• Anonym (Kaffedraken)

    Julbord med jobbet, dricka innan?

    Ja, så nu är det dags för julbord med jobbet igen.

    Vi har i år en ny chef, hon är inte nyanställd utan har bytt från arbetsledare till chef. Så vi känner till varandra allihop sedan innan och har gått på gemensamma fester förr.

    Alltså, nya chefen ska nu bjuda på julbord. Eller rättare sagt, hon ska arrangera det för det är ju firman som står för fiolerna.

    I alla år som jag jobbat på min arbetsplats, ca tio år, har vi förfestat lite hemma hos någon kollega innan vi gett oss iväg. Även den nya chefen, hon spottar inte direkt i glaset om man säger så.

    Nu helt plötsligt står det i inbjudan "och så ses vi inte märkbart påverkade"... och det kom ju från rätt person!
    Det är inte så att vi är på fyllan men lite glada i hatten brukar vi allt vara efter ett par glas vin och en Galliano.
    Men nej, nu har präktighetsbyxan åkt på.

    Vi tänker ha den traditionella förfesten ändå, enda skillnaden är att chefen inte blir bjuden.
    Vad tycker ni, kan hon verkligen ställa detta krav?
    Det handlar ju faktiskt om vår fritid!

    Som påminnelse innan det börjar skrivas om "måste ni verkligen vara fulla blablabla" så klargör jag igen. Det handlar inte om någon fylla utan om ett par glas och en glad stämning. Minst 80% av kollegorna är med på förfesten, någon enstaka kommer med bil bara för att äta och sedan åka hem. Resten av oss brukar avsluta kvällen på krogen och ha roligt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 13:29
    Av princip svarar jag inte högfärdsblåsor som kallar sig eller inleder kommentarerna med "ehhh" och liknande.

    Svarar inte heller personer som vill få det till att vi skulle vara missbrukare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 14:59
    Jag ser det som min fritid då det inte utgår någon lön. alltså kan chefen inte komma med några krav på oss.

    Det har tjatas om det i kommentarerna så nu klargör jag min ståndpunkt här och lämnar just den delen av frågan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 19:47
    Jag tackar för alla svar jag har fått och lämnar nu tråden.

    Ni som eventuellt vill diskutera vidare får gärna göra det men jag kommer inte att svara något mer.

    Tack för visat intresse och God Jul!

  • Svar på tråden Julbord med jobbet, dricka innan?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du är 19 år och/eller jobbar på fabriksgolvet så kanske.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (repris) skrev 2017-11-11 13:42:44 följande:

    Denna tråden är så gott som exakt som en förra året.


    Så det var inte bara jag som kände igen den. ????
    #aldrigmer
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Beata Bäver) skrev 2017-11-11 12:48:36 följande:

    Ja, så nu är det dags för julbord med jobbet igen.

    Vi har i år en ny chef, hon är inte nyanställd utan har bytt från arbetsledare till chef. Så vi känner till varandra allihop sedan innan och har gått på gemensamma fester förr.

    Alltså, nya chefen ska nu bjuda på julbord. Eller rättare sagt, hon ska arrangera det för det är ju firman som står för fiolerna.

    I alla år som jag jobbat på min arbetsplats, ca tio år, har vi förfestat lite hemma hos någon kollega innan vi gett oss iväg. Även den nya chefen, hon spottar inte direkt i glaset om man säger så.

    Nu helt plötsligt står det i inbjudan "och så ses vi inte märkbart påverkade"... och det kom ju från rätt person!
    Det är inte så att vi är på fyllan men lite glada i hatten brukar vi allt vara efter ett par glas vin och en Galliano.
    Men nej, nu har präktighetsbyxan åkt på.

    Vi tänker ha den traditionella förfesten ändå, enda skillnaden är att chefen inte blir bjuden.
    Vad tycker ni, kan hon verkligen ställa detta krav?
    Det handlar ju faktiskt om vår fritid!

    Som påminnelse innan det börjar skrivas om "måste ni verkligen vara fulla blablabla" så klargör jag igen. Det handlar inte om någon fylla utan om ett par glas och en glad stämning. Minst 80% av kollegorna är med på förfesten, någon enstaka kommer med bil bara för att äta och sedan åka hem. Resten av oss brukar avsluta kvällen på krogen och ha roligt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 13:29
    Av princip svarar jag inte högfärdsblåsor som kallar sig eller inleder kommentarerna med "ehhh" och liknande.

