• Äldre 11 Nov 11:26
    5065 visningar
    11 svar
    11
    5065

    Sommar/förskola

    Allt beror ju på vilket barn ni har. Vissa barn seglar in på förskolan och gillar livet där, för andra tar det längre tid att bli varma i kläderna. 

    Att skolas in för bara 2 månader och sedan vara borta 3 månader är ju ingen optimal situation. Hade ni kunnat skjuta på starten till hösten skulle jag rekommendera det. Visst barnet slipper ev sammanslagningar under sommaren, men när han kommer tillbaks får ni räkna med att ha tid att skola in honom på nytt. Om ni har riktig otur kommer första inskolningen gå lättare och nästa blir tuffare då han närmar sig separationsfasen vid 1,5 år plus vad den stora förändringen med syskon kan innebära. 

    En annan fråga är ju om ni vill ha syskonet på förskola med alla dess smittor med en liten bebis som också utsätts för detta. Jag anser inte att något är rätt eller fel, men det är bra att ta med i beräkningen. (Jag har även jobbat på förskola)

    Jag har ca 2,5 år mellan mina barn, har 3 stycken. Alla har skolats in vid drygt 1 år, så ena föräldern har kunnat jobba deltid. Nu är äldsta snart 7 år och jag har bara jobbat heltid en kort period, då mitt yrke är så pass tidskrävande. Jag kan ju se en stor skillnad mellan barnen infektionsmässigt. Andra barnet var i princip konstant sjuk hela våren mellan 8 och 12 månaders ålder, när amningen trappades ner för mer mat. Sedan dess har hon varit friskare. Första barnet hade jag mer vabb med mellan 1 och kanske 2-3 års ålder, första året på förskola var värst. Däremot kan jag väl tycka att vi klarat oss relativt bra från vabb för att ha så många små barn med undantag när vi hade en period med vattenkoppor och andra prickar under nästan 4 veckors tid.

    Sedan har vi nog klarat oss bättre från vabb då jag jobbat tisdag till torsdag och barnen har blivit sjuka först efter ca 2 dagar på förskolan.

Svar på tråden Sommar/förskola