• Anonym­191
    Äldre 11 Nov 15:51
    2571 visningar
    15 svar
    15
    2571

    Hur ska man göra med föräldrapenningen

    Hej!

    Jag har just nu ett jobb, fast tjänst men en chef som är lite.. speciell om man säger så. Jag är i v.26 nu och har planerat att säga upp mig i slutet av denna månad på grund av att jag aldrig mer vill sätta min fot där efter ledigheten, och går jag "bara" på ledighet så kommer jag inte få slappna av en sekund då in chef inte har några gränser utan ringer och frågar saker konstant och stressar en.

    Tänkte i samband med uppsägningen berätta om graviditeten som en anledning till uppsägningen (mår psykiskt dåligt av jobbet, extrem stress etc.), och därmed be min arbetsgivare godkänna min årsinkomst på "mina sidor"-tjänsten i samband med det ungefär. Jag ska börja ta ut FP från 1:a januari är det tänkt, om min arbetsgivare godkänner min årsinkomst runt 1 dec, hinner FK handlägga den till 1 jan?

    Och, om min arbetsgivare som som sagt är lite speciell, vägrar göra detta, Kan man ansöka om föräldrapenning som arbetslös eller ändras ersättningen man får då? Har inte berättat för min chef tidigare pga att jag är rädd att bli uppsagd, vore inte första gången i så fall och därför vill jag berätta när jag ändå ska säga upp mig, så det blir på mina villkor. Men är rädd att FK inte ska hinna handlägga ansökan och att jag därmed ska bli inkomstlös i januari helt och hållet..

    Uppskattar svar och lite vägledning, tack!

  • Svar på tråden Hur ska man göra med föräldrapenningen
  • Äldre 11 Nov 16:03
    #1

    Anmäl föräldraledighet två månader innan och säg upp dig när du går på ledighet. Fular han sig och vill säga upp dig kan ni göra upp så du får betald ledighet. Tänk smart!

  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 16:09
    #2

    Men om jag säger till honom på måndag till exempel att jag ska vara föräldraledig, så tar det 2 månader tills jag får gå, dvs jag blir ledig runt mitten av januari istället för årsskiftet som jag tänkt, och om jag säger upp mig i samband med att jag går på ledighet, tänker du att jag ska säga upp mig när det är en månad tills jag går på ledighet? Någon betald ledighet eller andra bra deals lär inte hända då det är ett extremt litet företag (endast chefen, jag och en kollega) med stora ekonomiska problem just nu.

    Men du tänker: säga "nu" att jag ska gå på ledighet om 2 månader = gå på ledighet runt mitten av jan, sedan säga upp mig runt mitten av december så att jag slutar samtidigt som jag går på ledighet?

  • Äldre 11 Nov 16:56
    #3

    Precis om inte annat för att man har karens hos a-kassan om man säger upp sig själv

  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 17:09
    #4

    Har ändå inte rätt till a-kassa ännu, jag hade tänkt säga upp mig i slutet av nov, sluta till årsskiftet och därmed få ut en full lön i januari för att sedan få FP från februari och framåt (BF 22 februari)

    Men det lät som en vettig tanke du hade där!

  • Äldre 11 Nov 22:05
    #5
    Anonym191 skrev 2017-11-11 17:09:24 följande:

    Har ändå inte rätt till a-kassa ännu, jag hade tänkt säga upp mig i slutet av nov, sluta till årsskiftet och därmed få ut en full lön i januari för att sedan få FP från februari och framåt (BF 22 februari)

    Men det lät som en vettig tanke du hade där!


    Om du inte jobbat tillräckligt för att få a-kassa, är du säker på att du har jobbat upp en SGI hos Försäkringskassan? Jag skulle inte säga upp mig, bättre att ha ett jobb och säga upp sig senare i så fall. Chefen har ingen rätt att hålla på och kontakta dig sen när du är ledig.
  • Äldre 12 Nov 03:52
    #6

    Hur länge har du arbetat hos den arbetsgivaren? Du kan ju ha rätt till föräldrapenningstillägg som du ju går miste om ifall du säger upp dig. Byt nummer när du går på föräldraledighet och låtsas sedan som det regnar.

  • Äldre 12 Nov 06:22
    #7

    Har du en fast tjänst, alltså en tillsvidare- anställning? I så fall tycker jag inte att du ska säga upp dig. Använd istället föräldraledigheten till att söka nytt jobb och säg upp dig när det är dags att börja på nya jobbet.

  • Äldre 12 Nov 07:45
    #8
    Mandelskorpan skrev 2017-11-12 06:22:10 följande:

    Har du en fast tjänst, alltså en tillsvidare- anställning? I så fall tycker jag inte att du ska säga upp dig. Använd istället föräldraledigheten till att söka nytt jobb och säg upp dig när det är dags att börja på nya jobbet.