    Svarar inte heller personer som vill få det till att vi skulle vara missbrukare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 14:59
    Jag ser det som min fritid då det inte utgår någon lön. alltså kan chefen inte komma med några krav på oss.

    Det har tjatas om det i kommentarerna så nu klargör jag min ståndpunkt här och lämnar just den delen av frågan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-11 19:47
    Jag tackar för alla svar jag har fått och lämnar nu tråden.

    Ni som eventuellt vill diskutera vidare får gärna göra det men jag kommer inte att svara något mer.

    Tack för visat intresse och God Jul!


    Jag behöver ingen förfest. Jag kan ta mig en öl eller et glas vin medan jag duschar och klär mig. Förfest var något man hade som ung för att spara pengar på drickat på krogen. Jag skulle bara bli för full och för tidigt om jag förfestade idag. Jag har hellre den reserven kvar för att eventuellt gå ut på stan efter ett julbord.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Grande Rock skrev 2017-11-11 14:43:32 följande:
    Men det är alltså inte arbetsrelaterat?
    Varför är det här så svårt för folk att förstå? Det är ju supervanligt att företag bjuder på julbord, sommarfester, och liknande utanför arbetstid. Ibland finns det en personalkassa man lägger lite själv till varje månad, ibland bjuder företaget. Alltid frivilligt att gå, och ofta är det alkohol inblandat.

    Jag håller med TS i denna frågan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123) skrev 2017-11-12 23:40:50 följande:

    Varför är det här så svårt för folk att förstå? Det är ju supervanligt att företag bjuder på julbord, sommarfester, och liknande utanför arbetstid. Ibland finns det en personalkassa man lägger lite själv till varje månad, ibland bjuder företaget. Alltid frivilligt att gå, och ofta är det alkohol inblandat.

    Jag håller med TS i denna frågan.


    Ja varför är det så svårt att förstå att när arbetsgivaren anordnar och betalar för en tillställning där deltagarna är där i egenskap av anställda så ÄR det arbetsrelaterat? Trots att det är utanför betald arbetstid och trots att närvaron inte är obligatorisk.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför måste man alltid dricka?

    Blir livet så tråkigt utan dricka?

    Här ordnar chefen middag och visar sin uppskattning som vanligt så ska det klagas.

    Gå på fester/middagar utan sprit och ha roligt som att man har/dricker det är sport men sånt vet inte folk hur man gör för alkoholen måste finnas med i deras trista liv annars är det inget roligt och så svårt att slappna av ordentligt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Beata Bäver) skrev 2017-11-11 12:48:36 följande:

    Nu helt plötsligt står det i inbjudan "och så ses vi inte märkbart påverkade"... och det kom ju från rätt person!
    Det är inte så att vi är på fyllan men lite glada i hatten brukar vi allt vara efter ett par glas vin och en Galliano.
    Men nej, nu har präktighetsbyxan åkt på.

    Vi tänker ha den traditionella förfesten ändå, enda skillnaden är att chefen inte blir bjuden.
    Vad tycker ni, kan hon verkligen ställa detta krav?
    Det handlar ju faktiskt om vår fritid!


    Jag tolkar det som att den f.d. kollegan i sin nya roll som chef fått kännedom om att det finns andra arbetskamrater som tycker att berusningsnivån hos vissa personer på dylika tillställningar är besvärande. Det behöver inte vara riktat mot just er, det kan finnas andra som är fullare och jobbigare. Men som chef har man plötsligt ett annat ansvar för att se till helheten och alla anställda. Visst är det er fritid, men även på fritiden behöver man ju ta hänsyn till sin omgivning ibland.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kan inte riktigt se problemet.
    Om jag har förstått inbjudan rätt så verkar ju chefen inte ha något emot att ni förfestar,men att ni inte dricker er fulla.
    Jag kan inte heller förstå varför man vill dricka sig full innan man går på julbordet.
    Ofta så bjuds det väl på alkohol även där. I alla fall till maten.
    Dricker man för mycket innan så orkar man väl knappt äta heller.


    Carpe Diem
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker också det är fel att inte bjuda chefen på förfesten när hon alltid har fått vara med tidigare.
    Jag tycker det låter ganska omoget att låta bli att bjuda henne i ren protest för att ni tror att ni inte får dricka alls.


    Carpe Diem
  • Anonym (Kaffedraken)

    Personligen är jag alltid väldigt restriktiv med alkohol i samband med jobbet eller kollegorna.

