• kännermiggenerös

    julklapp till dotterns pojkvän

    Vår dotters pojkvän ska fira jul med oss. Vi brukar ha julklappar men bara inom familjen (firar med några andra släktingar men byter julklappar innan vi träffar dom). Vi ska såklart köpa julklapp till honom också (har redan köpt en) men vår dotter får rätt dyra julklappar (hon får rätt mycket till jul och när hon fyller år och däremellan får hon klara sig själv så att säga), hon är 25 år och studerande och hennes pojkvän är 29 år och jobbar. Men hur gör vi med honom? Vi vill ju inte köpa så dyra julklappar till honom med men var går gränsen så det inte blir jobbigt för oss att det är stor skillnad på julklapparna? De har inte varit tillsammans mer än 4 månader och jag är rätt övertygad om att han blir glad för vad han får ändå. Vi har köpt en nyttig julklapp till honom som vi vet att han behöver så är inget som vi köpt bara för att vi måste.

  • Svar på tråden julklapp till dotterns pojkvän
  • Eena

    Det är väl självklart att det blir skillnad? Han är ju inte er son. Jag kan säga av egen erfarenhet att det är jobbigare att få för dyra presenter i det läget. Mitt ex föräldrar köpte jättedyra och fina presenter till mig. I början fick det mig mest att känna mig obekväm. Sen vande jag mig med att det var så den familjen gjorde.

  • kännermiggenerös
    Vet bäst skrev 2017-11-13 10:32:58 följande:

    Ja, satsa på något praktiskt som du fet att han behöver


    Ha ha det hade nog blivit lite pinsamt med den presenten.
  • Carambolan

    Jag tror inte att han väntar sig något annat än symboliska presenter! Se till att dottern vet att ni har köpt julklappar till honom så att han har chans att hinna köpa något till er. Det är ju lite pinsamt som vuxen att få en massa presenter om man inte själv har tagit med sig något. (Alla familjer ger ju inte gåvor till vuxna så det kanske inte är självklart för honom att ta med något till er.)

  • kännermiggenerös
    Carambolan skrev 2017-11-13 10:39:35 följande:

    Jag tror inte att han väntar sig något annat än symboliska presenter! Se till att dottern vet att ni har köpt julklappar till honom så att han har chans att hinna köpa något till er. Det är ju lite pinsamt som vuxen att få en massa presenter om man inte själv har tagit med sig något. (Alla familjer ger ju inte gåvor till vuxna så det kanske inte är självklart för honom att ta med något till er.)


    Ja hon vet redan vad vi köpt till honom men inte hur mycket det kostar. Han firar normalt sett inte alls jul så vet inte hur han ser på allt. Vi förväntar oss inget tillbaka från honom. Kan hända att dom två köper något gemensamt till oss istället jag vet inte. Kan i o för sig tänka mig att han skäms om han inte köpt något till oss men jag får väl utgå ifrån att dottern säger till honom eftersom hon vet hur han är. Jag skäms i vilket fall om inte han skulle få något av oss. Men hur stor summa tycker ni är lämpligt på ett ungefär?
  • Carambolan

    Om jag hade varit i samma sits (relativt ny ny partner, första julen med föräldrarna, vuxen med eget jobb) hade nog min smärtgräns för vad som kändes bekvämt att få gått nånstans runt 500 kr kanske. Första jularna med min svärfamilj fick jag sådant som presentask från bodyshop, nån scarf, te, en pocketbok etc. och det tyckte jag kändes lagom. Så småningom blev jag mer och mer delaktig i deras julklappshysteri Lite skillnad mot min egen släkt där ingen som flyttat hemifrån får paket.

  • Anonym (mmm)

    är han en normal person så förväntar han sig väl i princip inte alls att ni ska ge honom nåt, så slappna du av. Ge honom det ni vill så blir det bra .

Svar på tråden julklapp till dotterns pojkvän