• Johan4242

    6-åring orolig/ledsen

    6-åring orolig/gråter

    Hejsan!

    Vi har en 6-årig som som alltid varit känslig. På dagis gick det jättebra och han var omtyckt av kompisar och det var full fart hela tiden. Skulle han på kalas så gick han gärna men ibörjan skulle vi alltid vara med. Han märkte att kompisarna börja gå själva så då ville han det med. Gå hem till nån kompis ville han absolut inte om inte vi va med. Ska han o hans syster sova över oss mormor så gråter han en stund vid lämnandet sen är det full fart. Precis som han måste gråta av sig så att säga. Samma till exempel då jag ibland jobbar natt. Då gråter han skvätt när jag går och berättar att han kommer sakna mig. Sen är der bra och han leker som vanligt med syster o mamma. Nu under hösten började han förskoleklass och inskolningen gick utan problem och der har fortsatt så.

    Hans fröken berömmer honom hela tiden och säger att han är omtyckt och så bra i klassen. Nu veckan innan höstlovet så ramla han ner från en kulle och spräckte ögonbrynet på skolan, blev ju en del blod. Dagen efter hade grabbarna spelat fotboll och som smågrabbar är så hade han krockat ihop med en kille o slagit i munnen ordentligt.

    Efter detta så helt plötsligt började han bli orolig och runt mellanmålet kom gråten o han längtade hem och saknade oss. Tänkte då att det har varit en tuff vecka för honom och han behöver lovet o vila helt enkelt. Men nu när han börjat igen har det bara fortsatt o eskalerat att han gråter varje eftermiddag och igår hade det kommit på morgonen med stt han längtar hem. När vi pratar med han så säger han att inget hänt och han tycker om sina kompisar. Han har kommit på att det började när han slog i huvudet. Fröknarna säger att det är inget ovanligt och vi får vänta ut det. Vi gav honom en nyckelring med kort på familjen i som han kunde ha i fickan och titta på om han kände att han börja bli ledsen. Han säger på eftermiddagen att det bara kom igen gråten Paopa jag kunde inte låta bli.

    Gör ont i hjärtat att se honom så. Andra som hamnat i samma situation hur har ni gjort för att komma igenom detta och hjälpa era små ur det?

    Blev mycket text men hoppas att det går att läsa

  • Svar på tråden 6-åring orolig/ledsen
  • blomman 2

    Er son har nog bara väldigt nära till sina känslor och att börja på 6-års är ett STORT steg för barnen. Helt plötsligt ska de ha koll på ALLT i en helt ny miljö och nya människor som man skall kunna förstå och läsa av. Inte helt lätt att stå på egna ben efter förskolan där pedagogerna vägleder i minsta steg ifall det behövs. Det tar olika lång tid att vänja sig vid allt det nya. I min dotters klass fanns det några elever som var xtra känsliga och oroliga när de började 6-års,som inte hade visat det lika starkt på förskolan där de gick tillsammans. Men idag är de lika trygga,om inte mer,som de andra eleverna!! Ge det bara lite tid och extra kärlek så ska du se att det vänder. Trygga föräldrar ger trygga barn,visa inte onödig oro,det smittar lätt över på barnen,särskilt de lite mer ängsliga. Kram

Svar på tråden 6-åring orolig/ledsen