• Äldre 11 Nov 17:14
    10397 visningar
    18 svar
    18
    10397

    Jobbig katt

    sofiebee skrev 2017-11-11 16:36:35 följande:
    Har en stor, öppen låda som han verkar trivas med. Efter att ha testat oss fram så har vi märkt att det är en sån han vill ha. Testat massor av olika kattsand och har nu everclean.

    Leker med honom med olika leksaker, han har bollar som man stoppar godis i som han får trixa med lite. Men han slutar efter bara någon minut, så han verkar inte så intresserad. Just nu är han i princip aldrig ensam eftersom jag är mammaledig.

    Metod och metod, jag har visat för honom när han gör fel genom att hyscha, säga nej. Och han vet också att han gör fel eftersom han springer därifrån när man närmar sig. Belönar när han gör som han ska.
    Kissar katten fel kan man omöjligt utgå ifrån att katten trivs med sin lådsituation. Stor, öppen låda och lerbaserad, oparfymerad, finkornig, klumpbildande sand låter bra. Men bara EN låda är inte optimalt, många katter vill byta låda när de t.ex. ska bajsa efter att de kissat.

    Var lådorna är placerade kan också ha stor betydelse, och sist men absolut inte minst, hur många ggr per dag sanden rensas. En gång per dag är för sällan när man har en känslig katt.

    Min uppfattning är att det är lönlöst att försöka "uppfostra" en katt. Att reagera när katten gör "fel" ÄR  en belöning och uppmuntrar alltså beteendet. Fråga dig istället hur du kan göra för att ta bort möjligheten att göra fel om det nu gäller beteenden som är helt oacceptabla, dvs farliga. Oftast handlar det om att helt enkelt göra det farliga eller ömtåliga oåtkomligt och/eller erbjuda lämpligare och ännu mer lockande alternativ.

    Leksaker kan vara roliga för stunden, men stimulans handlar också om att ha möjlighet att utforska och röra sig i hemmet på katters vis.Finns det ordentliga klösmöjligheter, klättermöjligheter, utkiksplatser från fönster och höga möbler, ostörda sovplatser och gömställen?
  • Äldre 11 Nov 22:59
    #9
    +2
    katteniladan skrev 2017-11-11 21:40:53 följande:

    Aktiveras han tillräckligt? Vår lilla idiot river fan lägenheten om han inte får leka av sig  

    Katter ska aktiveras , men att han biter ska du ha nolltolerans för .Jag har lärt våran katt som följde med när jag och tjejen blev sambos att han får leka men händer och fötter är inte bitleksaker .Biter han dig gör ett ogillande ljud sen nyp till han i sidan inte hårt men tillräckligt så att han fattar vinken ,lyssnar han inte ta då tag i nackskinnet igen INTE hårt utan bestämt ,lägg ner han på sidan och låt han lugna sig och visa att det där beteende är inte ok och kommer aldrig tillåtas .Funkar jätte bra på vårt lilla pucko även om han är sjövild ibland =P så har han helt slutat att bita folk


    Att utmana och försöka dominera(?) en katt är det sämsta rådet ever! Tror man på den metoden har man inte en susning om hur katter fungerar.
  • Äldre 15 Nov 16:16
    #17
    sofiebee skrev 2017-11-15 13:39:18 följande:

    Tack för alla tips. Dock känns det som att jag testat det allra mesta som skrivits ????


    Varför har du bara en låda isåfall?
  • Äldre 15 Nov 16:23
    #18

    Vad exakt är det han fortfarande gör "fel" som du inte kan åtgärda genom att kattanpassa miljön?

Svar på tråden Jobbig katt