• Äldre 11 Nov 13:13
    6143 visningar
    14 svar
    14
    6143

    Flytta till USA

    hej, jag behöver lite hjälp. Jag är 16 år gammal och går första året på gymnasiet. Jag vill flytta till USA inom dem närmaste åren. Jag har funderat på att vara utbytesstudent men det känns onödigt att gå det sista året på gymnasiet efteråt. Så kan man hoppa över det och börja på college direkt?

    På vilka andra sätt kan man flytta dit. Jag har läst att det är svårt att få tillstånd att bo där. Det känns som att man måste jobba med något väldigt speciellt för att få tillståndet. Vill egentligen bara starta ett nytt liv där.

  • Svar på tråden Flytta till USA
  • Äldre 11 Nov 13:24
    #1

    Börja som utbytesstudent. Då får du möjlighet att testa. Sen kan du fundera pä saker som collage, kostnader, försörjning, visum odyl.

  • Caramb­olan
    Äldre 11 Nov 13:26
    #2

    Jag hade gått klart gymnasiet här och sen läst på universitetsnivå i USA. Studier där är dyrt så det är bättre att lägga pengarna på högre nivå, tycker jag. Ett annat vanligt alternativ är att åka nåt år som au pair.

  • Äldre 11 Nov 13:27
    #3

    Gör ett bytesår, om det fortfarande är intressant så börja läs på högskola där. Träffa en amerikanare och gift dig.

    Annat sätt är skitsvårt, du behöver egentligen inte jobba med något speciellt. Men företaget måste redogöra för och argumentera för varför det är just du och inte en medborgare som kan göra jobbet.

    Ett annat sätt är att börja jobba på ett företag här i Sverige som också har ett utbytesprogram och en filial i USA. Efter något år kan du ha turen att börja jobba på det amerikanska företaget.

  • Äldre 11 Nov 20:04
    #4

    au pair kanske

  • MarkrW­a
    Äldre 11 Nov 23:05
    #5

    Jag hade samma ideer för många år sedan. Kollade upp lite fakta då. Det är 2 ekonomiska hinder. Det ena handlar om uppehälle. Uppfyller du villkoren så slipper du ansöka om Green Card Lottery villet ändå skulle gett dig en minimal chans. Det andra är terminsavgifterna för 4 år. Räkna kanske med minst 250 000 dollar bara där. På de dyraste minst det dubbla.

    Grundtesen är att du bara kan komma dit på 2 sätt. Du betalar miljontals kronor eller smiter in illegalt. Precis som i Sverige kommer du att ypptas med tiden. Med din goda engelska kan du väl hitta på att du bott där i 7 år eller nått och arbetat pp npn däckfirma.

  • Äldre 11 Nov 23:33
    #6
    MarkrWa skrev 2017-11-11 23:05:07 följande:

    . Det andra är terminsavgifterna för 4 år. Räkna kanske med minst 250 000 dollar bara där. På de dyraste minst det dubbla.


    Nu tog du i lite väldigt.... På det dyraste universitetet kostar tuition+room&board ca 60 000 USD för 1 år. (De har dessutom stipendier som man får om man inte har råd för de har sk need-blind admission.)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • MarkrW­a
    Äldre 12 Nov 01:17
    #7

    Usa har samma problem som i Sverige. Det är illegalt att resa dit på turistvisum och inte åka hem men i realiteten får de tillstånd "im postum". Samma sak med afghanerna i Sverige. Vi vill alla vara snälla men drar lss inte för att bötfälla en canadensare ekker Nya Zeeländare som inte har rätt papper. Märkligt. Man får bestämma sig helt klart. Ska vi spela snälla leken kan vi vara snälla mot andra västerlänningar och backpackers som bara fått för sig att åka hit och bli svenskar

  • Äldre 12 Nov 04:53
    #8
    Göteborgaren10LA skrev 2017-11-11 13:13:34 följande:

    hej, jag behöver lite hjälp. Jag är 16 år gammal och går första året på gymnasiet. Jag vill flytta till USA inom dem närmaste åren. Jag har funderat på att vara utbytesstudent men det känns onödigt att gå det sista året på gymnasiet efteråt. Så kan man hoppa över det och börja på college direkt?

    På vilka andra sätt kan man flytta dit. Jag har läst att det är svårt att få tillstånd att bo där. Det känns som att man måste jobba med något väldigt speciellt för att få tillståndet. Vill egentligen bara starta ett nytt liv där.


    Kanske kan ge lite råd då jag både åkte som utbytesstudent i gymnasiet och gick college i USA och även jobbat där.

