• Anonym (Kaffedraken)

    Svartsjuka och oro

    Hur blir man av med svartsjuka?

    Jag har pratat med min sambo angående min svartsjuka och vad jag tror ligger grund för det men det tog inte bort svartsjukan.

    Jag märker att min svartsjuka förändrar mitt beteende och jag måste bli av med den innan den förstör för mycket.

    Hur ska jag sluta tänka eller bry mig om vem min sambo pratar, snapchattat eller träffar?

    Hatar att känna misstankar, jag blir klängig och snokar.

    Alla svartsjuka här inne ge mig tips så jag kan arbeta bort skiten.

  • Svar på tråden Svartsjuka och oro
  • Anonym (Kaffedraken)

    Två frågor du kan ställa dig själv.

    1. Har du gjort något bakom ryggen på din sambo som kan ligga i samvetet och gnaga nu?

    2. Om du vore en attraktiv trevlig tjej hade du varit stolt att ha dig som sambo?

    Får jag fråga vad orsaken bakom svartsjukan verkade grunda sig i ?

    I regel är det du som måste avguda dig själv så du ska känna att andra gör det. Om du tycker du är en självklar tia så brukar det inte dyka upp tankar om att din tjej skulle söka sig till någon annan. Varför lämna det bästa i hennes liv?

    Kan det vara en motivation att tänka att det finns EN värdefull sak du kan göra för din partner , lita på henne, tro det bästa om henne, för om hon inte blir bemött som en trogen partner, varför ska hon då ödsla tid på dig som ser ner på henne? När det finns människor som skulle UPPSKATTA henne och vara glad att de har en ärlig och seriös tjej. För om hon blir behandlad som en dröm partner, är hon definitivt motiverad att få fortsätta känna sig så. Alla vill vi känna oss bra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra att du är öppen med din sambo.

    Det enda jag tänker mig är att du slutar titt på sociala medier som bidrar till den möjlighet att bli svartsjuk på i "i onödan"

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jamie) skrev 2017-11-12 07:35:04 följande:

    Två frågor du kan ställa dig själv.

    1. Har du gjort något bakom ryggen på din sambo som kan ligga i samvetet och gnaga nu?

    2. Om du vore en attraktiv trevlig tjej hade du varit stolt att ha dig som sambo?

    Får jag fråga vad orsaken bakom svartsjukan verkade grunda sig i ?

    I regel är det du som måste avguda dig själv så du ska känna att andra gör det. Om du tycker du är en självklar tia så brukar det inte dyka upp tankar om att din tjej skulle söka sig till någon annan. Varför lämna det bästa i hennes liv?

    Kan det vara en motivation att tänka att det finns EN värdefull sak du kan göra för din partner , lita på henne, tro det bästa om henne, för om hon inte blir bemött som en trogen partner, varför ska hon då ödsla tid på dig som ser ner på henne? När det finns människor som skulle UPPSKATTA henne och vara glad att de har en ärlig och seriös tjej. För om hon blir behandlad som en dröm partner, är hon definitivt motiverad att få fortsätta känna sig så. Alla vill vi känna oss bra.


    Jag har varit trogen i alla våra år tillsammans.

    Och ibga flirtar heller så inget gnager här..

    Vad det gäller fråga nr 2 så vet jag att jag har en bra chans i det vilda.

    Det som ligger till grund för min svartsjuka är komplicerad och har många lager.

    Men dom som jag vet har triggat är tidigare förhållande som slutade i att jag blev lämnad för en annan.

    Sen när det dykt upp saker som varit tveksamma eller "varnings klockor" ( läs hjärnspöken ).

    Så har det byggts upp en oro och svartsjuka i mig.

    Jag antar att jag efter 10 år med min sambo är mer rädd än någonsinn atr förlora kärleken melllan oss.

    Sambon vet/märker nog inte min oro och svartsjuka så mycket.

    Jävligt jobbigt är det iaf..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Svartsjukjävel) skrev 2017-11-12 09:28:39 följande:

    Jag har varit trogen i alla våra år tillsammans.

    Och ibga flirtar heller så inget gnager här..

    Vad det gäller fråga nr 2 så vet jag att jag har en bra chans i det vilda.

    Det som ligger till grund för min svartsjuka är komplicerad och har många lager.

    Men dom som jag vet har triggat är tidigare förhållande som slutade i att jag blev lämnad för en annan.

    Sen när det dykt upp saker som varit tveksamma eller "varnings klockor" ( läs hjärnspöken ).

    Så har det byggts upp en oro och svartsjuka i mig.

    Jag antar att jag efter 10 år med min sambo är mer rädd än någonsinn atr förlora kärleken melllan oss.

    Sambon vet/märker nog inte min oro och svartsjuka så mycket.

