• Kanskenu

    Gravid och lämnad av sambo

    Hej! Jag är gravid i v 12 och blev för ca en vecka sedan lämnad av min sambo. Jag känner mig chockad och sårad. Innan detta hade vi det så bra, vi hade precis börjat ordna med mer utrymme för bebis och bara några timmar innan "bråket" som ledde till detta låg vi och hade det mysigt. Allt började med att han för ett par veckor sedan köpte en ny dator och då och då kunde han sitta i många timmar i streck utan att bry sig om något annat än denna. Det jag då gjorde var att jag tyckte det var orimligt att det skulle vara så att han struntade i att hjälpa till hemma samt att han satt uppe hela nätterna för att sedan kunna sova hela dagen fram tills han började jobba kväll. Detta var inte vad jag kallar ett stort bråk men ändå så skriver han till mig efter att jag borde göra abort. Han kom inte hem dagen efter och ytterligare en dag efter det så hade han hämtat alla "sina" saker när jag var på jobbet.

    Mina känslor pendlar väldigt mycket just nu mellan att vara otroligt arg till att känna mig sårad och ledsen. Jag funderar även på hur jag ska klara allt själv med hus, stor tomt, jobb, många djur och sedan som ensamstående. Detta var ett planerat barn och abort är något som aldrig skulle falla mig in.

    Hur kan man göra såhär mot någon? Nu vägrar han att prata med mig alls. Jag har varit gravid en gång tidigare och då gjorde han slut med mig pga HUR jag berättade det och flyttade även då till sin syster. Den gången slutade tyvärr i missfall men även om han gjorde slut och kom tillbaka så behandlade han mig inte i närheten så kallt som nu. Detta är ändå en person som jag älskar och som är väldigt snäll egentligen, och vi har haft det väldigt bra till för en vecka sedan. Vart tog han vägen? Han är som förbytt..

    Finns det någon här som vart med om liknande? Eller som har tips på hur man kommer över sorgen och besvikelsen? Just nu känner jag bara för att gå i ide :( jag känner mig snuvad på lyckan en graviditet borde innebära.

  • Svar på tråden Gravid och lämnad av sambo
  • Mortiscia

    Har inte så många råd just nu annat än att du absolut ska gå din egen väg! Han beter sig som skit, och har gjort förut, du ska vara tacksam att det händer nu och inte när barnet är fött!

    Kan du få hjälp av släkt och vänner, kan du eliminera något ur ditt liv så du får mindre att göra? Jag är rädd att det kan bli rätt tufft med en liten samtidigt som allt det andra du nämner om du inte kan prioritera bort något.

    Hoppas ekonomin tillåter att du har kvar huset iaf, och att ni inte köpte det för att bo gemensamt. Sambolagen säger nämligen att om man köper en bostad för gemensamt boende så har båda parter rätt till hälften vid en bodelning, oavsett vem som betalat. Detta gäller dock inte om man bara bott ihop några månader eller om du hade huset innan ni planerade att flytta ihop.

    Skit i tomten så länge, du kan i värsta fall hyra in någon med RUT som tar några timmar med det allra nödvändigaste, eller be en granne om hjälp!

    Du behöver acceptera att även om den här killen har haft fina sidor så är tyvärr även dessa iskalla sidor en del av hans personlighet, det kommer sannolikt inte att försvinna. Du förtjänar bättre, och i det här läget är det bättre att vara ensam än med en som beter sig som honom. Var stark!

  • Mizzys

    Vad hemskt, snubben låter som en riktig skitstövel och du förtjänar bättre.

    Har du familj och vänner som kan stötta dig?

    Du är starkare än vad du tror, du klarar det utan honom.

  • Kanskenu
    Mortiscia skrev 2017-11-10 21:16:38 följande:

    Har inte så många råd just nu annat än att du absolut ska gå din egen väg! Han beter sig som skit, och har gjort förut, du ska vara tacksam att det händer nu och inte när barnet är fött!

    Kan du få hjälp av släkt och vänner, kan du eliminera något ur ditt liv så du får mindre att göra? Jag är rädd att det kan bli rätt tufft med en liten samtidigt som allt det andra du nämner om du inte kan prioritera bort något.

    Hoppas ekonomin tillåter att du har kvar huset iaf, och att ni inte köpte det för att bo gemensamt. Sambolagen säger nämligen att om man köper en bostad för gemensamt boende så har båda parter rätt till hälften vid en bodelning, oavsett vem som betalat. Detta gäller dock inte om man bara bott ihop några månader eller om du hade huset innan ni planerade att flytta ihop.

    Skit i tomten så länge, du kan i värsta fall hyra in någon med RUT som tar några timmar med det allra nödvändigaste, eller be en granne om hjälp!

    Du behöver acceptera att även om den här killen har haft fina sidor så är tyvärr även dessa iskalla sidor en del av hans personlighet, det kommer sannolikt inte att försvinna. Du förtjänar bättre, och i det här läget är det bättre att vara ensam än med en som beter sig som honom. Var stark!