    Utbytesår på high school var otroligt roligt, det ska jag inte sticka under stolen med. Men det är rätt dyrt också, går på minst 150k idag tror jag, och det är nog räknat lågt. Är det pengar du enkelt har tillgång till, absolut - kör på! Annars skulle jag nog avstå. Du får dessutom (i de allra flesta fall) inte räkna med året utomlands för din svenska gymnasieexamen, utan måste läsa ett extra år alltså. Om du får ta examen i USA och får ut ett high schoom diploma så kan du egentligen söka in till college med det. Men det är långt ifrån alla skolor som tillåter det, regler kring detta varierar med stat, county och skola. Samt beroende på vad du har läst i Sverige innan. Jag fick ett high school diploma, men åkte ändå tillbaka till Sverige och läst klart två år på gymnasiet av en massa anledningar.

    Vad det gäller att läsa på college/universitet så fonns det många alternativ. Antingen kan man söka till ett 4-årogt college/universitet direkt efter gymnasiet eller så kan man gå på community college i 2 år och sedan göra en transfer till ett universitet och läsa där i 2 år för att få ut sin examen. Fördelarna med att läsa vid community college (cc) är framförallt två stycken. Det ena är att det blir massivt billigare då cc kostar bra mycket mindre. Det andra är att du på detta sätt har en bättre chans att komma in på bra universitet i USA. Som svensk är det oftast väldigt svårt att ta sig in på bra universitet direkt efter gymnasiet, inte för att svensk skola är dålig - inte alls. Men antagningsprocessen ser väldigt annorlunda ut. I Sverige baseras det helt och hållet på betyg eller högskoleprov och sedan prioritet av dina val. I USA gäller det att ha betyg, test scores (SAT eller ACT), antagningsuppsatser, ett CV av aktiviteter/volontärarbete/sporter samt rekommendationsbrev från lärare och andra personer inom skolan. Vi svenskar är bara helt enkelt inte förberedda på att ha fått ihop allt det och gjort det tillräckligt bra (med några få undantag, oftast personer vars föräldrar haft siktet inställt på USA åt dem och preppat dem). Går man på cc kommer man i princip alltid in bara man har godkänt i engelska 2 samt avgångsbetyg/examen. Sedan har man tid (och hjälp!) på sig att väl där bevisa att man kan få bra betyg, involvera sig i diverse aktiviteter och få rekommendationsbrev etc.

    Att plugga på universitet i USA var fantastiskt roligt och jag fick en jättebra utbildning (gick 2 år på CC och sedan 2 år på ett rätt bra universitet). Ångrar det inte, men skulle inte samtidigt rekommendera det rakt av. Det beror lite på vad du har för aspirationer. Om du vill göra dig ett liv i USA, absolut - med en amerikansk examen kommer du ha något lättare att kunna stanna där mer permanent. Vill du bara uppleva USA, kanske inte. Det är väldigt dyrt att plugga där, inte 250 000 USD, men dyrt. Enbart kostnaden för skola uppgick till drygt 130k USD för mig tror jag, trots att jag gick två år på cc. Det finns stipendier (jag fick en hel del), men det är svårt att få och inte något man kan kallt räkna med. Bäst chans på större stipendier från skolorna har man på skolor som inte är så kända eller prestigefyllda, då dessa vill få till sig fler internationella studenter. Fördelen där är att du har bra chans att komma in (både direkt från gymnasiet och från cc) samt att kostnaden blir mycket lägre, nackdelen är att du kan få en något sämre (mindre ansedd) examen. Typ Harvard ger också bra med täckning ifall det behövs, men det är galet svårt att komma in, både direkt från gymnasiet och från cc (de tar ungefär 1-3 cc studenter per år). Att komma in på en bra och väl ansedd skola kommer vara dyrt, då dessa inte behöver försöka locka till sig fler studenter och inte är lika täta som Harvard och därmed kan slänga ut pengar lite hur som.

    Men om du vill skapa dig ett liv i USA så är som sagt fördelen med att läsa din examen där att du får rätt till ett års arbetsvisum efter avlagd examen (OPT). Detta kan enklare öppna dörrar till ett jobb där arbetsgivaren kan sponsra dig med ett arbetsvisum. Eftersom du redan jobbat där ett tag så kan arbetsgivaren enklare rättfärdiga varför just du måste ha det arbetet istället för en annan amerikan (ett krav för arbetsvisum). Men det går att få arbetsvisum utan detta också, dock är det oftast svårare. Viktigt att veta att oavsett så behöver du ha en bachelor/kandidatexamen minst för att kunna få ett arbetsvisum (med några få undantag som är sällsynta). Så ett alternativ är ju annars att läsa din examen i Sverige och kanske göra ett utbytesår i USA, då kostar inte själva utbildning dig något och du kan senare söka jobb och arbetsvisum. Du behöver inte jobba med något jättespeciellt, men det måste vara på en mer avancerad nivå, alltså något som kräver en examen, går inte att få jobbvisum via ett café eller en butik t.ex. Men annars kan det vara vad som helst, kruxet är mer att arbetsgivaren måste kunna rättfärdiga varför just du behövs för detta jobb istället för en amerikan på plats. Därav är det t.ex. något lättare att få arbetsvisum inom mer kreativa områden, såsom copywriter på PR byrå, då det är rätt subjektivt och lättare att argumentera för att denna person har unika kunskaper/talanger som företaget behöver. Jämfört med t.ex. att jobba inom en bank. Det du kan göra för att öka dina chanser är att jobba i olika länder i Europa inom ditt framtida område. Då skapar du ett CV som är lite mer speciellt och lättare att argumentera för som en unik och viktig sammansättning av erfarenheter.