    Har varit med om överförfriskade människor alldeles för många gånger där de gjort saker som i alla fall jag skulle skämmas ögonen ur mig på måndagen bland kollegorna
    En gång fick faktiskt en kille sparken på direkten beroende på vad han gjorde den kvällen...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123) skrev 2017-11-12 23:40:50 följande:
    Varför är det här så svårt för folk att förstå? Det är ju supervanligt att företag bjuder på julbord, sommarfester, och liknande utanför arbetstid. Ibland finns det en personalkassa man lägger lite själv till varje månad, ibland bjuder företaget. Alltid frivilligt att gå, och ofta är det alkohol inblandat.

    Jag håller med TS i denna frågan.
    Sant, det är vanligt att man bjuder sina medarbetare på fest, utanför betald arbetstid.
    Oavsett om du får betalt eller inte är det arrangerat av din arbetsgivare och därmed arbetsrelaterat.
    Ställer man inte upp på premisserna kan man låta bli att gå dit.
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du kopierat din egen tråd från förra året i tron att du skulle få helt andra svar?
    Eller har du kopierat en annans tråd från förra året i förhoppningen att få precis samma svar som förra året?

    Klart man får vara dyngrak på jobbfesten om man vill det, bara man inte blir förvånad över att det stänger vissa dörrar internt på företaget.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123) skrev 2017-11-12 23:40:50 följande:
    Varför är det här så svårt för folk att förstå? Det är ju supervanligt att företag bjuder på julbord, sommarfester, och liknande utanför arbetstid. Ibland finns det en personalkassa man lägger lite själv till varje månad, ibland bjuder företaget. Alltid frivilligt att gå, och ofta är det alkohol inblandat.

    Jag håller med TS i denna frågan.
    Jag däremot tycker det inte är ok att mobba eller frysa ut folk som TS gör och inte heller finner jag det normalt att insistera på att få hålla fjortisfest och klaga när arbetsplatsen har vissa förhållningsregler när man faktiskt representerar företaget utåt.

    På privata fester gör man som vill, men när det är arbetsgivaren som står för notan så får man som vuxen finna sig i att följa dom reglerna.

    Det här har alla förstår förutom curlinggenerationen och narcissister som tror att smahället och regler ska rätta sig efter dom
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jahaja gott folk, nu är julfesten över!

    Tänka sig, chefen bjöd på förmingel i hyrd lokal och där ingick snacks och en öl. Man tog med egen dryck och vi var alla lagom glada när vi åkte till själva julbordet, chefen också.

    Hon sa faktiskt att hon insett sitt misstag att behandla oss som omyndiga, mindre vetande. Och att hon ju insåg hur hon själv gjort alla år tidigare.

    Så skål på er, det sa vi allihop igår. Inklusive miss boss!  Skål

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Beata Bäver) skrev 2017-11-25 19:37:26 följande:

    Jahaja gott folk, nu är julfesten över!

    Tänka sig, chefen bjöd på förmingel i hyrd lokal och där ingick snacks och en öl. Man tog med egen dryck och vi var alla lagom glada när vi åkte till själva julbordet, chefen också.

    Hon sa faktiskt att hon insett sitt misstag att behandla oss som omyndiga, mindre vetande. Och att hon ju insåg hur hon själv gjort alla år tidigare.

    Så skål på er, det sa vi allihop igår. Inklusive miss boss! 


    Jag ser ingen ändring; hon bad att folk inte skulle bli för fulla, inte att ni skulle avstå helt att dricka, och det var väl samma nu.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (X) skrev 2017-11-25 19:43:46 följande:
    Jag ser ingen ändring; hon bad att folk inte skulle bli för fulla, inte att ni skulle avstå helt att dricka, och det var väl samma nu.
    Då har du tolkat alltihop fel.
    Men det gör inget, julfesten blev en succé!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Beata Bäver) skrev 2017-11-25 19:46:13 följande:
    Då har du tolkat alltihop fel.
    Men det gör inget, julfesten blev en succé!
    Hur menade du att man ska tolka det då?
    För jag tolkade det på samma sätt som Anonym (X).
    Så jag kan inte heller se att det blev någon skillnad mot om ni hade haft förfesten hemma själva.
    Carpe Diem
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förstår att det kan upplevas som lite provocerande att det står på inbjudan, men det är igentligen inte inte särskilt orimligt att att inte be folk komma "märkbart påverkade" / fulla till en företagsfest eller julbord. Om det hade varit jag hade jag gjort som jag brukar och struntat i om den nya chefen kom dit eller inte, och sett till att inte komma full till julbordet!

Svar på tråden Julbord med jobbet, dricka innan?