    Tack för svar! Huset tillhör släkten och jag bodde här innan han kom in i bilden. Jag har turen att bo bara några meter från de flesta i min släkt och det känns som ett otroligt stöd men såklart kan man inte få hjälp med allt.

    Jag vet att jag måste acceptera och gå vidare men det känns riktigt tungt när ångesten river i bröstet på kvällarna. Alla besök till barnmorskan och ultraljud samt förlossning som man får ta helt själv. Denna tiden var meningen att vara mysig och att få uppleva lyckan tillsammans med någon. Det är nog det som känns svårast.
  • Kanskenu
    svårttattsvarapå skrev 2017-11-10 21:16:56 följande:

    Han har alltså en historia med att utöva känslomässig utpressning så fort ha inte får som han vill men du valde ändå att bli gravid med hans barn? Har lite svårt att se hur du kunde tycka ett förhållande med en idiot var en sån bra plan

    Ta tag i dig själv människa den karlen utövar en psykisk misshandel mot dig och älskar inte dig ,fortsätter du ha ett förhållande med han kommer du ångra dig 


    Han sa själv att han fick panik första gången och lovade att det aldrig skulle hända igen. Att förlåta är svårt men jag gjorde det, och ja det får jag ta skiten för nu.
  • Mortiscia
    Kanskenu skrev 2017-11-10 21:39:03 följande:
    Tack för svar! Huset tillhör släkten och jag bodde här innan han kom in i bilden. Jag har turen att bo bara några meter från de flesta i min släkt och det känns som ett otroligt stöd men såklart kan man inte få hjälp med allt.

    Jag vet att jag måste acceptera och gå vidare men det känns riktigt tungt när ångesten river i bröstet på kvällarna. Alla besök till barnmorskan och ultraljud samt förlossning som man får ta helt själv. Denna tiden var meningen att vara mysig och att få uppleva lyckan tillsammans med någon. Det är nog det som känns svårast.
    Jag lider med dig! <3 Jag hoppas att du har mor/syster/väninna som istället kan följa med och dela din glädje. Vad bra att du åtminstone borde kunna få lite hjälp i vardagen!
  • Kanskenu
    Myloveolivia skrev 2017-11-10 21:17:17 följande:

    Vad hemskt, snubben låter som en riktig skitstövel och du förtjänar bättre.

    Har du familj och vänner som kan stötta dig?

    Du är starkare än vad du tror, du klarar det utan honom.


    Ja det är riktigt tragiskt. Jag som älskar detta barn redan så mycket kan inte för allt i världen förstå hur man kan lämna det redan innan det blivit fött. Jag har några runt omkring mig som stöttar mig och som är väldigt glada över att det kommer en bebis. det gäller bara att hitta den där styrkan. Tack för svar!
  • Molly57

    Det här klarar du! Han hade ändå inte varit till någon hjälp sittandes framför datorn. Var glad att du slapp honom och hans patetiska sätt mot dig, annars hade du fått ta hand om två bebisar. Du har stöd av familj och det gör mycket. Önskar dig det bästa. Kram.

  • felicia1
    Molly57 skrev 2017-11-10 22:55:20 följande:

    Det här klarar du! Han hade ändå inte varit till någon hjälp sittandes framför datorn. Var glad att du slapp honom och hans patetiska sätt mot dig, annars hade du fått ta hand om två bebisar. Du har stöd av familj och det gör mycket. Önskar dig det bästa. Kram.


    Tack så hemskt mycket!
  • Jagheteralma

    Styrkekramar. Du klarar detta. Han kommer fatta tillslut, dock är det oftast för sent då. Man saknar inte kon fören båset är tomt.

  • Jenny Nilsson

    Hej,

    jag är verkligen ledsen för din skull. Jag förstår hur jobbigt och hemskt det måste kännas för dig i den situationen du hamnat i. Kanske hoppas du att allt skall ordna sig, att ni ska bli sams igen och att han ska komma tillbaks till dig. 

    Kanske vill han det. Men snälla lova mig att du inte låter honom göra det. Han är inte den personen som du bör dela ditt live med. Tyvärr kommer han inte vara någon som du kan lita på och som kan kämpa tillsamman med dig när svåra saker händer i livet.

    Jag hoppas du orkar vara stark. Du ska se att du så småningom kommer att träffa en man som är värdig dig, och som du kan dela din och ditt barns framtid tillsammans med. 

    Massor med kramar

  • Rydén91

    Hej Jag heter jasmine

    Ja har vart med om ett struligt förhållande 2009 blev gravid försökt 6 mån ungefär och detta var planerat från oss båda. Tills hans mamma fick reda på att jag var gravid så sa hans mamma till oss att vi var dumma i huvudet som skaffade varn i detta samhälle m.m lång historia. Var då typ i vecka 11+3 när vi fick reda på detta. När jag var i vexka 14+4 ungefär började vi bråka han skulle lämna mig med hund, katter och barn jag fick panik blev helt svart för ögonen tog tag i en kniv och skar upp under armen han stoppade mig ci pkte in till akuten jag fick sy han skulle försvinna aldrig finnas för barnet och ingen i min släkt heller alla tjata på mig att göra abort och några få behåll alla tryckte ned mig på olika sett orkade till slut inte stå kvar och kämpa dom knäckte mig totalt. Jag blev tvingad till abort 2010 gick genom en vanlig förlossning så ja bestämde mig hyffsat fort att jag aldrig mer skulle ha kontakt med någon av dom och försöka gå vidare med mitt liv bodde på ett boende en period för orkade inte klara mig sj just då.

