• Anonym (Moment 22)

    Hur få brf eller hyres och kunna separera utan fast jobb eller CSN?

    Har googlat men inte hittat någon info om någon som lyckats med det rubriken säger utan borgensman. Så hur gör man? Vill självklart inte separera om jag därigenom förlorar vårdnaden iom att jag är barnens enda trygghet och idag själv tar hand om hus och barn (mannen stökar ned, köper tekniksaker, skäller och ser på tv) OBS ironisk smiley efter detta.

    Är arbetssökande akademiker (inget mer CSN att hämta här). Får tidsbegränsat eller timjobb. Har sparade pengar (= ingen hjälp att hämta från soc etc) och äger halva villan men hjälper inte stort för brf och hyres kräver fast jobb.

    Hur gjorde ni andra som faktiskt lyckades? Hade varit bäst att kunna fixa eget borde innan villan säljs för att skapa trygghet för barnen. Brf troligen enda lösningen då det är hopplöst få hyres pga akut bostadsbrist. Men du får inget lån utan fast jobb och sparat räcker inte pga höga priser,

  • Svar på tråden Hur få brf eller hyres och kunna separera utan fast jobb eller CSN?
  • Jemp

    Den där tanken slog mig också häromdagen faktiskt (dock bara i teorin).

    Det enda jag kommer på i ditt fall just nu är bluestep och liknande. Kräver inte fast jobb för lån men dyr hyra i gengäld.

  • Anonym (Moment 22)

    Ingen fler med erfarenhet?

    Lån borde funka med förklaring att villa ska säljas då äger halva och har insats ändå. Men ingen förening eller hyresvärd verkar godkänns dig utan fast jobb.

  • Anonym (Gghfg)

    Har du pengar till hyra då? Om du fick en lägenhet, hur skulle du betala?

  • pallazathena

    Jag har hört att vissa hyresvärdar godkänt ett visst kapital på sparkonto (50000-100000kr) som trygghet om personen är mellan jobb. Hur stort kapital beror nog på hur hög hyran är dock. Detta har dock varit vid lägenhetsbyten, alltså när värden ska ta ställning till om hyresgästen kan få byta sin lgh mot en annan.

  • Kjell2

    Hur mycket jobb har du? Brukar inte vara omöjligt få brf utan fast jobb om man har en någorlunda hyfsad och stabil inkomst.

    Hur ser möjligheterna att få fast jobb ut, kan du avvakta?

    Annan möjlighet är att ta något tillfälligt boende, sälja villan och använda pengarna till en brf.

    Men du bör nog se till att ha jobb så du kan försörja dig och barnen.

  • nevermind

    Du kanske kan byta boende med de som köper villan?

    Bor du i Sthlm eller annan stor stad? Då finns det väl jobb?

  • Anonym (ömopihuno)

    Sök andra jobb än det du är utbildad för. Vårdbiträde, elevassistent, städare är några jobb där man inte måste ha utbildning. Du får inget fast jobb som tex vårdbiträde utan utbildning om du inte lasas in, men det är ju inte ditt mål. Ditt mål är en försörjning. Du kan ju söka jobb som matchar din utbildning under tiden.

    Jag vet inte vart du bor eller vart din (fd) man jobbar, men kika runt om, man måste inte bo kvar på precis samma ort om det är omöjligt. Kolla värdet på er hus, vad har ni i lån och vad kommer var och en få över när allt är klart? Det är ju svårt att veta exakt men man får et hum iaf. Ställ dig i alla bostadsköer som finns, ring alla privatvärdar osv.

    Man kan kräva att köparen av villan har åtminstone ett boende att erbjuda i byte. Då får man vanligen gå ner lite i pris dock men det kan det ju vara värt.

    Beroende på hur många barn du har kan husvagn vara ett alternativ. En årsplats kan kosta lite vad som helst. I Västerås kostade det för nåt år sen ca 15000kr om året så då kan man ju spara en hel del även om man måste magasinera sitt bohag. Billiga husvagnar finns att köpa och en del campingar har egna de hyr ut.
    Inte optimalt, men tak över huvudet måste man ju ha.

    Om ni ska ha växelvist boende kanske en mindre lgh fungerar? Eller om du hittar en i lagom stl men med uthyrningsdel så kan du ju hyra ut och på så sätt få in en del pengar.

  • Anonym (Moment 22)

    Tack för svar!

    Inkomst har jag mellan jobb genom högsta a-kassan (plus Inkomsförsäkring). Har bra med pengar även mellan jobb då varit högavlönad när i arbete än så länge (peppar peppar).

    Jobb har jag mest tidsbegränsat men heltid och månader i taget. De andra yrkena som tipsas om är på timbasis och deltid. Inget hyresvärdar tycker är bättre.

    Undrar lite om de kan ge fast jobb senare? Kommunala jobb blir du väl ofta bara utbytt på när du är på väg att få fast?

    Bor i storstad javisst! Köper helst brf nära nuvarande mkt bra skola. Är väl det som är planen.

  • Anonym (ömopi­huno)
    Anonym (Moment 22) skrev 2017-11-13 07:46:38 följande:

    Tack för svar!

    Inkomst har jag mellan jobb genom högsta a-kassan (plus Inkomsförsäkring). Har bra med pengar även mellan jobb då varit högavlönad när i arbete än så länge (peppar peppar).

    Jobb har jag mest tidsbegränsat men heltid och månader i taget. De andra yrkena som tipsas om är på timbasis och deltid. Inget hyresvärdar tycker är bättre.

    Undrar lite om de kan ge fast jobb senare? Kommunala jobb blir du väl ofta bara utbytt på när du är på väg att få fast?

    Bor i storstad javisst! Köper helst brf nära nuvarande mkt bra skola. Är väl det som är planen.


    Ja oftast blir man utbytt när man är på väg att få fast. Jag tror inte du har några problem med att få lån med det du beskriver. Har du en hög insats går det ju ännu lättare.

    I slutändan får du nog bestämma dig om det viktigaste är att bo nära skolan eller att kunna skiljas Bor en av er kvar inom skolans upptagningsområde är det inga problem, de flesta kommuner kan erbjuda skolskjuts i såna lägen från den föräldern som varit tvungen att bosätta sig en bit bort. Det kan man tom få om man bor på varsin sida om kommungränsen i vissa fall, men det är inget kommunen talar om frivilligt.
  • Anonym (Moment 22)
    Anonym (ömopi­huno) skrev 2017-11-13 08:12:14 följande:
    Ja oftast blir man utbytt när man är på väg att få fast. Jag tror inte du har några problem med att få lån med det du beskriver. Har du en hög insats går det ju ännu lättare.

    I slutändan får du nog bestämma dig om det viktigaste är att bo nära skolan eller att kunna skiljas Bor en av er kvar inom skolans upptagningsområde är det inga problem, de flesta kommuner kan erbjuda skolskjuts i såna lägen från den föräldern som varit tvungen att bosätta sig en bit bort. Det kan man tom få om man bor på varsin sida om kommungränsen i vissa fall, men det är inget kommunen talar om frivilligt.
    Just pratat med ngr banker och de räknar bara inkomst från jobb som inkomst - inget annat. Timjobb räcker inte de vill kunna se att du garanterat har inkomst framöver.

    Hyresvärdar kräver det samma.
Svar på tråden Hur få brf eller hyres och kunna separera utan fast jobb eller CSN?