• Kanttant

    Syftet med att "trolla"/svara på sina enga trådar?

    Ibland här på forumet stöter jag på trådar där det är väldigt uppenbart att trådstartaren och flera (ibland nästintill alla) av de som svarar är TS själv, bara genom att ha skapat nya konton och använda dessa samt skriva med ett anonymt nick från varje konto. Tydligt då alla dessa "personer" skriver med samma slags språk, använder sig av samma typer av stavfel, uttryck, användande av skiljetecken ser likadant ut, bygger upp inlägg i princip likadant osv. Det är alltså helt klart att det rör sig om samma person. Såg nyss en tråd där TS var uppe i fem olika (nystartade såklart) konton med tillhörande anonyma nick, alltså spelade 10 olika alteregon totalt. 

    Min fundering är då, vad tusan får man ut av att göra det? Jag förstår att det finns folk som ibland svarar i olika trådar med både sitt vanliga nick och ett anonymt, kanske för att "stötta" sin egen ståndpunkt. Jag förstår tanken bakom det. Men att göra såhär som jag beskriver ovanför, vad tusan vill man? Verkar ju inte handla om att provocera, då hade det ju räckt med ett riktigt provocerande inlägg. Är det något slags konstigt bekräftelsebehov eller behov av uppmärksamhet? Vad är grejen? Någon som har några hypoteser, eller någon som själv gjort såhär ;) 

  • Svar på tråden Syftet med att "trolla"/svara på sina enga trådar?
  • Mascaraklumpar

    Hypoteser:

    1. Någon form av socialt experiment. Om 10 personer uttrycker en helt galen åsikt, hur kommer andra människor reagera? Kommer de rent av att haka på?

    2. Personen som skriver vill påverka folks åsikter. Om det verkar som om den stora massan tycker på ett visst sätt kanske fler börjar tycka så?

    3. För att provocera, ändå. När någon stolle skriver något helt felaktigt i en tråd kan jag oftast ignorera det men när ALLA har fel kan jag bli ganska irriterad, så det fyller kanske ändå en funktion om man är ute efter att trolla.

    4. Personen som skriver har extremt låg självkänsla och tycker att det känns bättre att andra håller med, trots att det är personen själv som är dessa andra.

  • Anonym (Inte mascaraklumpar)
    Mascaraklumpar skrev 2017-11-12 19:46:07 följande:

    Hypoteser:

    1. Någon form av socialt experiment. Om 10 personer uttrycker en helt galen åsikt, hur kommer andra människor reagera? Kommer de rent av att haka på?

    2. Personen som skriver vill påverka folks åsikter. Om det verkar som om den stora massan tycker på ett visst sätt kanske fler börjar tycka så?

    3. För att provocera, ändå. När någon stolle skriver något helt felaktigt i en tråd kan jag oftast ignorera det men när ALLA har fel kan jag bli ganska irriterad, så det fyller kanske ändå en funktion om man är ute efter att trolla.

    4. Personen som skriver har extremt låg självkänsla och tycker att det känns bättre att andra håller med, trots att det är personen själv som är dessa andra.


    Bästa inlägget någonsin! Håller med till 100%
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Inte mascaraklumpar) skrev 2017-11-12 19:47:16 följande:

    Bästa inlägget någonsin! Håller med till 100%


    Nej, det känns faktiskt inte så mycket bättre...
  • Physalis

    Vilken tråd menar du?

    Många skriver illa här och många tar efter olika sätt att uttrycka sig. T ex favoriten (inte) "punkt slut!" efter en åsikt.

    Om någon verkligen har ett speciellt sätt att uttrycka sig för att jag ska misstänka att samma person skriver under flera nick.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (mor)

    Inget jag tänkt på eller noterat. Måste man inte logga ut och in för att byta nick och ha flera olika mailadresser eller FB-alias?

  • Anonym (mmm)

    ja tyvärr finns folk som gör så ibland. Det är bara dumheter, jag anser att det är en form av spam och jag tycker moderatorerna är lite för dåliga på att hålla efter här på forumet. 

    och jo, man måste ha olika nick för att göra så, vilket man inte får egentligen, enligt forumets regler. Men det är väl svårt att veta om folk reggar sig och kopplar olika mailadresser till olika konton.

  • Anonym (Y)

    Kortlångtjejen och minikuken med poängsystem till exempel?

    Just dessa 2 verkar inte må så bra.

  • Anonym (B)

    Läste en häromdagen då det var en kvinna som utgav sig för att vara älskarinna och ville ha råd. Hela tråden var full med enbart svar av henne själv... sjukt märkligt.

    Exakt samma meningsuppbyggnader, använda ?å? istället för ?och?, lika många punkter, svaren var alla nära varandra i tid.

  • Anonym (konstigt)

    Jag har också sett dessa trådar. Jag tror personen bakom är lite psykiskt sjuk och det är dennes sätt att få lite uppmärksamhet (om än påhittad) och göra sig lite märkvärdig helt enkelt. Någon slags försök till att bli sedd. 

  • Anonym (konstigt)

    Och riktigt knepigt blir det när personens olika alias börjar snacka lite djupare och berömma varandras insyn och förståelse för den påhittade situationen haha

  • AndreaBD
    Anonym (mor) skrev 2017-11-14 06:43:00 följande:

    Inget jag tänkt på eller noterat. Måste man inte logga ut och in för att byta nick och ha flera olika mailadresser eller FB-alias?


