• MissCa­kr
    Äldre 11 Nov 23:43
    30659 visningar
    146 svar
    146
    30659

    Hur var det att växa upp som vegan?

    Jag och min sambo har varit veganer i 5 mån nu och vi vet att vi aldrig kommer att gå tillbaka till att äta animaliskt. Vi planerar att skaffa barn nästa år och vi är inte ett dugg oroliga över att ge vårt barn en vegansk kost. Det som därimot oroar mig väldigt mycket är hur det upplevs för barnet att växa upp i ett samhälle där alla runtomkring äter animaliskt. Hur förklarar man för ett barn att alla andra får äta det ena och det andra men du får det inte? Utan att barnet känner sig utanför eller annorlunda? Hur löser man vissa saker rent praktiskt? Tex nu vid halloween så går ju barn på bus eller godis, hur gör man då? Ska man slänga godiset dom får efteråt och ge eget veganskt godis? Varför ens gå på bus eller godis då undrar ju säkert barnet haha jag vill så gärna veta hur du som vegan såg på det hela när du växte upp och kan ge lite tips och råd om hur dina föräldrar löste problematiska situationer :)

  • Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?
  • Anonym (Tvill­ing)
    Äldre 11 Nov 23:46
    #1
    +1

    Tror inte så många föräldrar vuxit upp som veganer.

  • MissCa­kr
    Äldre 11 Nov 23:49
    #2

    Nej många finns det nog inte men hoppas det finns någon ialf ???????? Känns som att vi får lösa mycket efter hand som situationerna uppstår. Men hade varit kul att få höra någon som varit med om det och kan ge lite tips ialf!

  • Äldre 12 Nov 00:05
    #3

    Heja er! Tycker det är jättebra det ni gör. Hoppas allt går bra.

  • Äldre 12 Nov 00:14
    #4

    Vet inte om det är så mycket att diskutera. Är ni pålästa om vad ett barn behöver i uppväxten med att äta vegansk kost hemma så funkar det säkert bra. När det blir dags för förskola/skola, äta hos kompisar etc så kommer ju barnet att få äta även animalisk kost. Halloweengodis är väl inget stort bekymmer heller, byt ut när barnet kommer hem om ni känner för det :)

  • Äldre 12 Nov 00:29
    #5

    Jag tycker att barn ska få göra egna val ang kost. Så jag skulle servera vegansk mat hemma men låta barnet få äta samma mat som de andra på förskola/skolan. Barnet kanske vill ha korv till middag hemma och det skulle jag ge. Låt barnet uppleva all slags mat,kanske blir hen vegetarian...eller inte,men fått friheten att välja själv.

  • Äldre 12 Nov 01:40
    #6
    MAN78 skrev 2017-11-12 00:14:59 följande:

    Vet inte om det är så mycket att diskutera. Är ni pålästa om vad ett barn behöver i uppväxten med att äta vegansk kost hemma så funkar det säkert bra. När det blir dags för förskola/skola, äta hos kompisar etc så kommer ju barnet att få äta även animalisk kost. Halloweengodis är väl inget stort bekymmer heller, byt ut när barnet kommer hem om ni känner för det :)


    Eeh, va? Vadå "få äta även animalisk kost"?
  • MissCa­kr
    Äldre 12 Nov 01:57
    #7
    nevermind skrev 2017-11-12 00:05:40 följande:

    Heja er! Tycker det är jättebra det ni gör. Hoppas allt går bra.


    Tack så mycket!! :D
  • MissCa­kr
    Äldre 12 Nov 02:00
    #8
    blomman 2 skrev 2017-11-12 00:29:08 följande:

    Jag tycker att barn ska få göra egna val ang kost. Så jag skulle servera vegansk mat hemma men låta barnet få äta samma mat som de andra på förskola/skolan. Barnet kanske vill ha korv till middag hemma och det skulle jag ge. Låt barnet uppleva all slags mat,kanske blir hen vegetarian...eller inte,men fått friheten att välja själv.


    Jag förstår hur du tänker :) Men för oss som vet hur skadligt det är med tex korv som är processat kött så skulle vi aldrig vilja utsätta vårt barn för det. Källa: What the health på Netflix.

    Skulle du vilja att ditt barn rökte bara för att andra barn gör det och inte röka hemma för att sen hoppas barnet inte fortsätter röka sen när de blir vuxna? :)
  • MissCa­kr
    Äldre 12 Nov 02:07
    #9

    Jag vill förtydliga med att säga att vårt barn kommer inte få äta animaliskt överhuvudtaget. Jag vill veta hur man på bästa sätt får barnet att förstå att inte alla lever som veganer och att det är okej. Hur man löser vissa praktiska situationer som kan uppstå osv.

    Jag vet att man har olika åsikter kring att ge och inte ge hel-vegansk kost men det valet får ni göra med era barn så det behöver vi inte diskutera i den här tråden tack :)

  • Anonym (Anna)
    Äldre 12 Nov 06:21
    #10
    MissCakr skrev 2017-11-12 02:00:41 följande:

    Jag förstår hur du tänker :) Men för oss som vet hur skadligt det är med tex korv som är processat kött så skulle vi aldrig vilja utsätta vårt barn för det. Källa: What the health på Netflix.


    Jag har själv sett den dokumentären och kände mig också som att aldrig mer vilja äta kött efteråt. Samma sak med Sockerfilmen! Jag tror att om man verkligen tar del av forskningen som de har byggt filmen på så nyanseras bilden av köttets fara. Kanske är der viktigaste att man oftast äter grönsaker? Kanske kan lite socker på lördagar hanteras av kroppen?

    Jag tror att man riskerar att barnet blir alienerat med helt växtbaserad föda (jag äter själv så, men gör undantag där det är smidigt) och ingen vägar bjuda hem hen eftersom de är rädda att göra fel. Och alla kommer hela tiden be barnet att försvara sin livsstil, vilket säkert ger vissa problem med identiteten om den egna övertygelsen vacklar.
Svar på tråden Hur var det att växa upp som vegan?