• Anonym (Dolly)

    likadana bröst efter graviditet och amning? Tips!

    Jag fick barn för 1,5 år sedan som jag sedan ammade i ett helt år. Brösten blev riktigt stora under graviditeten och ökade sen ännu mer, till en J-kupa som mest. 5 kupor större än jag hade innan graviditeten.

    Jag trodde att brösten skulle vara som taxöron och hänga mycket efteråt, men nu ammar jag inte längre och brösten har återgått till sin vanliga storlek igen (E-kupa). De ser precis likadana ut som innan jag blev gravid.

    Jag ska därför rekommendera det jag gjorde.

    - Smorde in dem med olja (Bio oil) varje dag under graviditet och amning.

    - använde riktiga bh-ar med ordentligt stöd, kupa alltså. Även på natten.

    - Drog ner på amningen långsamt, helammade 6 mån, sen delammade jag och och gav både mat och ammade till varje måltid, därefter bytte jag ut vissa måltider helt till bara mat. Till sist ammade jag bara på nätterna, sen drog jag ner det ytterligare till en gång per dag innan jag slutade helt.

    Jag har sett att många kvinnor inte vill amma alls för att riskera att brösten blir fula, men kan verkligen rekommendera detta.

  • Svar på tråden likadana bröst efter graviditet och amning? Tips!
  • Anonym (Sharon)

    Jag gjorde inget av det du gjorde för att "skona" brösten och de ser ändå ut som tidigare. Tror det beror på gener, precis som om man får bristningar eller ej.

  • Anonym (K)

    Flaskmatar folk verkligen för att de inte vill få förändrade bröst? Vad hemskt

  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2017-11-12 14:58:03 följande:

    Flaskmatar folk verkligen för att de inte vill få förändrade bröst? Vad hemskt


    Ja, det är helt sjukt.
  • Ikkk

    Jättesnällt av dig att dela med dig. Själv hade jag bra bh och trappade ner amningen långsamt. Mina bröst är också så gott som oförändrade. Jag tror dock att det snarare beror på mina gener. Jag verkar ha elastiska vävnader. Fick inga bristningar heller.

  • Anonym (Dolly)
    Anonym (K) skrev 2017-11-12 14:58:03 följande:

    Flaskmatar folk verkligen för att de inte vill få förändrade bröst? Vad hemskt


    Ja, det är vad jag har hört och jag tycker att det är ganska hemskt ja. Själv tänkte jag att jag kunde göra vad jag kunde iaf för att få dem att hålla sig bra, men jag trodde verkligen inte att det skulle lyckas. Tänker iaf att jag kan sprida tipsen så att fler bebisar kan ammas.
  • Anonym (Dolly)
    Anonym (Sharon) skrev 2017-11-12 14:54:21 följande:

    Jag gjorde inget av det du gjorde för att "skona" brösten och de ser ändå ut som tidigare. Tror det beror på gener, precis som om man får bristningar eller ej.


    Bristningar på brösten har jag visserligen (ej på magen), men de blev aldrig fler under graviditeten utan de som jag har fick jag redan i mina tonår.

    Men jag tror delvis att man kan påverka det ändå. Jag har tre äldre helsystrar som alla fick "fördärvade" (deras egna ord) av graviditet och amning.
  • Anonym (2)

    Efter 2 barn så är mina bröst som innan och detsamma gäller med att man knappt fått några bristningar.
    Har man gener för massa bristningar och hängande bröst så hjälper inte tipsen nämnvärt. 

  • Anonym (Dsk)

    1) det är inte amning som förstör brösten utan graviditeten

    2) jag har liksom många andra här inte gjort något av det men brösten är desamma. Antar att jag har mina gener att tacka. Många bekanta säger dock att det blir värre efter andra

  • Anonym (Också)
    Anonym (Dolly) skrev 2017-11-12 14:33:27 följande:

    Jag fick barn för 1,5 år sedan som jag sedan ammade i ett helt år. Brösten blev riktigt stora under graviditeten och ökade sen ännu mer, till en J-kupa som mest. 5 kupor större än jag hade innan graviditeten.

    Jag trodde att brösten skulle vara som taxöron och hänga mycket efteråt, men nu ammar jag inte längre och brösten har återgått till sin vanliga storlek igen (E-kupa). De ser precis likadana ut som innan jag blev gravid.

    Jag ska därför rekommendera det jag gjorde.

    - Smorde in dem med olja (Bio oil) varje dag under graviditet och amning.

    - använde riktiga bh-ar med ordentligt stöd, kupa alltså. Även på natten.

    - Drog ner på amningen långsamt, helammade 6 mån, sen delammade jag och och gav både mat och ammade till varje måltid, därefter bytte jag ut vissa måltider helt till bara mat. Till sist ammade jag bara på nätterna, sen drog jag ner det ytterligare till en gång per dag innan jag slutade helt.

    Jag har sett att många kvinnor inte vill amma alls för att riskera att brösten blir fula, men kan verkligen rekommendera detta.


    Mina bröst är också likadana efter som före graviditet och amning. Trots att jag inte gjorde nåt av det där du beskriver.

    Ammade dessutom mina barn i ett år vardera och slutade tvärt. Nemas problemas.

    För övrigt skulle det inte gjort mig nåt om de förändrats. Kroppen förändras, det är en naturlig del av livet och inget jag har ångest över. Mitt inre blir allt viktigare och mitt intresse för det yttre minskar.
  • Anonym (Dolly)
    Anonym (Också) skrev 2017-11-12 15:45:32 följande:
    Mina bröst är också likadana efter som före graviditet och amning. Trots att jag inte gjorde nåt av det där du beskriver.

    Ammade dessutom mina barn i ett år vardera och slutade tvärt. Nemas problemas.

    För övrigt skulle det inte gjort mig nåt om de förändrats. Kroppen förändras, det är en naturlig del av livet och inget jag har ångest över. Mitt inre blir allt viktigare och mitt intresse för det yttre minskar.
    Ja kanske det. Men nu är det ju inte så alla tänker och vissa avstår till och med från amningen pga att de inte vill ha hängig byst. :(
  • Anonym (Rgjhxcbn)

    Det är genitik. Sorry, men att smörja med olja är en droppe i havet jämfört med gener. Och ja, systrar kan ha olika gener, om ni inte är enäggstvillingar förstås.

Svar på tråden likadana bröst efter graviditet och amning? Tips!