    Inte här, nej, det går att byta för varje inlägg. Det är därför det händer så mycket här. 
  • AndreaBD

    Jag har sett en del som uppenbarligen vill påverka åsikter: En som jämt klagar på sin man men inte vill separeras och skyller allt på mannens eventuella diagnos, smutskastar alla med diagnoser. Hon brukar skriva med flera nicks. 

    Vissa män som spelar offer och påstår att de är för snälla och att alla kvinnor vill ha brottslingar som partner. Han/de kör också med flera nicks. 

    Och en viss organisation som kallar sig för kyrka och där Tom Cruise och John Travolta är med verkar också hitta på snyfthistorier om folk som farit illa av psyk-mediciner, svarar på sina egna inlägg och felciterar forskning. Och de har gjort det systematiskt i minst 20 år. 

  • Anonym (B)
    Anonym (konstigt) skrev 2017-11-14 13:24:15 följande:

    Och riktigt knepigt blir det när personens olika alias börjar snacka lite djupare och berömma varandras insyn och förståelse för den påhittade situationen haha


    Exakt så! Så himla konstigt när alla berömmer varandra :p Herregud. Läste en tråd för några månader sen om en kvinna som ville veta vad folk tyckte om hennes exempel på namn på sitt framtida barn. Sen svarade hon själv i tråden men glömde väl klicka i anonym eller byta nick och så skrev hon ett jättelångt svar där hon analyserade namnen och berömde Ts för vilken god smak hon hade hahahah.
  • Kanttant
    Mascaraklumpar skrev 2017-11-12 19:49:19 följande:

    Nej, det känns faktiskt inte så mycket bättre...


    Haha ;)
    Physalis skrev 2017-11-13 10:59:20 följande:

    Vilken tråd menar du?

    Många skriver illa här och många tar efter olika sätt att uttrycka sig. T ex favoriten (inte) "punkt slut!" efter en åsikt.

    Om någon verkligen har ett speciellt sätt att uttrycka sig för att jag ska misstänka att samma person skriver under flera nick.


    Anonym (B) skrev 2017-11-14 11:35:58 följande:

    Läste en häromdagen då det var en kvinna som utgav sig för att vara älskarinna och ville ha råd. Hela tråden var full med enbart svar av henne själv... sjukt märkligt.

    Exakt samma meningsuppbyggnader, använda ?å? istället för ?och?, lika många punkter, svaren var alla nära varandra i tid.


    Var precis den tråden (B) nämner som jag hade i åtanke. Var otroligt tydligt att det var samma person, hon hade 10 olika alias. Var helt sjukt, haha.

    Men har sett det annars också, antingen där det var lika tydligt som i tråden (B) pratar om, eller som (B) också nämner, att personen tillslut råkar svara med fel alias.
  • Kanttant
    Anonym (konstigt) skrev 2017-11-14 13:22:46 följande:

    Jag har också sett dessa trådar. Jag tror personen bakom är lite psykiskt sjuk och det är dennes sätt att få lite uppmärksamhet (om än påhittad) och göra sig lite märkvärdig helt enkelt. Någon slags försök till att bli sedd. 


    Anonym (konstigt) skrev 2017-11-14 13:24:15 följande:

    Och riktigt knepigt blir det när personens olika alias börjar snacka lite djupare och berömma varandras insyn och förståelse för den påhittade situationen haha


    Ja, alltså det känns ju som att något inte står riktigt rätt till. Lite småläskigt nästan, haha.
  • Anonym (B)
    Kanttant skrev 2017-11-14 14:41:52 följande:

    Haha ;)Var precis den tråden (B) nämner som jag hade i åtanke. Var otroligt tydligt att det var samma person, hon hade 10 olika alias. Var helt sjukt, haha.

    Men har sett det annars också, antingen där det var lika tydligt som i tråden (B) pratar om, eller som (B) också nämner, att personen tillslut råkar svara med fel alias.


    Haha skönt att fler lade märke till det! Först när jag läste tänkte jag att jag måste läsa slarvigt eller något, sen läste jag igenom igen och insåg att hon verkligen har ansträngt sig sådär. Det finns ju liksom inga skäl till att göra på det viset heller så förstår verkligen varför du startade denna tråd. Blev lite förvånad stt ingen hade ifrågasatt henne när jag läste just den tråden :)

    Kan ändå ?förstå? folk som trollar för att de vill övertyga folk med en viss åsikt men just den där tråden så skrev hon ju liksom från olika synvinklar... nä, jättekonstigt. Det kan ju vara så att hon gjorde så för att hon var sjukt uttråkad och ville få upp tråden på hetaste ämnen :)
  • Björnklack

    Hej,
    När ni misstänker dubbelkonton eller trolltrådar uppskattar vi om ni anmäler dessa till oss. Hittar vi tillräckligt med bevis åker trolltrådarna in i sandlådan där de hör hemma och dubbelkonton stängs av.

    Vår ambition är att hålla Känsliga Rummet så trollfritt som det bara går.

    /Admin

Svar på tråden Syftet med att "trolla"/svara på sina enga trådar?