    Andra alternativ för att åka dit är ju att åka som au pair, som redan nämts. Gå med i green card lotteriet när du fyllt 18 år (dock inget du direkt kan planera in för).
  • Äldre 12 Nov 04:56
    #9
    MarkrWa skrev 2017-11-12 01:17:06 följande:

    Usa har samma problem som i Sverige. Det är illegalt att resa dit på turistvisum och inte åka hem men i realiteten får de tillstånd "im postum". Samma sak med afghanerna i Sverige. Vi vill alla vara snälla men drar lss inte för att bötfälla en canadensare ekker Nya Zeeländare som inte har rätt papper. Märkligt. Man får bestämma sig helt klart. Ska vi spela snälla leken kan vi vara snälla mot andra västerlänningar och backpackers som bara fått för sig att åka hit och bli svenskar


    Verkligen inte. Stannar du kvar i USA illegalt på ett turistvisum som gått ut så är du fast i landet eller körd när du väl lämnar någon gång. Du får inte något slags tillstånd i efterhand.
  • Äldre 12 Nov 09:27
    #10
    Aniiee skrev 2017-11-11 23:33:21 följande:
    Nu tog du i lite väldigt.... På det dyraste universitetet kostar tuition+room&board ca 60 000 USD för 1 år. (De har dessutom stipendier som man får om man inte har råd för de har sk need-blind admission.)
    Dvs 240 000 för 4 år...
  • Äldre 12 Nov 13:44
    #11
    +1
    Kasperina skrev 2017-11-12 09:27:52 följande:

    Dvs 240 000 för 4 år...


    Men personen som påstod det skrev att enbart terminsavgifter ligger på minst 250 000 USD, alltså ca 62 500 USD per år enbart i terminsavgifter och att de dyraste är det dubbla. Det var det Anniiee rättade. De dyraste ligger på runt 250-300 000 USD (60-72 000 USD) med terminsavgifter inkl. boende på skolan och andra levnadskostnader. Terminsavgifter på de dyraste ligger därmed runt 200-230 000 USD, inte omkring 500 000 USD.
  • Äldre 12 Nov 14:01
    #12

    Budgetvarianten på att plugga på universitet i USA är att söka en svensk utbildning som du kan åka på utbytestermin eller utbytesår. När jag gjorde det var det ingen extra terminsavgift eller tuition som jag behövde betala och jag upplevde att utbudet av bra utbytesprogram var enormt stort (via Lunds universitet). Mina kursare trodde att jag skojade med dem när jag berättade om gratis universitetsutbildning. Även om din examen kommer från ett svenskt universitet så hjälper det mycket att ha ett amerikanskt universitet på sitt CV om du försöker få ett jobb där senare. 

  • Äldre 12 Nov 14:11
    #13
    +1
    Kasperina skrev 2017-11-12 09:27:52 följande:
    Dvs 240 000 för 4 år...
    Ja, men absolut inte det dubbla, som MarkWa påstod.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 13 Nov 08:09
    #14

    Du har fått många bra tips om möjligheter att komma över på studentvisum eller som aupair. Man läser ofta att det är i stort sätt omöjligt att få arbetsvisum i USA om man inte har en lång högskoleutbildning - såvida man inte gifter sig med en amerikan eller flyttar över på ett L-visum där man jobbar för ett företag som har kontor i Sverige och USA och gör en transfer hit efter viss tid på det svenska kontoret.

    Men det finns andra sätt. Bl.a. så kallat O-visum. Går att läsa lite om den visumtypen här: en.m.wikipedia.org/wiki/O_visa

    Det traditionella H1B-visumet många kommer hit på blir svårare för varje år då det har en årlig maxgräns som snabbt nås, då är det bara att vänta till nästa år om man missar. Det är något som inte finns när det gäller O-visum. Det är helt andra krav för att ansöka om ett O jämfört med H1 men det är ingen omöjlighet att kunna få det. Min visumprocess för ett O1-B visum tog ca 7-8 månader, det är mycket dokumentsamlande men har företaget som vill anställa dig bra advokater så har du mycket hjälp där.

    Svarar gärna mer ingående om den processen jag gick igenom om någon är intresserad.

Svar på tråden Flytta till USA