  • Kanskenu
    Jenny Nilsson skrev 2017-11-11 22:25:24 följande:

    Hej,

    jag är verkligen ledsen för din skull. Jag förstår hur jobbigt och hemskt det måste kännas för dig i den situationen du hamnat i. Kanske hoppas du att allt skall ordna sig, att ni ska bli sams igen och att han ska komma tillbaks till dig. 

    Kanske vill han det. Men snälla lova mig att du inte låter honom göra det. Han är inte den personen som du bör dela ditt live med. Tyvärr kommer han inte vara någon som du kan lita på och som kan kämpa tillsamman med dig när svåra saker händer i livet.

    Jag hoppas du orkar vara stark. Du ska se att du så småningom kommer att träffa en man som är värdig dig, och som du kan dela din och ditt barns framtid tillsammans med. 

    Massor med kramar


    Tack för din omtanke och ditt kloka svar. Idag hörde han av sig och bad om att få prata. Jag talade om att han bränt sina broar för länge sedan, att jag packat ihop hans sista saker, lagt ut dessa och att han får tänka ut hur delaktig han vill vara i sitt kommande barns liv, men att vi hörs om det senare i graviditeten. Såklart började han tjata om att få tillbaka sin del av pengar han lagt på boende den här månaden och även om det var han som valde att flytta ut och jag inte anser honom ha rätt till dessa så gav jag honom dem och sen klippte jag faktiskt kontaktmöjligheterna för ett tag framöver. Det var svårt men jag tror på något sätt att jag behövde detta avslut. Era svar här har gett mig mycket styrka och det tackar jag hemskt mycket för. Kärlek till er!
  • Rydén91

    Kämpa på även hur svårt det kan vara du har iaf vänner och familj de hjälper massor vid svåra tider även bara behöva prata ut om saker man känner oxå

  • Kanskenu
    Rydén91 skrev 2017-11-11 22:43:12 följande:

    Hej Jag heter jasmine

    Ja har vart med om ett struligt förhållande 2009 blev gravid försökt 6 mån ungefär och detta var planerat från oss båda. Tills hans mamma fick reda på att jag var gravid så sa hans mamma till oss att vi var dumma i huvudet som skaffade varn i detta samhälle m.m lång historia. Var då typ i vecka 11+3 när vi fick reda på detta. När jag var i vexka 14+4 ungefär började vi bråka han skulle lämna mig med hund, katter och barn jag fick panik blev helt svart för ögonen tog tag i en kniv och skar upp under armen han stoppade mig ci pkte in till akuten jag fick sy han skulle försvinna aldrig finnas för barnet och ingen i min släkt heller alla tjata på mig att göra abort och några få behåll alla tryckte ned mig på olika sett orkade till slut inte stå kvar och kämpa dom knäckte mig totalt. Jag blev tvingad till abort 2010 gick genom en vanlig förlossning så ja bestämde mig hyffsat fort att jag aldrig mer skulle ha kontakt med någon av dom och försöka gå vidare med mitt liv bodde på ett boende en period för orkade inte klara mig sj just då.


    Hej jasmine! Oj vilken historia du har varit med om! Man blir verkligen rädd för mänskligheten när man hör sånt här. Jag hoppas verkligen att du repat dig någorlunda efter allt du varit med om även om det alltid kommer vara en sorg. Jag är glad för din skull att du lämnat dessa hemska människor bakom dig och jag beundrar din styrka att du gjort detta! Hur mår du idag? Kramar
  • Rydén91

    Jo de är inte allting som vart men en del av de och var väldigt tuff tid. Jag har ju fortfarande alla händelser i huvdet hela tiden och hur allt gick till såg ut bilder m.m

    Jag har lite rädsla för att bli gravid igen men denna gång tänker jag inte berätta för min släkt iaf inte den första tiden endast långt efter abort tiden är över som då vecka 18 men väntar lite längre efter v20 får man inte göra abort längre. Jag var i vecka 17+4 vid abort dagen hade gjort 3 ultraljud innan.

    Jag går ju fortfarande på mediciner för sömn ångest osv men de har blivit bättre. Har stadigare förhållande sen 8 feb 2012 vi är även gifta men vi har oxå gått genom tuffa tider tsm. Jag ä lite rädd för att bli gravid igen fast ja eg inte behöver då min man står på min sida och försvarar mig.

  • EmberEyes
    Mortiscia skrev 2017-11-10 21:42:26 följande:
    Jag lider med dig! <3 Jag hoppas att du har mor/syster/väninna som istället kan följa med och dela din glädje. Vad bra att du åtminstone borde kunna få lite hjälp i vardagen!
    Ja för gud förbjude att hennes far/bror/manlig vän skulle följa med och dela hennes glädje.
Svar på tråden Gravid och lämnad av sambo