakansset. Inte uppskattade presenter: mysljus, prydnadssaker, exklusiv badolja, tjusiga veckotidningar eller månadsmagasin, underliga matvaror såsom choklad med björnbärssmak, tjocka böcker med fina bilder, hagtornstryffelmarmelad eller specialblandat te, trendiga klädesplagg i dålig kvalitét, gulliga ljuslyktor och sockerskål. Saker jag gett andra och själv skulle uppskatta: digital liten bagagevåg, praktisk pappersförvaring, riktigt bra kökskniv, ryggsäck, dammsugare, ficklampa.

  • Themis

    Te och specialkaffe samt choklad är mina bästa presenter.

    Nuförtiden har vi nästan "allt" och jag har också jättekänslig hud och är allergiker så allt det där med krämer och doft är saker som jag tyvärr bara får slänga (eller ge vidare om det går).


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • nåntingannat

    Te, choklad, kaffe, vin, nötter, kakor (helt enkelt nåt ätbart som man kan konsumera direkt)

    Tvål / duchgel (är neutralt och användes jämt)

    Strumpor

    usb-sticks

    Tidningar

  • Tom Araya
    Tihi skrev 2017-11-10 20:20:44 följande:

    Minimalister gillar att få förbrukningsvaror bättre än prylar men jag behöver förslag på bra sådana saker att ge bort. Förslag på både dyra och billiga saker uppskattas.


    Vi brukar ge en påse fina kaffebönor eller några lite exklusiva varor för bak och matlagning i present till en familj som lagar mycket själva, har egen kaffekvarn och önskar sig sådant.
  • Alessia

    Nu ska vi ju minska på plastkassekånkandet. Det vill säga plasten ska bort, men kånkandet av matvaror är kvar. Min standardjulklapp till vuxna blir i år en tålig och färgglad bärkasse i tyg som kan vikas ihop till ett litet paket och stoppas in i ett "kuvertfodral".  Våra julklappar ska helst inte överstiga 25:- /styck  så en bärkasse blir perfekt.

  • Tihi

    Jättebra förslag ni kommer med! USB hade jag inte tänkt på men det är ju en jättebra present för man verkar aldrig kunna ha för många.

  • Carambolan
    Tihi skrev 2017-11-14 20:29:50 följande:

    Jättebra förslag ni kommer med! USB hade jag inte tänkt på men det är ju en jättebra present för man verkar aldrig kunna ha för många.


    Är det så? Det känns för mig lite som att ge bort en rulle brännbara cd-skivor. Kan inte minnas när jag använde ett usb-minne sist. Den som ger mig uppgraderat lagringsutrymme på dropbox i julklapp skulle däremot bli årets tomte
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2017-11-14 21:24:33 följande:
    Är det så? Det känns för mig lite som att ge bort en rulle brännbara cd-skivor. Kan inte minnas när jag använde ett usb-minne sist. Den som ger mig uppgraderat lagringsutrymme på dropbox i julklapp skulle däremot bli årets tomte
    Jag använde ett usb-minne senast igår. För att se på film som jag inte ville skulle registreras på Trakt (vad det kan tänkas ha varit för film får du fantisera fritt om =P). Använde ett förra veckan också när jag ominstallerade datorn. 

    Dropbox är skitbra för att flytta på dokument och såna småsaker, men försök att flytta ett 70 gb datorspel mellan två datorer eller spara nästan hela innehållet på en 1T hårddisk genom dropbox....

    Olika behov, kanske.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee

    Förbrukningsgrejer att ge bort:

    Till en gammal människa: Stödstrumpor, lite bättre/dyrare behandling hos fotvården eller frissan, någon mindre upplevelse i trakten, häfte med "hjälpa mormor"-kuponger (om människan har barnbarn i 8-12-årsåldern som gärna umgås)

    Till matnörden: Egenblandade kryddor i fina burkar, egenhändigt smaksatta oljor, snabb-bak-burkar.

    Till chokladälskaren: Handgjorda chokladpraliner, varm vinterchoklad-påsar, en "biljett" till nästa års chokladmässa, chokladbadbomb (om de har badkar).

    Eh.... får återkomma, mina kycklingvingar med tabasco har definitivt kallnat vid det här laget.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Förbrukningssaker i julklapp men vad kan man ge?