    Så tänkte jag med!
  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 16:13
    #9

    Jag har jobbat hos arbetsgivaren i ett år. Anledningen till att jag inte har rätt till a-kassa är att jag inte gick med i den förän i mars detta år och därmed inte har rätt till ersättning förän mars 2018. Har en fast (tillsvidare) anställning ja. Efter min ledighet ska jag börja studera så något nytt jobb ska jag inte söka direkt, och om jag säger upp mig på min ledighet så börjar väl inte min uppsägningstid förän min ledighet är slut? Och det kommer jag inte ha tid med när jag studerar heltid samtidigt.. :-/

  • Äldre 12 Nov 16:22
    #10
    Anonym191 skrev 2017-11-12 16:13:14 följande:
    Jag har jobbat hos arbetsgivaren i ett år. Anledningen till att jag inte har rätt till a-kassa är att jag inte gick med i den förän i mars detta år och därmed inte har rätt till ersättning förän mars 2018. Har en fast (tillsvidare) anställning ja. Efter min ledighet ska jag börja studera så något nytt jobb ska jag inte söka direkt, och om jag säger upp mig på min ledighet så börjar väl inte min uppsägningstid förän min ledighet är slut? Och det kommer jag inte ha tid med när jag studerar heltid samtidigt.. :-/
    Säg inte upp dej. Då försvinner alla fördelar med att ha ett jobb dvs att du får löneförhöjning = höjd SGI + försäkringar som kickar in om man tex går bort + att du har ett jobb att gå tillbaka till om du behöver (chefen kanske slutar om 2 veckor? man vet aldrig hur länge en chef stannar...) + att du har ett jobb på CV som gör att du blir mer attraktiv osv.

    DU har också rätt att bli ledig för studier så du måste inte säga upp dej för att plugga.

    Du har rätt att låta bli att svara när du är FL. Bara klicka bort eller blockera chefen! Eller säg att du kommer att debitera dem lön varje gång någon stör dej (faktiskt telefontid + 1 h ställtid varje gång), samma sak om de skickar mejl...

    OCh din uppsägningstid gäller när du säger upp dej! Men inte om du blir uppsagd, de kan inte säga upp dej när du är FL utan de måste vänta med uppsägningen tills du börjat jobba igen. Det är till för att skydda dej. Så om du själv säger upp dej behöver du inte skyddas = uppsägningen gäller.
  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 16:32
    #11

    Min chef är VD för företaget, som sagt väldigt litet företag med endast VD (chef) och två anställda inkl mig stora ekonomiska problem och kan inte tänka mig att det skulle finnas någon extra ersättning/försäkring att få genom dem. Kanske genom fack/försäkringskassan?

    Ok, tack för info! Kanske är bra att göra så ändå då.. och göra det klart och tydligt att han får anställa någon som gör mitt jobb och att jag INTE kommer att vara nåbar under min ledighet. Sedan kan man ju säga upp sig i lagom tid tills man ska börja igen så att man slipper gå tillbaka, och då kan börja studera istället.

    Ska få löneförhöjning med 20kr/h fr.o.m. 1 dec, ska min chef så skriva in vad min årsinkomst blir med den nya lönen då till FK för föräldrapenningen? Och om jag gör såhär kanske jag slipper bli av med förhöjningen, hade jag sagt upp mig lär man ju inte få höjningen kanske.. nya avtalet är inte påskrivet än men det är muntligt överenskommet med lönehöjning och avtalet lär komma i månadsskiftet.

  • Äldre 12 Nov 16:39
    #12
    Anonym191 skrev 2017-11-12 16:32:52 följande:
    Min chef är VD för företaget, som sagt väldigt litet företag med endast VD (chef) och två anställda inkl mig smile1.gif stora ekonomiska problem och kan inte tänka mig att det skulle finnas någon extra ersättning/försäkring att få genom dem. Kanske genom fack/försäkringskassan?

    Ok, tack för info! Kanske är bra att göra så ändå då.. och göra det klart och tydligt att han får anställa någon som gör mitt jobb och att jag INTE kommer att vara nåbar under min ledighet. Sedan kan man ju säga upp sig i lagom tid tills man ska börja igen så att man slipper gå tillbaka, och då kan börja studera istället.

    Ska få löneförhöjning med 20kr/h fr.o.m. 1 dec, ska min chef så skriva in vad min årsinkomst blir med den nya lönen då till FK för föräldrapenningen? Och om jag gör såhär kanske jag slipper bli av med förhöjningen, hade jag sagt upp mig lär man ju inte få höjningen kanske.. nya avtalet är inte påskrivet än men det är muntligt överenskommet med lönehöjning och avtalet lär komma i månadsskiftet. smile1.gif
    När avtalet är påskrivet så skickar du en kopia till FK.
  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 21:18
    #13

    Ok! Fick ett papper från FK häromdagen att min arbetsgivare ska in på "mina sidor" och "godkänna" min årsinkomst, måste han det eller räcker det med avtalet?

  • Äldre 12 Nov 22:17
    #14
    Anonym191 skrev 2017-11-12 21:18:22 följande:
    Ok! Fick ett papper från FK häromdagen att min arbetsgivare ska in på "mina sidor" och "godkänna" min årsinkomst, måste han det eller räcker det med avtalet?
    Är säkert enklast att AG bara går in och klickar i "godkänt" på FK's hemsida, men det ska räcka med att skicka in avtalet.
  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 22:31
    #15
    nnnnnnnn skrev 2017-11-12 22:17:49 följande:

    Är säkert enklast att AG bara går in och klickar i "godkänt" på FK's hemsida, men det ska räcka med att skicka in avtalet.


    Smidigt ändå, tack!

    Är jättenervös över att berätta imorgon, då jag är väldigt viktig på företaget så är jag lite nervös över reaktionen, och att jag säger så pass sent (även fast jag inte har skyldighet att berätta förän 2 mån innan jag ska hem).. chefen har pratat så mycket på senaste tiden om hur lojal jag är och hur duktig jag är osv, och så kommer jag med ett sådant hör besked.. att jag skulle bli uppsagd är dock inte troligt då han som sagt behöver mig väldigt mycket, men reaktionen över att de ska behöva hitta och lära upp någon annan i sådana här tuffa tider är jag som sagt nervös över
Svar på tråden Hur ska man göra med föräldrapenningen