• Aniiee

    Skulle du vilja fira jul med oss?

    Ok, det här är inte en riktig inbjudan, bara en spinn på andra trådar i samma ämne eller som tagit den vändningen.

    Så, låter det här som en jul du vill ta del av?

    Vi samlas i en gammal släktgård i Roslagen. Stället ligger lite avigt så att bila är att föredra, men en buss stannar ca 2 km ifrån, uppe på motorvägen. Är det snö kan det hända att eventuella barn i sällskapet får åka hundsläde resten av vägen.

    Kommer man före 10 så finns rejält med julfrukost. Gröt av flera sorter, nybakt  mjukt bröd, hemgjort hårt tunnbröd, hemgjord leverpastej och smör, hemgjord påläggskorv och färskost. Kaffe, te, juice, hemgjord varm choklad och hur mycket säsongsfrukt som helst.

    Efter frukost blir det frivillig hundprommenad (alla hundar är välkomna, btw, det finns plats och gott till dem med), om det är snö och fint och har varit kallt ett tag finns både skidspår och uppskottad skridskobana runt sjön. Är det inget roligt väder finns saker att göra inne. Leksaker, pyssel och spel som roar barnen, alla vuxna får väl sällskapa med varandra, läsa en bok, vara med barnen eller spela biljard. Bara.... ge fan i köket.......

    Kl 14 serveras dignande julbord. Har ni läst Emil i Lönneberga på sistone? Allt det där som räknas upp på bordet under det stora tabberaset i Katthult? Ja, dubbla det. Eller ännu mer. Klassisk senapssill? Naturligtvis, men även en modern spinn på sillen, förmodligen internationell. Griljerad skinka? Så klart, och marinerad, griljerad tofu, om du föredrar vegetariskt. Köttbullar OCH broccolibollar. och potatisgratäng och janssons och morotslåda och revbensspjäll och korvar så det sprutar ur örona på en. Desserter och julgodis. Nubbe och julöl, svagdricka, mumma och julmust och läsk.

    Har man inte ätit klart när Kalle börjar så är det bara att ta med tallriken ut i vardagsrummet. Känner man sig mätt och klar med julmaten så kan man få en kopp valfri varm dryck och sitt pepparkakshjärta. Alla barn får stora pepparkakshjärtan med sitt namn på och non-stop runt kanten. Vuxna får sånna om de vill ha.

    Efter Kalle byter vi julklappar. De är personliga och väl uttänkta, och det spelar ingen roll om det är en penna till skrivnörden för 20 kr eller en stor korg med gotter för 2000. Det är tanken som räknas, inte värdet.

    Resten av eftermiddagen och kvällen lunkar på i fridens, glädjens och lekens tecken. Nya leksaker leks med, nya spel spelas, både sällskapsspel och tv-spel, samtal om högt och lågt förs. Det blir inte mer organiserat ätande, men mat finns i överflöd om någon blir hungrig, bara att gå ner till köket och nalla ur skåpen. Man kan även frossa i julgodis, nötter och frukt.

    Barnen har inga läggtider utan får säga till själva eller slockna i soffor, fåtöljer och famnar. Det finns gott om sängar, så alla får sova över som känner för det. Även på juldagen finns rejält med frukost och är man en pigg jävel och lite lagom religiös så kan man gå till kyrkan och deras julotta ett par km bort. Annars överlåtes även juldagen till, ofta lite mer stillsamt, lek, samtal och bara enkelt sällskap. Ofta utelek, eftersom det brukar snöa på juldagen. Vi kan också gå upp till grannen som är småbonde och hälsa på djuren. På juldagen äter vi oftast ingen lunch, men det serveras den klassiska julsteken, eller rättare, stekarna, för vi har alltid en kalvstek, en kalkon och något vegetariskt, med tillbehör till middag.

    Vad säger ni? SKulle ni vilja fira jul med min familj?


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Skulle du vilja fira jul med oss?
  • Jennie med ie
    Stårschan skrev 2017-11-13 14:00:30 följande:

    Hur gör ni det utan att inkräkta vare sig på den introvertes önskan om att få läsa julklappsboken i lugn och ro, eller kusinernas behov av att få spela spel eller köra bilbana?


    Det finns ingen som under vårt julaftonsfirande vill läsa i lugn och ro, det görs vid andra tillfällen.

    Att spela och leka finns inget hinder för.

    Varför uppstår frågan hos dig?
  • Aniiee
    Palestrina skrev 2017-11-13 14:09:00 följande:
    Så länge du själv vill göra detta och du inte känner det som ett krav är det självklart okej, men för mig låter den jul du beskriver otroligt kravfylld.

