• Sommarlivet

    Tror att grannarna misshandlar sina barn!!

    Hej. Ursäkta om det är fel val av tråd, jag vet inte vartannars tråden skulle passa. 

    Jag sitter här i ren panik. Vi bor i en sekelskifteslägenhet där väggarna är mycket tunna och där man hör ljud mycket lätt (spelar en granne väldigt hög musik hör vi detta så såsom om det skulle spelas i vår egen lägenhet.) Nyligen flyttade några nya grannar in i lägenheten ovanför oss. Dem gav ett väldigt skumt intryck från första början. Barnen var tysta och väldigt osociala och hälsade inte tillbaka om man hälsade på dem i trappen, utan stirrade endast ner i golvet och skyndade så snabbt de kunde förbi. Vi i familjen tänkte att de kanske bara var så till personligheten, alla är ju inte glada och sociala. 

    Men redan efter några dagar efter inflyttningen börjar vi i familjen höra konstiga ljud från vårt tak (deras golv.) Barnen skriker, särskilt det yngsta barnet (skulle uppskatta att hen är c.a 9-10 år.) Pappan vrålar konstant efter honom och slänger i hans dörr och barnet skriker saker som "SLUTA" och "GÅ UT!", och skriker rakt ut som om något gjorde väldigt ont!

    Jag tror något hemskt håller på i deras hem och jag vet inte vad jag ska göra! Nu ikväll hände det igen och jag har spelat in det på min telefon så att jag har bevis för socialen! Men jag förstod ingenting när jag gick in på deras hemsida, men jag måste anmäla det här! Det är inte normalt att man hör ett barn gallskrika av smärta efter att pappan stormar in i rummet (vi hör till och med när han slänger upp dörren och stormar in, hela vårt tak skakar!) 

    Jag ber er om hjälp, vad ska jag göra och hur kontaktar man socialen? Kan jag ens göra det, har jag tillräckligt med belägg? Det här kan ju inte vara ett bra hem för barnen?

  • Svar på tråden Tror att grannarna misshandlar sina barn!!
  • nnnnnnnn

    Vilken kommun bor du i? Sök på:
    kommunens namn + orosanmälan
    så borde du hitta rätt...

    När man söker på tex: stockholms kommun orosanmälan så får man upp detta:


  • Brunoz

    Skaffa egna barn först innan du dömer andras föräldraskap. Om du fortfarande har fördomar mot andras föräldraskap, gör besök hos någon vän som har barn med npf. Sedan förstår du...

  • tvillingmammaVastmanland

    Det du har hört är fullt tillräckligt för en orosanmälan.

  • tvillingmammaVastmanland
    Brunoz skrev 2017-11-12 16:39:34 följande:

    Skaffa egna barn först innan du dömer andras föräldraskap. Om du fortfarande har fördomar mot andras föräldraskap, gör besök hos någon vän som har barn med npf. Sedan förstår du...


    Barn med olika typer av handikapp blir oftare misshandlade, ja, men det är väl ändå ingen ursäkt?
  • mammaåten

    Hittar du inte nummer på internet är det bara ringa till kommunen när det öppnar direkt på månad och så ber du att bli kopplad rätt! :)

  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-12 16:41:18 följande:
    Barn med olika typer av handikapp blir oftare misshandlade, ja, men det är väl ändå ingen ursäkt?

    Vad hon menar är snarare att de skriker så UTAN att bli misshandlade.


    Vi har också varit med om att grannar har trott att vi misshandlar sonen, vilket förstås inte var fallet.

    TS, du har ingen aning varför barnet skriker. Jag skulle inte anmäla sånt. Däremot skulle jag säga till mamman att jag hör de skrika så mycket och att det gör mig lite orolig. Om det inte är något farligt, förklarar hon säkert varför barnet skriker.

  • elyse
    Brunoz skrev 2017-11-12 16:43:33 följande:

    Fast slå i dörrar är inte lika med misshandel enligt mig. Har jag missat något?


    Att barnet verkar skrika i smärta i samband med att pappan klampar in i rummet? Man ska anmäla vid misstanke och det har TS.
  • AndreaBD

    Vi , dvs. mina föräldrar har en gång anmält grannarna för att ett barn for illa. Men då kunde vi höra vad de sa, och det är en skillnad. Vi kunde höra att pappan slog och förnedrade sin fru och att hon sedan sa en massa nedsättande saker till barnet. Då vet man att barnet måste fara illa. Men här har du inte hört vad de har sagt. Inget entydigt i alla fall. Och du vet inte om de slår barnet. Fråga mamman först vad det är för bråk hos dem och se hur hon reagerar!

  • Brunoz

    Fast du har ju ingen aning om varför barnen skriker. Som sagt vid npf så kan barnen skrika tills dom kräks för att köttbullarna inte ligger i rad på tallriken.

Svar på tråden Tror att grannarna misshandlar sina barn!!