    Jävligt jobbigt är det iaf..


    Jag är i samma situation som dig när det gäller känslor och "hjärnspöken". Men jag har sett hur mun fru blir väldigt klåfingrig på fester.

    Hon blir även utsatt för att bli taffsat på och hon markerar inte tillräckligt (enligt mig), men visst hon drar sig undan när killen kommer för nära.

    Har konfontert min fru med detta, och nu får vi se vad som händer.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var väldigt svartsjuk i början när min sambo och jag flyttat ihop! Snokade och var misstänksam.. Det fanns egentligen inga belägg för att han skulle göra något bakom min rygg så det hela var bara dumt! Gick igenom hans telefon några gånger, hittade nummer och sms som jag gick igång på (någon gång konfronterade jag honom). Men min oro visade sig alltid vara obefogad, det enda som hände var att jag mådde dåligt (skam för att jag snokade, samt oro och ångest helt i onödan över bagateller som hade helt naturliga förklaringar) samt skapade konflikter mellan oss. Bestämde mig helt enkelt för att sluta!! Hade något återfall, men hittade inget då heller. Kan fortfarande få impulser att jag vill kolla upp honom, men VÄLJER att låta bli! Vårt förhållande funkar mycket bättre nu och JAG mår bra med mig själv när jag kan motstå impulsen att snoka.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (b) skrev 2017-11-12 07:53:30 följande:
    Bra att du är öppen med din sambo.
    Det enda jag tänker mig är att du slutar titt på sociala medier som bidrar till den möjlighet att bli svartsjuk på i "i onödan"
    Håller med
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Emma) skrev 2017-11-13 11:53:22 följande:

    Jag var väldigt svartsjuk i början när min sambo och jag flyttat ihop! Snokade och var misstänksam.. Det fanns egentligen inga belägg för att han skulle göra något bakom min rygg så det hela var bara dumt! Gick igenom hans telefon några gånger, hittade nummer och sms som jag gick igång på (någon gång konfronterade jag honom). Men min oro visade sig alltid vara obefogad, det enda som hände var att jag mådde dåligt (skam för att jag snokade, samt oro och ångest helt i onödan över bagateller som hade helt naturliga förklaringar) samt skapade konflikter mellan oss. Bestämde mig helt enkelt för att sluta!! Hade något återfall, men hittade inget då heller. Kan fortfarande få impulser att jag vill kolla upp honom, men VÄLJER att låta bli! Vårt förhållande funkar mycket bättre nu och JAG mår bra med mig själv när jag kan motstå impulsen att snoka.


    Det är väll såhär jag önskar man kunde göra men det är svårt.

    Vet inte varför, men det känns som att vara vänner/skaffa nya vänner av andra könet i vuxen ålder är inte är oskyldigt.

    Jag har haft flertal vänner av andra könet men det har alltid uppfattats flirtigt tycker jag.

    Men jag måste lära mig släppa taget och lita på min sambo, men lättare sagt än gjort.

    När hon får någon snapchat eller smsar så kan man endå inte låta bli, det bara ilar i kroppen. Tankarna snurrar... "vem fan skriver hon med?!"

    Eller om det är AW med jobbet så ligger man och tänker en jävla massa skit och idiotiska saker.

    Man lurar sig själv och man blir en idiot
  • Anonym (Kaffedraken)

    Följer!

    Men en sak undrar jag angående snapchat. Jag kan bli misstänksam över detta.

    Kom igen... Om en kille snapchattar med någon, vad tror ni det är, foton på kattungar??

  • Anonym (Kaffedraken)
    VirgoLeo skrev 2017-11-13 18:47:41 följande:

    Följer!

    Men en sak undrar jag angående snapchat. Jag kan bli misstänksam över detta.

    Kom igen... Om en kille snapchattar med någon, vad tror ni det är, foton på kattungar??


    Jag tycker snapchat är vidrigt, men det är ju iofs bra. Man måste kunna chatta privat.

    Behöver ju inte betyda att det är flirtigt för de.

    Frågade om jag fick kolla hennes snapchat kotakter.

    Men blev förnärmad och tyckte att der va privat..

    Vilket jag förstår men vafan 10 år tillsammans vad kan vara privat då känner jag.

    Men jag ska ju inte heller snoka som någon jävla privatdeckare..
  • Anonym (Kaffedraken)

    En till sak som jag vill att ni funderar över. Vill inte låta dom en partypooper, MEN


    tänk på att det ÄR SKILLNAD  på obefogad/överdriven svartsjuka och magkänslan. Om magkänslan viskar till dig att -"hey.. nu känns nånting fel.." då ska man vara vaksam.

    Frågan är sen hur man kan skilja på dessa 2. Kanske nån annan har tips på det :-P

Svar på tråden Svartsjuka och oro