    Vi har gemensamt fördelat ansvar för maten på så vis att var och en ansvarar för det som de gillar bäst / tycker är viktigt att det finns på julbordet, och har på det sättet hamnat på en väldigt rimlig nivå, vi brukar ändå inte sakna mat.

    Det jag ser mest fram emot med julen är att slappa och läsa böcker och jag skulle aldrig kunna offra varje ledig adventshelg på förberedelser för ett släktkalas. Men to each his own, antar jag.
    Hade jag inte älskat att laga mat så hade jag varken blivit kock eller ställt till med överdådigt julbord. Jag gör det jag gör för att jag älskar att göra det. De andra försöker alltid ta massa jobb ur händerna på mig, men tji får de. Jag deligerar ut pepparkaksbaket och en del godis och köttbullsrullningen till ungarna, men i övrigt för andra bara komma in i köket under matlagningen om de varit ovanligt snälla under året =P

    Här offras inga helger för ett släktkalas. Här myser man tillsammans på helgerna. Men vi är ju förstås vana vid att städ och matlagning är något man gör tillsammans (.... med vissa undantag, då....). Att vi tar en halvtimme till lite städ på en helgdag är liksom naturligt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Palestrina skrev 2017-11-13 14:09:00 följande:
    Så länge du själv vill göra detta och du inte känner det som ett krav är det självklart okej, men för mig låter den jul du beskriver otroligt kravfylld.

    Vi har gemensamt fördelat ansvar för maten på så vis att var och en ansvarar för det som de gillar bäst / tycker är viktigt att det finns på julbordet, och har på det sättet hamnat på en väldigt rimlig nivå, vi brukar ändå inte sakna mat.

    Det jag ser mest fram emot med julen är att slappa och läsa böcker och jag skulle aldrig kunna offra varje ledig adventshelg på förberedelser för ett släktkalas. Men to each his own, antar jag.
    Aniiee skrev 2017-11-13 14:44:55 följande:
    Hade jag inte älskat att laga mat så hade jag varken blivit kock eller ställt till med överdådigt julbord. Jag gör det jag gör för att jag älskar att göra det. De andra försöker alltid ta massa jobb ur händerna på mig, men tji får de. Jag deligerar ut pepparkaksbaket och en del godis och köttbullsrullningen till ungarna, men i övrigt för andra bara komma in i köket under matlagningen om de varit ovanligt snälla under året =P

    Här offras inga helger för ett släktkalas. Här myser man tillsammans på helgerna. Men vi är ju förstås vana vid att städ och matlagning är något man gör tillsammans (.... med vissa undantag, då....). Att vi tar en halvtimme till lite städ på en helgdag är liksom naturligt.
    Men som sagt, whatever floats your boat =P Finns inga rätt och fel, bara saker som funkar eller inte funkar, för en själv och ens egna familj.

    Och, ja, jag ser också alltid fram emot böckerna som hinns med under julen. Jag älskar böcker.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Stårschan
    Jennie med ie skrev 2017-11-13 14:18:15 följande:
    Det finns ingen som under vårt julaftonsfirande vill läsa i lugn och ro, det görs vid andra tillfällen.

    Att spela och leka finns inget hinder för.

    Varför uppstår frågan hos dig?
    För att folk är olika, förstås. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ni anpassar ert firande så att ingen "behöver" dra sig undan. Jag tycker att Annies upplägg låter helt perfekt och väldigt tillåtande och välkomnande. Det var därför jag bad dig förklara på vilket annat sätt ni anpassar ert firande så att det passar alla, för i mina öron är det just det som Annie verkar göra. (Bortsett möjligen från att folk inte är välkomna i köket, vilket kanske stör en del).
  • Jennie med ie
    Stårschan skrev 2017-11-13 14:57:15 följande:

    För att folk är olika, förstås. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ni anpassar ert firande så att ingen "behöver" dra sig undan. Jag tycker att Annies upplägg låter helt perfekt och väldigt tillåtande och välkomnande. Det var därför jag bad dig förklara på vilket annat sätt ni anpassar ert firande så att det passar alla, för i mina öron är det just det som Annie verkar göra. (Bortsett möjligen från att folk inte är välkomna i köket, vilket kanske stör en del).


    Ja folk är olika, och vi anpassar vårt firande efter hur vi är. Inte hur hypotetiska introverter är t ex.

    Vi har det t ex inte långvarigare och större än att alla (inkl jag då som det handlade om) orkar/kan vara med hela tiden utan att gä ifrån och vila. Vad i detalj behöver vetas om firandet för att förstå det?
  • Stårschan
    Jennie med ie skrev 2017-11-13 15:43:12 följande:
    Ja folk är olika, och vi anpassar vårt firande efter hur vi är. Inte hur hypotetiska introverter är t ex.

