• Treansresa

    Packa barnvagn på flyg?

    Ska åka iväg på våran första charter med barn och börjat fundera på det här med barnvagnen. Lilleman är bara 6 månader när vi åker så vi har köpt en mindre vagn, men hur packar man den till flygresan? Vet att det finns väskor att hyra, men tyvärr inte på våran flygplats. Hur har ni som rest gjort?

    Något annat man ska tänka på till flygresan när man reser med en sådan liten?:) börjar bli lite nervös:)

  • Svar på tråden Packa barnvagn på flyg?
  • fjanten

    Har rest en del med en bebis och två bebisar. Vagnen har vi packat i stora plastpåsar, inte mer än så. Även syskonsulkyn. Annars har vi sett till att ha med gott om snacks och mat till flygresan, underhållning, snuttefilt, amningsvänliga kläder, några ombyten.

    Har åkt till Australien med en åttamånaders och var gravid i sjätte månaden - det går!

  • gruvan

    Om du inte kan hyra eller låna en väska till vagnen hade jag köpt en. Kolla blocket, där brukar det finnas till salu. Är ju bara att sälja vidare sen om ni inte kommer använda den igen. Har sett en vagn utan väska ramla ner från bandet på väg upp till planet och den var definitivt inte hel efter det. Hade aldrig riskerat det! Inte kul att komma fram och hämta ut en vagn i bitar. Jag har också flugit mycket och långt med bebisar och på alla flygplatser jag har varit på har det gått bra att ha med vagnen hela vägen fram till gaten och checka in den där. Har man tur får man tillbaka vagnen direkt när man går av planet då. Väldigt skönt om man ska mellanlanda också.

    Packa ner extra mat och blöjor om det blir förseningar eller inställda flyg. Extra ombyte till både bebisen och föräldrarna om en bajsblöja läcker (det gjorde inte jag...). I den åldern är min erfarenhet att de går att underhålla med det som finns, typ infobladet, sked och sånt så släpa inte med en massa leksaker, bara nån liten. Annars snutte och napp och det används. Mat/gröt/frukt på klämmis är perfekt och väger inte lika mycket som burkar. Färdigpreppade flaskor med ersättnings-/vällingspulver och en termos att ha varmvatten i underlättar. Låt barnet amma/dricka ur flaska/suga på napp vid start och landning så blir det lättare för öronen med tryckutjämningen.

  • fjanten

    Kan ju annars tipsa om att skaffa en sulky som fälld ihop och blir så liten att den kan tas med som handbagage .

  • Snoopyloop

    Vi har kört lite olika. Vår rejäla vagn har vi delat upp i två och lagt i två stora plastsäckar. T.ex. Norwegian brukar ha sådana att lämna ut vid incheckningen. Den mindre vagnen (sulkytyp), som nog går sönder lättare, har vi köpt en särskild resväska till.

    Håller med om att det brukar vara ok att ta med vagnen till gaten - men dock har vi inte fått göra det på Arlanda. Där har de däremot ok lånevagnar (för barn som kan sitta).

    Ha gärna tunna/kortärmade kläder på barnet och en kofta ovanpå, så att det är lätt att anpassa klädseln efter värmen på flygplanet. Tycker det ofta är varmt på planet innan det kommit upp i luften...

  • nåntingannat

    Vi har flygit flera gånger (även med stor liggvagn) och aldrig använt nån speciell väska eller packat in vagnen i plast eller dyl.
    På arlanda lämnar man in vagnen i specialbagage, på andra flygplatser vi flygit från kan man ta med vagnen till gaten.

  • vipsan

    Vissa större hotell har sulkyvagnar för uthyrning, det har vi använt oss av när vi rest och varit o behov av vagn. Hur smidigt som helst.

  • Mälaröbo

    Vi har fått en stoooor påse vid incheckningen som vi rullat in vagnen i och sen har vi checkat in den vid specialbagage. Lätt som en plätt!

  • Treansresa

    Tack för alla tips! Ska luska vidare och kolla på en lösning:)

    Som handbagage kan vi inte ha pga att vårat flygbolag har maxvikt på 5 kg. Finns ingen men liggläge i den vikten.

    Hyra vagn hade dom inte på hotellet.

Svar på tråden Packa barnvagn på flyg?