    Vi har det t ex inte långvarigare och större än att alla (inkl jag då som det handlade om) orkar/kan vara med hela tiden utan att gä ifrån och vila. Vad i detalj behöver vetas om firandet för att förstå det?
    Gissar jag rätt om jag tror att ni firar hemma hos någon, men att var och en åker hem till sitt för att sova? Eller brukar det finnas övernattande gäster? I vårt fall handlar det alltid om att någon måste sova över, och då blir det gärna flera dagar för att "passa på" när man ändå är ledig, och då finns det ofta behov av att exempelvis få läsa julboken, få ta sovmorgon på juldagen utan att någon har bestämt att alla ska med på julotta för att "det är så himla mysigt", eller att alla måste följa med ut och åka pulka fast det är nollgradigt och halvregnar från sidan osv. Eller att någon har bestämt sig för att det är ett måste att titta på alla julspecialprogram på TV, på så hög volym att man knappt ens kan fly undan om man går ut på gården.

    Så svaret på frågan jag ställde till dig är väl helt enkelt att ni håller det tillräckligt kortvarigt för att man inte ska behöva anpassa sig så mycket efter varandra. Och det verkar ju vara ett vinnande koncept om det är praktiskt genomförbart.
  • Jennie med ie
    Stårschan skrev 2017-11-13 15:52:31 följande:

    Gissar jag rätt om jag tror att ni firar hemma hos någon, men att var och en åker hem till sitt för att sova? Eller brukar det finnas övernattande gäster? I vårt fall handlar det alltid om att någon måste sova över, och då blir det gärna flera dagar för att "passa på" när man ändå är ledig, och då finns det ofta behov av att exempelvis få läsa julboken, få ta sovmorgon på juldagen utan att någon har bestämt att alla ska med på julotta för att "det är så himla mysigt", eller att alla måste följa med ut och åka pulka fast det är nollgradigt och halvregnar från sidan osv. Eller att någon har bestämt sig för att det är ett måste att titta på alla julspecialprogram på TV, på så hög volym att man knappt ens kan fly undan om man går ut på gården.

    Så svaret på frågan jag ställde till dig är väl helt enkelt att ni håller det tillräckligt kortvarigt för att man inte ska behöva anpassa sig så mycket efter varandra. Och det verkar ju vara ett vinnande koncept om det är praktiskt genomförbart.


    Hemma hos någon, övernattningar vissa år men inte i mitt hem (syrrans svärföräldrar), vi träffas på eftermiddagen och brukar bryta upp sen kväll någon gång. Inget konstigt eller anmärkningsvärt tycker jag.

    Nej svaret är inte att vi håller det kortvarigt för att inte behöva anpassa oss efter varandra, utan tvärtom som sagt ATT vi anpassar firandet så alla kan delta utan att behöva gå undan och vila.
  • Benbrott

    Absolut inte, julen firas bäst i ett varmt land någonstans i världen vid poolen med en god öl/drink i handen.

  • HelaGotland
    Anonym (brrr) skrev 2017-11-13 08:54:56 följande:
    Julen du beskriver är rätt nära min föreställning av helvetet. Så jag hade tackat nej.

    Men så avskyr jag jul också.

    Nåja, ta inte i så du kräks. Jag tycker Aniiees jul låter jättemysig, kanske med undantag för den som måste stå i köket. Men om man kommer på större jultillställning så kör man väl knytis, alla kan ta med sig det de gillar bäst.


    Jag hade gärna firat jul med er och gärna tagit med mig min familjs specialitet för uppesittarkvällen, nämligen spanska tapas i stil med baconlindade dadlar, friterade pimientos de padron, serranoskinka etc.

  • HelaGotland
    Aniiee skrev 2017-11-12 23:05:40 följande:
    Haha, ibland så är det risk att man tror på att det bara finns ett visst antal själar som innehar flera kroppar... (någon myt/berättelse/saga jag läste när jag var liten)
    Spännande. :-*
  • BossHoss
    Naruto91 skrev 2017-11-13 13:49:51 följande:

    Nej, jag firar hellre jul med mina nära och kära.


    Jag vill givetvis fira med min familj. Men tolkade tråden som JA ett sådan familjejul skulle jag gärna tacka ja till att komma på.

    Sedan skulle jag nog kunna va halva dagen hos en annan familj för att på kvällen fira med min egna
Svar på tråden Skulle du vilja fira jul med oss?